پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// دسترسی 20 میلیون خانوار به شبکه‌ی فیبرنوری در دولت سیزدهم؛ از وعده تا عمل! اگرچه بر اساس وعده‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید دسترسی 20 میلیون خانوار به شبکه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم عملیاتی شود

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به شبکه‌ی فیبرنوری در دولت سیزدهم؛ از وعده تا عمل!

اگرچه بر اساس وعده‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به شبکه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم عملیاتی شود، اما بنا بر اعلام سایت رسمی پروژه‌ی ملی فیبرنوری، تا پایان تیرماه سال جاری قریب به یک میلیون و ۶۶۸ هزار خانوار یعنی تنها هشت درصد خانوارها تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفته‌اند و از این تعداد هم ۳۶۳ هزار کاربر یعنی کمتر از دو درصد به عنوان سرویس گیرنده‌ی فیبرنوری ثبت شده‌اند.

فیبرنوری

به گزارش خبرنگار سیتنا، فیبرنوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبرنوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبرنوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

از مزایای فیبرنوری در مقایسه با سیم‌های مسی می توان به قیمت ارزان تر، ظرفیت بالاتر، مصرف برق پایین تر، پایداری و سرعت بیشتر، امنیت بالاتر، اشتغال زایی، کاهش مصرف انرژی، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه سرمایه گذاری توسعه شبکه پهن باند، توسعه ۵G، کاهش شکاف دیجیتالی و غیره اشاره کرد.

راه‌اندازی شبکه فیبرنوری در سراسر کشور و در گام نخست ارائه ۲۰ میلیون پورت تا پایان دولت سیزدهم، که وزیر ارتباطات وعده آن را داده است، الزاماتی دارد؛ ۸۰ درصد خانوارهای هر استان باید پوشش داده شوند، مبنای پوشش خانوار، کدپستی و/یا پلاک ثبتی شهری/ روستایی و نقشه‌های هوایی مورد تأیید سازمان در نواحی خدمات شهری/ روستایی است؛ منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر ۳۰۰ متری یکی از نقاط حضور است که ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ درخواست وی، خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری برای او تامین شود.

فیبر نوری

حداقل ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری  (FTTP) و حداکثر ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشند؛ کاربران خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، منازل و کسب‌وکارهای بهره‌بردار آن هستند.

برای حداقل ۱۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت ‌بر ثانیه وجود داشته باشد.

وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی است؛ منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.

به گزارش سیتنا، تامین، راه‌اندازی و تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای استفاده منازل و کسب‌وکارها، حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد، اما بنا بر قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است تا پایان دولت سیزدهم و ظرف مدت سه سال و چند ماه این پروژه به نتیجه برسد. این طرح اهدافی همچون ایجاد یک شبکه پایدار، پرسرعت و ایمن را دنبال می‌کند.

برای اینکه پروژه فیبرنوری منجر به افزایش سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیتی شود، باید برای کاربران و اپراتورها به موازات یکدیگر ایجاد تسهیلات کرد تا کاربران به سمت استفاده از این امکان بروند و اپراتورها برای مشارکت در راه‌اندازی فیبرنوری در سراسر کشور تمایل پیدا کنند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سوم بهمن ماه سال گذشته در حاشیه مراسم اتصال ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات، پیرامون اختلالات ارتباطات سیار اظهار کرد: اقدام لازمی که باید انجام شود و در همه کشورهای دیگر وجود دارد، توسعه ارتباطات ثابت است. ما باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کارشان هدایت کنیم. معنایی ندارد وقتی که در منزل هستید، از ارتباطات تلفن همراه خود استفاده کنید. چنین توسعه‌ای در گذشته اتفاق نیفتاده و ۸۰ درصد نیاز ترافیکی مردم روی تلفن همراه آمده است. (خبر اینجا)

توسعه فیبرنوری نسخه شفابخش کشور در حوزه فناوری است

فیبر نوری

زارع پور پیرامون ضمانت ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم چیست، گفته است: همه باید پای کار بیایند، آنچه باعث شده با قاطعیت این عدد را اعلام کنیم، همگرایی موجود بین دستگاه‌ها در دولت سیزدهم است.

