پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// تیشه به ریشه سازمان‌ها با سپردن مسئولیت روابط عمومی به افراد فاقد تخصص

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

تیشه به ریشه سازمان‌ها با سپردن مسئولیت روابط عمومی به افراد فاقد تخصص

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارتباطات گفت: متاسفانه اغلب مدیران نمی‌دانند که چگونه از روابط عمومی در رسیدن به اهداف و برنامه‌های مجموعه کاری خود بهره ببرند، به همین دلیل گاه با سپردن مسئولیت این حیطه به افراد فاقد تخصص، تیشه به ریشه سازمان تحت امر خود می‌زنند.

لیلا قرایی ترشیزی در گفت وگو با ایسنا به مناسبت روز روابط‌عمومی اظهار کرد: تا چند سال گذشته فعالیت روابط عمومی به نصب اطلاعیه بر بوردهای نصب شده روی دیوار ساختمان‌های دولتی خلاصه می‌شد. محتوای آن بوردها نیز برش‌های روزنامه از اخبار روز، اطلاعیه‌های داخلی یا جمله‌های حکیمانه‌ای بود که نه کسی را سر ذوق می‌آورد و نه به جز پر کردن آن جعبه‌ی شیشه‌ای کسل‌کننده، کاربرد دیگری داشت.

وی با بیان اینکه امروز شرایط و وظایف روابط عمومی‌ ادارات تغییر کرده است، افزود: امروز اهمیت فعالیت متنوع بخش روابط عمومی در شرکت‌های دولتی و خصوصی روشن شده و مدیران آگاه به بهره‌مندی از یک روابط عمومی پویا و حرفه‌ای، زمینه بهبود فعالیت مجموعه خود را فراهم می‌کنند.

این کارشناس ارتباطات بیان کرد: روابط عمومی صرفاً یک بخش جدا افتاده در گوشه‌ای از یک سازمان نیست، بلکه مفهوم و جایگاهی دارد که لازم است از پایین‌ترین تا بالاترین فرد در هر سازمان و نهادی با گستره فعالیت آن آشنا باشد و به منظور بهبود روابط سازمانی خود را موظف به ارتباط با آن بدانند.

قرایی با اشاره به اینکه در کتاب‌های دانشگاهی، روابط عمومی به‌ عنوان مدیریت چرخه‌ اطلاعات بین یک فرد یا سازمان با عموم مردم تعریف می‌شود، تصریح کرد: بدون شک این بخش باید ارتباط مؤثر و هدفمندی با گروه‌هایی که با هم در یک سازمان مشغول به کار هستند، داشته باشد و در ارتباط با مخاطب نیز با تولید و انتشار محتواهای مناسب، موقعیت سازمان را در افکار عمومی مدیریت کند. همچنین تلاش خود را معطوف به این ‌کند که به عنوان ویترین فعالیت در هر حوزه‌ای، تصویری درست و مناسب از آن به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: با این حال در شهرهای کوچک هنوز آن‌گونه که باید و شاید به مقوله روابط عمومی اهمیت داده نمی‌شود. البته که این ایراد بیش از همه به مدیران دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی وارد است که به رغم اینکه روابط عمومی قلب تپنده‌ هر مجموعه‌ای است، اما از کنار این مقوله مهم شتاب‌زده و غیر تخصصی عبور می‌کنند.

این کارشناس ارتباطات با تاکید بر لزوم تجدید نظر در رفتار با حوزه روابط عمومی خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب مدیران نمی‌دانند که چگونه از روابط عمومی در رسیدن به اهداف و برنامه‌های مجموعه کاری خود بهره ببرند. به همین دلیل گاه با سپردن مسئولیت این حیطه به افراد فاقد تخصص، تیشه به ریشه سازمان تحت امر خود می‌زنند؛ به گونه‌ای که شاهد بروز نارضایتی‌ها و تخریب آن سازمان نزد افکار عمومی می‌شوند.

قرایی با تاکید بر لزوم فعالیت یک روابط عمومی خلاق و آشنا به حوزه تولید محتوا بر اساس اهداف سازمانی در بخش خصوصی و دولتی تصریح کرد: در شهری مانند کاشمر در خراسان رضوی سال‌های پیش انجمن روابط عمومی روی کاغذ شکل گرفت، اما این انجمن فاقد راهبرد مدیریتی مناسبی برای بهبود فعالیت حوزه روابط عمومی‌ها است. از این رو شاهد فعالیت چشمگیر روابط عمومی‌ها در زمینه تولید محتوا نیستیم و آنچه از سوی آن‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود، اخبار کادربندی شده و پاستوریزه با حداقل عناصر و ارزش‌های خبری است.

وی وجود یک برنامه راهبردی برای روابط عمومی‌ها را ضروری دانست و گفت: در گذشته وظیفه یک روابط عمومی به تهیه‌ خبر از فعالیت‌های سازمانی و چاپ آن در رسانه‌ها خلاصه می‌شد، اما امروز و با وجود گسترده‌شدن رسانه‌های آنلاین و مجازی رنگ و بوی تولید محتوا هم بسیار تغییر کرده است. لذا بیش از پیش به وجود افراد خلاق و متخصص در روابط عمومی‌ها نیاز داریم.