فعالیت های واحد روابط عمومی

روابط عمومی، ابزاری قدرتمند در دستان بازاریابی تجاری

  پرینت
شناسه خبر : 610 | تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ |
به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از پرنا، از زمانی که اولین دفتر روابط عمومی در دنیا توسط شخصی یه نام” آی وی لی” که خبرنگار روزنامه بود در نیویورک تاسیس گردید، اهمیت جایگاه مخاطب و تحلیل و سنجش دیدگاه او در مورد خدمات و کالاهایی که با هدف ارائه به وی تولید می‌شود بیش از پیش در دنیا مورد نظر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از پرنا، اگر بر اساس تعاریف ارائه شده فعالیت‌های واحد روابط عمومی را در هر سازمان یا شرکت، مجموعه‌ای از عملیات ارتباطی و آگاهانه مبتنی بر تحقیق بدانیم که با استفاده از شیوه‌های علمی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان برای رسیدن به تفاهم است، رابطه نزدیک این بخش با صنعت تبلیغات بیشتر روشن می‌شود.

اهمیت فعالیت‌های روابط عمومی و ارتباطی

اهمیت فعالیت‌های روابط عمومی و ارتباطی در همه دنیا بر بنگاه‌های اقتصادی و تجاری تا حدی روشن و شناخته شده است که روز ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و در ایران روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نام‌گذاری شده است.

اولین واحد روابط عمومی در شرکت نفت ایران در سال ۱۳۲۰ توسط مرحوم دکتر نطقی، تاسیس شد و امروزه هر سازمان و مجموعه‌ای که به فکر رشد، توسعه و ارتباط موثر با مخاطبان خود است، در چارت سازمانی خود واحد روابط عمومی را در کنار بخش مدیریت ارشد قرار داده است و از قابلیت‌های آن بهره‌مند می‌شود.

در جریان رشد و توسعه تجارت، دانش روابط عمومی همگام با تحولات دنیا رشد چشمگیری داشته است، به شکلی که امروزه در کشور ما شرکت‌هایی هستند که کارشان ارائه مشاوره روابط عمومی به مشتریان و برندهاست.

آرش وفاداری مدیر شرکت مانا پیام که به گفته خودش برای نخستین بار در ایران، کار مشاوره روابط عمومی به مشتریان توسط یک شرکت تخصصی (روابط عمومی) را ارائه می‌کند، در رابطه با روابط عمومی تجاری و نقش کاربرد این دانش و مهارت‌های ارتباطی در ارتباط موثر با مخاطبان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات قابل توجی دارد. آنچه در ذیل می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی من با وی می‌باشد.

لطفا در ابتدا تعریفی از روابط عمومی ارئه بفرمایید؟

روابط عمومی یعنی ارتباط دو طرفه، برنامه‌ریزی شده و عمدی که سازمان میان خود، مخاطبان و ذینفعان ایجاد می‌کند و هدف نهایی دستیابی به موفقیت و دوام سازمان می‌باشد.

در واقع به شکل کامل تر باید گفت: روابط عمومی فعالیت‌های مدیریتی است که با برنامه‌ریزی قبلی و عمدی، یک ارتباط دو طرفه را بین سازمان و مخاطبانش در راستای تحقق اهدافی نظیر دوام و بقای سازمان برقرار می‌کند و می‌تواند این پروسه در یک شرکت یا مجموعه کوچک و یا سازمانی بزرگ باشد.

به نظر شما تفاوت تبلیغات با روابط عمومی چیست؟

اساساً مقایسه روابط عمومی و تبلیغات امر اشتباهی است، چرا که در قرن بیست و یکم فعالیت‌های روابط عمومی ابزاری قدرتمند در دستان بازاریابی تجاری است برای گفت‌وگوی سازمان و شرکت‌ها با مشتریان در جهت بزرگ‌تر کردن بازارها و فروش محصول و خدمت.

در واقع می‌توان گفت: روابط عمومی ابزاری است در کنار تبلیغات و مارکتینگ که در جهت راه حال‌های استراتژیک، کمک‌هایی را به این بخش ارائه می‌دهد. این کمک‌ها در راستای ارتباط موثر با مخاطبان، رسانه‌ها و افکارعمومی و سایر بخش‌های جامعه می‌باشد.

به نظر شما اهمیت وجود فعالیت‌های روابط عمومی در فضای تجاری چیست؟

در حال حاضر در دنیای غرب به موضوع روابط‌عمومی اهمیت زیادی داده می‌شود چراکه دریافته‌اند، سازمان‌ها در بخش خصوصی و تولید و حتی ارگان‌های دولتی برای بقا و موفقیت، نیازمند ارتباط دو سویه با مخاطبان خود هستند و همچنین دریافت بازخورد روش‌های ارتباطی و تحلیل آن‌ها و تعیین استراتژی ادامه فعالیت در مسیر توسعه و رشد که وظیفه روابط عمومی‌هاست، اقداماتی نظیر مخاطب سنجی، ارتباط استراتژیک، کاربرد روش‌های خلاق ارائه پیام و حتی یک طرح گرافیکی خلاق را شامل می‌شود. اما دراین میان اهمیت روابط‌عمومی به‌خاطر تولید محتوا بیشتر ملموس است، چراکه در مارکتینگ تولید محتوای خلاق و اثرگذار در دنیای امروزی جایگاه ویژه‌ای دارد.

اگر وب سایت‌ها محتوای خوبی را به مخاطبان ارائه دهند شبکه‌های اجتماعی رشد و گسترش بیشتری می‌یاند و از سوی دیگر روابط عمومی‌ها امکان ارتباط دو سویه با مخاطبان را بیشتر دارند و این همبستگی و ارتباط مستمر موجب می‌شود برند با مخاطبان و مشتریانش به عبارتی درگیر شود و در نهایت مشتریان وفادار به وجود می‌آیند.

اهمیت این دیدگاه نزد برندها و سازمان‌های بزگ و کوچک تا حدی است که در دوران حاضر برخی برندها به موضوع مسوولیت‌های اجتماعی و حفظ و حراست محیط زیست اهمیت زیادی قائل هستند.

به نظر شما معضلات و موانعی که در راه عملکرد مناسب روابط عمومی در کنار مارکتینگ وجود دارد چیست؟

شاید در کوتاه‌ترین عبارت بتوان گفت به‌خاطر این که مدیران ارشد درک صحیحی از روابط عمومی ندارند و سطح توقعشان از روابط عمومی در حد بیلبوردهای تبیلغاتی است.

دیگر اینکه در کشور ما شرکت‌هایی که کار مشاوره روابط عمومی ارائه می‌دهند وجود ندارد و بیشتر فعالیت‌ ‌شرکت‌ها بر روی موضوع تبلیغات متمرکز شده است.

از همه مهم‌تر معضل روابط عمومی دولتی است به این مفهوم که روابط عمومی از سوی دولتی‌ها قبضه شده است. در بخش خصوصی نیز روابط عمومی با مشکلات زیادی مواجه است نظیر اینکه رسانه‌ها حاضر نیستند اخبار بخش خصوصی را منعکس کنند و آن را تبلیغات می‌دانند درحالیکه بخش خصوصی نیز برای رشد و پیشرفت به حمایت رسانه‌ها نیاز دارد و با توجه به کارآفرینی و اشتغال و تولید بالایی که در جامعه ایجاد می‌کنند بایستی اخبار و رویدادهایش همانند بخش دولتی توسط رسانه‌ها پوشش داده شود و اطلاع رسانی به مخاطبان انجام گیرد.

شاید یک اشکال اساسی که برای روابط عمومی در حال حاضر در کشور ما وارد است این باشد که این واحد نباید خود را جدای از سازمان بداند و معرفی کند. ما هر پوستر و بیلبوردی که از سازمانی می‌بینیم نام واحد روابط عمومی به شکل پررنگ و برجسته درج شده است.

راهکار و پیشنهاداتی برای توسعه روابط عمومی در فضای کسب و کار تجارت بفرمایید؟

کنفرانس‌های زیادی برپا می‌شود و مدیران و مسوولین گردهم جمع می‌شوند اما به نظر من راهکار اصلی این است که این افراد آستین بالا زده و جدای از موضوعات تئوری در عمل نیز اقدامات شایسته‌ای عرضه کنند. نظیر اینکه دانش روابط عمومی را در کشور به روز کنند و تنها به اجرای روش‌های قدیمی دلخوش نباشند و شاید از همه مهم‌تر اینکه مدیران روابط عمومی در کنار مدیران ارشد سازمان در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت داشته و موثر باشند.

با توجه با موضوعاتی که مطرح کردید، به عنوان مدیر یک شرکت مشاور روابط عمومی چه فعالیت‌هایی را درون مجموعه خود اجرایی می‌کنید؟

شرکت مانا پیام اولین شرکت مشاور روابط عمومی است که نسبت به ارائه راهکارها و خدمات مختلف به مشتریان خود فعالیت می‌کند و در یک کلام مدعی هستیم فعالیت‌های روابط عمومی قابل اندازه‌گیری است و در برخی مواقع نسبت خرج به دخل، کاراتر از تبلیغات بوده است چراکه هزینه تبلیغات در کشور ما خیلی بالاست و ما با فرهنگ‌سازی بین مشتریانمان، سود دوطرفه‌ای را هم برای خود و هم برای آن‌ها ایجاد می‌کنیم و در نهایت مشتریان خوشحال و راضی، ما را به دیگران معرفی می‌کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.