وزیر ارتباطات پروژه ملی فیبرنوری را نسخه‌ای شفابخش برای افزایش سرعت اینترنت و جبران عقب‌ماندگی‌هایی اینترنت ثابت می‌داند و معتقد است برای این کار بزرگ، غیر از بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی همچون وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو و شهرداری‌ها و استانداری‌ها، همه اعضای خانواده بزرگ ارتباطات کشور نیز، از شرکت مخابرات ایران گرفته تا فراهم کنندگان ارتباطات ثابت (FCP ها) و اپراتورهای تلفن همراه، پای کار آمده اند و با اجرای تدریجی این پروژه، مردم عزیز ما سرعت‌های چند ده و بلکه صدمگابیت بر ثانیه را تجربه خواهند کرد و طعم شیرین استفاده از انواع خدمات را بر بستر این شبکه پرسرعت خواهند چشید.(خبر سیتنا)

زارع‌پور معتقد است (خبر): تکنولوژی فیبرنوری، حوزه فناوری را تا سال‌ها بیمه خواهد کرد. معتقدم نهضت فیبرکشی باید در کشور فعال شود. اکنون نیاز اصلی مردم ارتباطات پرسرعت است که ما به عنوان حق مردم به آن نگاه می کنیم و باید برای دستیابی به این حق تلاش کنیم. در قانون بودجه بندی آمده که همه دستگاه‌ها مکلف شدند که هرگونه زیرساختی که در اختیارشان است را طبق تعرفه ای که کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می کند در اختیار بخش خصوصی بگذارند.

نیاز اصلی مردم ارتباطات پرسرعت است که وززارت ارتباطات به عنوان حق مردم به آن نگاه می کنیم.

اختصاص هشت درصد از سهم درآمدی دولت از اپراتورهای همراه به توسعه شبکه فیبرنوری

فیبر نوری

وزیر ارتباطات همچنین هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در حاشیه جلسه هیات دولت (خبر) اعلام کرد که طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، طرح ملی بسیار راهبردی برای راه اندازی شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور است که طبق مصوبه هیات دولت، قرار شد، ۸ درصد از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری شود. با اجرای این طرح، در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها ایجاد کنیم.

در ساخت فیبرنوری خودکفا هستیم

فیبر نوری

دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز در پیرامون پروژه فیبرنوری (خبر) معتقد است: در ساخت فیبرنوری و تجهیزات اکتیو به خودکفایی رسیده‌ایم البته برخی قطعات وارداتی هستند اما اجرای پروژه فیبرنوری در کشور قابل تحقق است و دولت می‌تواند این بازار را مدیریت کند.

وی همچنین معتقد است که باید مشکلات در زمینه فیبر نوری برطرف شود و از سهم شرکت‌های خصوصی که تقریباً صفر بود افزایش یابد.

برای تحقق پروژه توسعه شبکه فیبرنوری کشور، همه باید پای کار بیایند

فیبر نوری

دکتر صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، می گوید: سایت IranFTTx.ir با هدف پایش و ارایه اطلاعات و روند توسعه اجرای پروژه توسعه فیبر نوری برای دسترس عموم ایجاد شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعلام کرد: سیاست وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم اجرای پروژه فیبر نوری تا منازل است که ظرف سه سال و نیم باقی مانده، ۲۰ میلیون پورت پرسرعت را راه اندازی کنیم، این کار بسیار سخت و پیچیده است و همه باید پای کار بیایند تا این اتفاق رخ دهد. (خبر سیتنا)

وی افزود: پروژه توسعه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری از اولویت‌های دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات است که وزیر ارتباطات نیز آن را به صورت ویژه دنبال می‌کند، تصمیم داریم با حمایت‌های دولت، دسترسی پر سرعت ۲۰ میلیون خانوار را برقرار کنیم. در برنامه سه ساله پیش‌بینی شده برای این طرح پنج میلیون خانوار در سال ۱۴۰۱، ۷ میلیون خانوار در سال ۱۴۰۲ و هشت میلیون خانوار در سال ۱۴۰۳ در پوشش دسترسی مبتنی بر فیبر نوری قرار گیرند.

در اجرای پروژه «توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری» منتظر تأمل یا تعلل هیچ اپراتوری نخواهیم ماند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، می گوید: وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت بر اجرای پروژه «توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری» نظارت خواهد کرد (خبر) اما هرگز منتظر تأمل یا تعلل هیچ اپراتوری نخواهد ماند و اجرای آن را به حضور یک یا چند اپراتور گره نخواهد زد؛ در عین حال همواره از حضور اپراتورهای بزرگ کشور، هر زمان که به تصمیم رسیدند، استقبال خواهد کرد.

