حمید شکری خانقاه* - روابط عمومی در بالاترین مدل ارتباطی خود، درگیر اطلاع‌رسانی از عملکرد سازمانی و برگزاری مراسم و مناسبتهای خود به صورت کلیشه ای و سنتی هستند.

پایگاه خبری هنر هشتم؛ حسن روحانی رئیس جمهور در جمع مدیران ارشد دولت با تاکید بر پاسخگویی دولت به مردم گفت: روابط عمومی ها امروز مسئولیت سنگین تری برعهده دارند و باید بصورت آنی پاسخ دهند | ۶ تیر ۹۷

…مسئله اینجاست تاکنون هیچ دولتی درک درستی از روابط عمومی نداشته است. دولت ها صرفا در شرایط بحران به روابط عمومی روی می آورند. بعد انتظار شفاف‌سازی دارند …عملاً هم هیچ شفافیت سازمانی روی نمی دهد.

ما در کشور فاقد متولی کارآمدی برای روابط عمومی هستیم. روابط عمومی در این سالها در کشور رها شده است.

روابط عمومی در بالاترین مدل ارتباطی خود، درگیر اطلاع‌رسانی از عملکرد سازمانی و برگزاری مراسم و مناسبتهای خود به صورت کلیشه ای و سنتی هستند.

📚روابط عمومی اطلاع رسانی نیست. روابط عمومی مدیریت ارتباطات اجتماعی و ارتباطات انسانی است.

روابط عمومی دولتی برای مدیریت ارتباطات انسانی هیچ برنامه و استراتژی ارتباطی منسجمی ندارد.

اکنون فرصت آن رسیده است در شرایط حادی که کشور با آن مواجه است، دولت برای تثبیت موقعیت استراتژیک روابط عمومی یکپارچه چاره ای بیندیشد.

بحران های شدیدی پیش رو خواهیم داشت. این بحران ها برای کشور هزینه های بسیار زیادی تحمیل خواهند کرد. مهمترین بحران، ابهام در ارتباطات دولت با افکار عمومی و مردم است.

روابط عمومی ها به دو صورت قادر به حل این بحران هستند:

اول آنکه:
در راس هرم قدرت (بویژه ریاست جمهوری و به طور اخص هیئت وزیران و استانداری ها ) به آنها جایگاه و موقعیت حرفه ای داده شود،
از استقلال حرفه‌ای برخوردار شوند،
بودجه و امکانات متناسب در اختیارشان گذاشته شود،
از مشاوره تخصصی آنها بهره برداری شود و به عنوان مشاور ارتباطی مدیریت در تصمیم گیری های مدیریتی ایفای نقش کنند.
در انتصاب و انتخاب و مدیران روابط عمومی شجاع، باتجربه و متخصص و جابجایی مدیران غیر حرفه ای بسیار جدی باشند.

دوم اینکه :
روابط عمومی ها برای افزایش بهره‌وری خود و ایفای نقش مدیریتی در چنین شرایط حادی نیاز به بهبود شرایط و تحول در فرآیند های ارتباطی خود دارند.

برای این منظور آنها بایستی از خودشان شروع کنند. انگیزه های کاری در میان خود را بالا ببرند آموزش های تخصصی را به عنوان یک ضرورت جدی بگیرند. به نقش آفرینی خود در حل بحران‌های اجتماعی و ارتباطات انسانی و اجتماعی امیدوار باشند.

روابط عمومی ها برای حل چنین بحران‌هایی و در چنین شرایطی بایستی برنامه‌های موردی ارتباطی تدوین کنند از کارهای کلیشه‌ای و مراسم گرایی احتراز و اجتناب جدی بکنند یا از آنها به صورتی هوشمندانه و در قالب یک برنامه ارتباطی مدون برای ایجاد آرامش و افزایش آگاهی عمومی در جهت اعتماد سازی با تکنیکهای اقناعی بهره برداری ارتباطی کنند.

کارگاه های آموزشی متعددی در حوزه های مختلف مسئله شناسی ارتباطی، پژوهش‌های افکار عمومی، مخاطب شناسی، ارتباطات موثر، مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی، اصول و فنون روابط عمومی به صورت تخصصی، مدیریت افکار عمومی، مدیریت استراتژیک و برنامه نویسی در شرایط بحران، اصول تدوین کمپین های ارتباطی و انواع دیگر آموزش های تخصصی مورد نیاز را بگذراند. روابط عمومی ها برای تقویت نیروی انسانی خود بایستی سرمایه گذاری بکند و آموزش نیروی انسانی یکی از این سرمایه گذاری های ماندگار و موثر برای تقویت جایگاه روابط عمومی است.

از طرفی روابط عمومی می‌بایستی اصول اخلاقی را در ارتباطات اجتماعی کاملاً مدنظر قرار دهند یعنی واقعیت ها را تحریف نکنند با مردم صادق باشند شفافیت سازمانی را بر هرگونه کتمان و پنهانکاری در اولویت قرار دهند.

اکنون فرصتی فراهم شده که روابط عمومی ها حرکتی از خود نشان دهند در واقع در چنین شرایطی باید تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

واقعیت این است که روابط عمومی ها قادرند در شرایط بحران آرامش را به جامعه برگرداند و با تکنیک ها و تاکتیک های متقاعد سازی و ارتباطاتی رضایت مردم را موجب شوند.

راهکارهای پیشنهادی کاربردی وحرفه ای موجود است.کافی است عزم دولتی و گام جدی برداشته شود.جامعه روابط عمومی هوشمند و راهبردی، قادر به حل بحران افکار عمومی در سطوح ملی، منطقه ای و سازمانی است…

  • نویسنده : کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی...