👈 اصل علاقه و دلبستگی
ما همه میخواهیم دوست داشته شویم. این طبیعت انسان است که وقتی کسی کاری برای ما انجام میدهد می خواهیم لطف و محبت او را جبران کنیم. در روابط عمومی، این لطف ممکن است منتشر کردن یک داستان داغ به یک گزارشگر و یا قراردادن یک بیانیه مطبوعاتی همراه با انتشار مناسب برای یک همکار باشد. گرفتن یا بردن قهوه برای کارمند دیگر ممکن است به نفع شما باشد زیرا در برخی موارد در آینده به کمک او نیاز خواهید داشت. در صورت ثابت کردن اینکه در گذشته منبع خوبی بودید؛ یک روزنامهنگار و یا مجله ممکن است مایل به شنیدن نظرات تان یا تبلیغ داستانتان باشد.
اگر در مورد چیزهایی مورد علاقه دیگران اطلاعات داشته باشیئ، به شما مبنایی برای صحبت کردن در مورد منافع مشترک میدهد. زمانی که علایق مشترک کشف می شوند، در رابطه اعتماد ایجاد می کند. باز کردن باب گفتگو، لحظه شاد و دلپذیری را ایجاد می کند اما به ما بیشتر بهره میدهد.
گوش دادن به دیگران فرآیند تفکر را آغاز می کند و ممکن است باعث جرقه زدن ایدهها و راهحل شود. همچنین، دیدگاه متفاوت به ما شانس دیدن مشکلاتی را می دهد که می توانند حل شوند، و یا ممکن است راه حل دیگری برای استفاده از یک محصول باشد. این مساله باعث جریان درآمد دیگر بدون نیاز به ایجاد یک محصول متفاوت می شود. گفتگوی دوستانه نیز مهارتهای ما و درک چگونگی برقراری ارتباط موثرتر را بهبود می بخشد. این به آن معنا است که قدرت متقاعد سازی ما میتواند بهبود یابد.
👈اعتبار و نفوذ
زمانی که اعتبارهای فردی را از طریق مواردی مانند برجسته کردن تعداد سالهایی که در آن زمینه کار شده یا ارائه شواهدی از سطح عملکرد بالای آنها در گذشته نشان می دهید، اعتبار و نفوذ خود را به حمایت و یا تایید آنها می رسانید. افراد عاشق این هستند که بدانند چه کسی واجد شرایط است و به احتمال بیشتر با کسی که میداند چه کار میکند، ارتباط برقرار می کنند. به پزشک خود فکر کنید؛ همیشه می خواهید بدانید که آیا او یکی از بهترین ها در حوزه کاری خود و در محدوده ای است که شما زندگی میکنید.
👈 اثبات اجتماعی
مشتریان باید بدانند که یک شرکت روابط عمومی که نماینده یک برند یا محصول است، نه تنها موثر بلکه اخلاقی است. آنها ممکن است از محصولات و خدمات از بیلبوردها، رسانه های اجتماعی، تعامل های گفتاری، کتاب ها و حتی نشریات یاد بگیرند.
👈 هماهنگی و سازگاری
مهم است که ثابتقدم باشید. انتخابات اخیر را در نظر بگیرید که در آن بسیاری از نشانهها برای ترویج اهمیت رایگیری مطرح شدند. در آن مناطق چندین نشانه وجود داشت که تعداد رای دهندگان افزایش یافت. این میتواند در روابط عمومی هم صدق کند. کسی که ایدهها یا محصولات شما را مورد توجه قرار دهد اغلب به مشتری در ارائه ها و رسانه ها کمک میکند. این معمولا بسیار موثرتر ازغرق شدن در ایمیل افراد است.
👈کمیابی
زمانی که به دست آوردن یا فراهم کردن چیزی سختتر میشود، آیا همه ما آن را بیشتر نمیخواهیم؟ بهترین مثال هر سال در کریسمس اتفاق میافتد زمانیکه همیشه یک اسباب بازی وجود دارد که بچهها میخواهند، و چون همه آنها آن را میخواهند، زود فروخته می شود و پیدا کردن آن سخت است. این اصل در مورد روابط عمومی هم صدق میکند اگر یک مورد کمیاب باشد و مردم آن را بخواهند، پس آسانتر است که کالا یا خدمت به آن گروه منتخب با دسترسی بهتر عرضه شود.
روابط عمومی متقاعد کننده این اصول مشابه را به شکل نوشتاری و شفاهی به مردم ارائه می کند، اما به آنجا ختم نمیشود. روابط عمومی متقاعد کننده زمانی به بهترین شکل عمل میکند که صداقت و یکپارچگی بخشی از ارائه آن باشند. این در مورد فروش چیزی که ممکن است ضروری نباشد گفته نمی شود؛ بلکه در مورد ایجاد رابطهای است که دوام دارد و مصرف کنندگان را در وقت و زمان دوباره به یاد می آورد.
#کامران_رخشانی