توسعه ۲۰ میلیون فیبرنوری؛ مهمترین اقدام حوزه ارتباطات ثابت طی سه سال آینده

فیبر نوری

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، توسعه ۲۰ میلیون فیبرنوری را مهمترین کار ویژه حوزه ارتباطات ثابت در سه سال آینده می داند و می گوید: با نگاه مثبت وزارت ارتباطات و حمایت از تغییر تعرفه های حوزه ثابت، آینده روشنی در بخش دسترسی اینترنت ثابت کشور و تغییر توازن از حوزه همراه به ثابت اتفاق خواهد افتاد.(خبر سیتنا)

مبلغ تسهیم درآمد ارائه خدمات FTTx به میزان یک دهم درصد تصویب شد

فیبر نوری

به گزارش سیتنا، صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد (خبر) که بر اساس مصوبه هیات وزیران و با توجه به طولانی بودن دوره بازگشت سرمایه و رسیدن به نقطه سر به سری طرح‌های توسعه شبکه مبتنی بر (تار) فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۸، مبلغ تسهیم درآمد ارائه این خدمات به کاربران، یک دهم درصد تعیین شده است. این مبلغ تسهیم درآمد برای ارائه خدمات دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربران دارای درگاه فعال و به شرط تفکیک درآمد خدمات Fttp از سایر خدمات، در صورتهای مالی حسابرسی شده مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، تصویب شده است. خدمات عمده‌فروشی دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به شرط تفکیک حسابهای مالی عمده‌‌فروشی و خرده‌فروشی در صورتهای مالی حسابرسی شده، رعایت الزامات مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تایید رگولاتوری، از ابتدای سال ۱۴۰۱ مشمول تسهیم درآمد نمی‌شود.

به ۵۰ درصد وعده‌مان برای دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و با کیفیت عمل کرده‌ایم

فیبر نوری

وزیر ارتباطات ۲۷ اردیبهشت ماه و در مراسم افتتاح پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (خبر) اعلام کرد که ما در وزارت ارتباطات به ۵۰ درصد قول خود برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و با کیفیت عمل کرده ایم و زیرساخت ها را فراهم کرده ایم، پس مردم به شایعه ها توجهی نکنند. برای اولین بار در تاریخ ارتباطات کشور، دولت یک‌سوم از درآمد خود از اپراتورهای تلفن همراه را صرف توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری کرده است تا این مسیر تسهیل شود و بدین ترتیب موانع توسط دولت از میان برداشته شد.

وی گفت: اکنون اپراتورهایی که با ما برای تحقق شبکه ملی اطلاعات همکاری می کنند و برای فراهم کردن پوشش بخشی از این ۲۰ میلیون پورت نوری تعهد داده اند، ما پشت آنها ایستاده ایم اما تاکید می کنم که وزارت ارتباطات هیچ تعهدی  ندارد که یک‌سوم سهم درامدی دولت از اپراتورهای تلفن همراه را به خود اپراتورها اختصاص دهد.

تفاهم‌نامه ۹ اپراتور با رگولاتوری برای توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه (خبر سیتنا) نیز اعلام کرد که رگولاتوری در ۳۱ فروردین ماه سال جاری نامه ای به تمامی اپراتورها ارسال کرد که به دنبال آن از میان ۲۱ ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، ۱۲ اپراتور اعلام آمادگی کردند و در همین راستا پیش قراردادی با آنها نوشته شد و به هر یک از این اپراتورها یک شهر اختصاص خواهد یافت و در صورتی که این ماموریت توسط اپراتور مربوطه انجام نشود، به اپراتور دیگری واگذار خواهد شد. امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ۹ اپراتور تفاهم‌نامه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری امضا می‌شود.

عملیات اجرایی کلان‌پروژه «توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری»

با امضای تفاهم‌نامه میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ اپراتور ثابت و همراه عملاً عملیات اجرایی کلان‌پروژه «توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری» آغاز شد. شرکت‌های آسیاتک، شاتل، های‌وب، صبانت، پیشگامان، ایرانیان‌نت، فناپ‌تلکام، مبنا‌تلکام و اپراتور رایتل با استقبال از اجرای این پروژه تفاهم‌نامه را امضا و کار اجرایی را در ۹ شهر منتخب آغاز کردند کردند. بدین‌ترتیب هشت شرکت نخست هر کدام با انتخاب یک کلان‌شهر و برخورداری از امتیازات و حمایت‌های قانونی دولت از این پروژه برای ایجاد دسترسی یک میلیون پورت فیبر نوری تعهد کردند و اپراتور رایتل نیز با تعهد اجرای ۵۰۰ هزار پورت کارش را در شهر قدس آغاز کرد.(خبر)

