دومین جشنواره بورس و رسانه با هدف هم آموزی و موتور محرک رسانه ها بزودی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از خبرگزاری سنا،‌ به همین مناسبت مصاحبه هایی منتشر شدهاست که محورهای مهم آن عبارتند از :
🔺برگزاری جشنواره بورس موتور محرک رسانه های فعال در بازار سرمایه ، محلی برای “هم آموزی ،تبادل تجربه ، کشف استعدادهای جدید و تقویت مهارت” خبرنگاران اقتصادی است.
🔺برای افزایش سطح کیفی و توان رسانه ای کشور ،علاوه بر تقویت آموزش های کلاسیک ، می توان به برگزاری جشنواره های تخصصی و کارگاه های مهارت افزایی اشاره کرد.
🔺رسانه های فعال در بازار سرمایه با شناسایی و کشف موضوعات مورد نیاز مردم و پردازش جذاب و جامع سوژه های اقتصادی بویژه بازار سرمایه می توانند به مردم در تصمیم گیری صحیح و سریع کمک کنند.
🔺طرح نظرات غیرکارشناسی و بی توجهی به تحولات بورس ، خروج سرمایه های مردم از بازار بورس و صرف آن در حوزه های غیرضرور و حتی مضر و افزایش نقدینگی را موجب می شود.
🔺رسانه ها وظیفه دارند با انتشار اخبار دقیق و صحیح از تخریب اعتماد عمومی جلوگیری کنند و همچنین قدرت تحلیل مردم و سرمایه گذاران در تصمیم های اقتصادی را افزایش دهند.
🔺رسانه های حوزه بازار سرمایه باید در کنار نقش اطلاع رسانی، افزایش عمق تحلیل، ایجاد بستر هموار اتخاذ تصمیم گیری های درست و افزایش مشارکت فعال در اقتصاد و بورس به نقش نظارتی نیز توجه کنند.
🔺توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در میان فعالان عرصه اقتصادی محصول شناخت است و جشنواره بورس و رسانه می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
🔺 این جشنواره باید به توسعه بازار سرمایه ما که حدود ۵ دهه سابقه دارد کمک کند، تعامل بین فعالان بورس و رسانه را افزایش دهد، به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بورس و افزایش سواد اقتصادی و مالی منتهی شود و در نهایت به شفافیت و مبارزه با فساد و مقابله با انحصار منجر شود.
🔺روزنامه نگار متخصص، متعهد و آگاه می تواند بازوی نظارتی و مشورت سازمان ها، وزاتخانه ها و دستگاه ها باشد. اگر روزنامه نگار متخصص و آگاه نباشد نمی تواند مشاور و ناظر سازمان بورس باشد و به کشور و مردم کمک کند.

🔴🔵 قوت و ضعف جشنواره قبلی

🔺جشنواره سال گذشته مزایا و اشکالاتی داشت. یکی از مزیت های جشنوراه سال گذشته استقلال و حضور داوران صاحب نام و با تجربه از دو حوزه رسانه ای و اقتصادی بود .
🔺 این ویژگی جشنواره سال گذشته را از حالت تشریفاتی و اداری خارج کرده است به گونه ای که حتی افرادی که نگاه انتقادی به سازمان بورس داشتند ، مورد تشویق قرار گرفتند.
🔺اشکالاتی که در نخستین جشنواره بورس و رسانه وجود داشت به دو دسته اشکالات فنی در ارسال و دریافت آثار و اشکالات مربوط به محتوا تقسیم می شود.
🔺در حوزه مربوط به دریافت آثار، انبوهی از کارها ارسال شد ولی بعضی از این کارها به نظر می رسید بدون توجه به اولویت کشور ،هدفمند انتخاب و ارسال نشده بودند
🔺در خصوص محتوای آثار نیز باید گفت در سوژه یابی و پرداخت و تنظیم و انتشار موضوعات مرتبط با بورس به دقت و آموزش های بیشتری نیاز است ؛ در بعضی از آثار شاهد بودیم سوژه های خوبی شناسایی شده اما در بسته بندی مناسب و حرفه ای تنظیم و منتشر نشده اند مثلا اطلاعات کامل ارائه نشد یا تیتر و لید مناسبی نداشتند و یا با تیتر فریبکارانه و زرد تنظیم شده اند
🔺تولید ناکافی و فقدان اخبار اختصاصی را از دیگر اشکالات مهم رسانه ها است ؛ یکی از شاخص های مهم ارزیابی رسانه ها و خبرنگاران، میزان تولید اختصاصی و همچنین میزان پرداخت اختصاصی است و خبرنگاران باید تلاش کنند با تولید سوژه های ناب بورسی مورد نیاز کشور و پرداخت هنرمندانه خود را از دیگران متنایز و رسانه خود را متنوع کنند
🔺استفاده از عبارت ها و جملات تخصصی اقتصادی غیرقابل فهم برای مردم را از جمله دیگر اشکالات کارهای ارسالی به نخستین جشنواره بورس و رسانه است ؛ در حوزه روزنامه نگاری نیاز است خبرها به گونه ای نوشته و تحلیل شود که کم سوادترین افراد جامعه هم ، مطالب پیچیده و تخصصی را درک کنند.
🔺یکی از آسیب ها در این حوزه اینست که روزنامه نگاران به مسائل اقتصادی و مالی تسلط کافی ندارند. به همین دلیل از کنار موضوعات بسیار مهم ممکن است به راحتی رد شوند یا اگر به آن می پردازند.
🔺مسئولان سازمان بورس خواستار افزایش مشارکت مردم، بنگاه ها و فعالان اقتصادی هستند و در این مسیر نقش رسانه ها را درک کرده اند. با این رویکرد هم روزنامه نگاران باید مسائل اقتصادی را بدانند و هم اینکه اقتصاددانان و فعالان بورس باید به زبان رسانه، ادبیات رسانه و ظرفیت های رسانه آگاهی داشته باشند و می توان گفت جشنواره بورس و رسانه به برقراری ارتباط بین این دو حوزه کمک کرده است.