درایت وزارت ارتباطات در اولویت دانستن پروژه‌ی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری قابل تقدیر است

فیبر نوری

حسین ریاضی، رئیس هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، نیز می گوید: نظر به درایت وزارت ارتباطات در اولویت قرار دادن توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری و برنامه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای سه ساله آینده، باید منابع مالی تامین و موانع شهرداری ها با سرعت برطرف شود و اولویت لازم نیز به کلانشهرها داده شود، زیرا بیشترین تقاضا برای پهن باند در شبکه شبکه ملی اطلاعات، اتصال سازمان‌های سیاسی، خدماتی و تجاری در شهرهای بزرگ است.(لینک خبر)

همکاری تشکل‌ها و فعالان صنعت فاوا برای اجرای پروژه FTTx از الزامات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، می گوید: اراده دولت سیزدهم بر این است که با اجرای طرح مهم و راهبردی «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» یا همان FTTx، یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور راه اندازی کند تا هموطنان سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. برای تحقق این امر، بدون شک همکاری و همیاری اصناف و فعالین این حوزه جزو الزامات است. (خبر) توسعه شبکه فیبرنوری در کشور یک پروژه ملی است و کسی نباید به دنبال منفعت شخصی خود باشد و باید دستگاه‌ها، استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها، بخش خصوصی و اصناف مرتبط تمام ظرفیت خود را برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه پای کار بیاورند.

تعداد پورت‌های فیبرنوری در دولت سیزدهم سه برابر شده است

فیبر نوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرده است (خبر) که وقتی کار را تحویل گرفتم ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری در کشور وجود داشت و هم اکنون این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد است.

انجام پروژه توسعه فیبرنوری یک الزام است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است: پروژه توسعه فیبرنوری مهم و راهبردی است و انجام این پروژه یک انتخاب نیست و یک الزام است و در صورت عدم اجرای آن کشور در آینده آسیب می‌بیند.(خبر سیتنا)

برای اجرای پروژه‌ی FTTx سالیانه سه تا چهار میلیون کیلومتر تار سینگل مود نیاز است؛ بیشترین توجیه برای تولید داخل این تارها وجود دارد

فیبر نوری

فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، می گوید(خبر): با برآوردهای انجام شده برای اجرای ۲۰ میلیون پروژه پهن باند ثابت بر بستر فیبرنوری به حدود ۱۵ میلیون کیلومتر تار نوری برای تولید انواع کابل‌های نوری نیاز است که با توجه به سرعت اجرایی شدن پروژه‌ها، سالیانه سه تا چهار میلیون کیلومتر تار سینگل مود مصرف خواهد شد که این نوع تارها به علت حجم نیاز مصرف، بیشترین توجیه را برای تولید داخل خواهد داشت.

تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب‌وکارها تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار می‌گیرند

عیسی زارع پور، می گوید: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان این دولت ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار می‌گیرند و با این اقدام در آستانه تحول جدی در لایه زیرساخت و سرعت دسترسی ۱۰۰ برابری هستیم.(خبر)

از نیاز به توسعه پهنای باند تا تلاش برای صادرات خدمات و توانمندی‌ها

فیبر نوری

سید حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، معتقد است: تحقق  پروژه FTTx بدون کمک بخش خصوصی امکان پذیر نیست. منابع دولت و وزارت ارتباطات به تنهایی امکان اجرایی کردن این برنامه را ندارند. در طرف مقابل، بخش خصوصی هم به دلیل مشکلاتی مانند مسائل اقتصادی، تورم، افزایش بی سابقه حقوق و دستمزد و مسائلی از این دست، تضعیف شده و ظرفیت و توان کافی برای سرمایه گذاری گسترده را ندارد. در این شرایط باید بخش خصوصی حمایت مالی شود و اگر بخش خصوصی سریع‌تر تقویت نشود کشور نمی‌تواند در این حوزه توسعه یابد. (خبر سیتنا) نکته مهم اینکه، ظرفیت اسمی با ظرفیت واقعی متفاوت است؛ روی کاغذ همه چیز منطقی است، اما در اجرا از واقعیت دور هستیم و اگر می‌خواهیم به اهداف توسعه در سال ۱۴۰۴ برسیم باید حمایت مالی از بخش خصوصی انجام شود و شرکت‌ها به روز رسانی شوند تا بتوانند برای تصمیماتی که دولت می گیرد، همراه باشند و کار را پیش ببرند.

چالش‌ها و موانع توسعه فیبرنوری در ایران

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفته است: توسعه ارتباطات ثابت با توجه به مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت‌های مالی است که اکنون در قالب معافیت از پرداخت حق‌السهم و همچنین اختصاص درصدی از حق‌السهم اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبرنوری در بازنگری مصوبه UNSP پیش‌بینی شده است. (خبر) چون بطور منطقی ارایه سرویس در هشت کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و قم توجیه اقتصادی دارد بغیر از این هشت کلانشهر، در سایر شهرها از اپراتورها برای توسعه پوشش فیبرنوری حمایت مالی می‌شود.

رشد ۳۰۰ درصدی اتصال خانوارها به فیبرنوری در دولت سیزدهم

پیش بینی شده است که تا پایان مردادماه قریب به دو میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار گیرند، این عدد در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از ۵۰۰ هزار خانوار بوده است که حکایت از رشد ۳۰۰ درصدی دارد.

فیبر نوری

بنا بر اعلام سایت پروژه فیبرنوری، تا تیرماه سال جاری تعداد خانوار تحت پوشش طرح ملی فیبرنوری ۱٫۶۶۸٫۱۴۱ می باشند و ۳۶۳ هزار و ۱۹۸ کاربر به عنوان سرویس گیرنده ثبت شده اند.

جدول ذیل این آمار را به طور نموداری نمایش می دهد.

فیبر نوری

تاکنون هشت درصد از میزان دسترسی ۱۰۰ درصدی ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبرنوری تا سال ۱۴۰۳، انجام شده است.

فیبر نوری

به دنبال یک شبکه پر سرعت و با کیفیت اینترنت برای کل کشور هستیم

عیسی زارع پور اعلام کرده که (اینجا) منابع مالی فراهم شده تا فیبرنوری را به درب منزل مردم برسانیم تا چندصد برابر سرعت اینترنت افزایش پیدا کند و هدف گذاری این است تا پایان دولت سیزدهم به ۸۰ درصد مردم این خدمت ارائه شود.

از تولیدکنندگان داخلی تارهای فیبرنوری حمایت می‌کنیم

فیبر نوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حوزه‌ی بومی سازی تارهای فیبرنوری در پروژه‌ی FTTx که هم اکنون از خارج کشور وارد می‌شود برنامه داریم و حتما از توان داخلی این حوزه استفاده می‌کنیم.(خبر سیتنا)

توسعه شبکه فیبر‌نوری نیازمند عزم ملی همه دستگاه‌ها است

فیبر نوری

عیسی‌زارع‌پور در جلسه بررسی طرح توسعه شبکه دسترسی ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری باهدف ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطات ثابت (FCPها) که در این پروژه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طرف قرارداد هستند (خبر) تأکید کرده است: این پروژه، یک پروژه راهبردی و ملی است و نباید صرفاً به آن به‌عنوان یک پروژه ارتباطی نگاه کرد. امروز ارتباطات به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است و تلاش وزارت ارتباطات این است که یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن مبتنی بر فیبرنوری را برای مردم عزیز کشورمان فراهم کند و بر بستر آن، انواع خدمات متنوع و با کیفیت را ارائه دهیم.

وی با اشاره به طرح برخی موانع از سوی شرکت‌های توسعه‌دهنده شبکه فیبرنوری گفت: این اطمینان را می‌دهم در لایه‌های بالا و در سطح هیئت دولت مشکلی از بابت همراهی با این پروژه وجود ندارد اما در لایه‌های پایین‌تر طبیعی است که هنوز شاهد برخی عدم همراهی‌ها باشیم هرچند معتقدم که جای نگرانی وجود ندارد و این موانع هم انشالله حل خواهند شد. قطعاً ما نیز در وزارت ارتباطات تلاش خواهیم کرد که پیگیری‌های خود را افزایش دهیم تا مسئله هماهنگی بین دستگاهی به بدنه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، استانداران و فرمانداران منتقل شود تا همه احساس کنند که در حال همراهی با یک پروژه ملی هستند. در سطح مردم هم اهمیت این پروژه باید فرهنگ‌سازی شود و آن‌ها را مشتاق به بهره‌برداری از اینترنتی کرد که سرعت آن۱۰۰ برابر سرعت‌ فعلی شبکه‌های ارتباطی است.