سناریوها برای افزایش گزینه های استراتژیک ما اهمیت ویژه ای دارند. آنها می توانند یک تونل بادی فکری ایجاد کنند تا ما با کمک آن ببینیم استراتژی هایمان در شرایط مختلف تا چه حد «پرواز» می کنند. آنها همچنین به ما کمک می کنند تفکرات عادی خود را کنار بگذاریم، به سمت نوآوری حرکت کنید و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشیم.

پایگاه خبری هنر هشتم، ناشناختگی آینده بسیار فراتر از آن است که بتوان با پیش بینی های علمی و پیشگویی های اجتماعی آن را کشف کرد. “با وجود آنکه عدم قطعیت ها و آن دسته از انتخابهای بشر که هنوز انجام نشده اند- توانایی ما در پیش بینی آینده را محدود می سازند اما سناریو می تواند به ما کمک کند تجسمی از چیستی آینده داشته باشیم.

سناریوها که با روندهای معاصر و نیروهای محرکه آغاز می شوند، هر کدام در مورد نتایج عدم قطعیت و انتخابهای بشر فرضیات مختلفی ارائه می دهند و آنها را از یکدیگر تفکیک می کنند- آزمایشهای فکری برای تحریک تخیل، هشدار دهی در مورد خطرات و الهام بخشی برای اقدامات اصلاحی. کشف مرزهای احتمالات به ما کمک می کند به پیشروی کورکورانه تاریخ، روح، بینش و جهت ببخشیم.

سناریوها ما را با خود به آینده های ممکن می برند. آنها جهان پیش رو را توصیف می کنند و در مورد محرکهای سازنده آن جهان، مجموعه سیستماتیکی از فرضیات را ارائه می دهند.

سناریوها می توانند مختصر و توصیفی باشند یا روایت داستان گونه ای داشته باشند که زاویه دید شخصیتها در آینده را ارائه می دهند. آنها می توانند «تاریخ آینده» را در بر بگیرند- اینکه ما چطور از اینجا به آنجا می رویم.

سناریوها برای افزایش گزینه های استراتژیک ما اهمیت ویژه ای دارند. آنها می توانند یک تونل بادی فکری ایجاد کنند تا ما با کمک آن ببینیم استراتژی هایمان در شرایط مختلف تا چه حد «پرواز» می کنند. آنها همچنین به ما کمک می کنند تفکرات عادی خود را کنار بگذاریم، به سمت نوآوری حرکت کنید و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشیم.

سناریوها در حوزه برنامه ریزی روابط عمومی، مجموعه ای از مفروضاتی هستند که شیوه هایی را که ممکن است در آینده تغییر و رشد کند، بررسی می کند. آنها ساختاری را برای پیش بینی نیازهای بالقوه و همچنین گزینه های احتمالی سیاست های آینده ارائه می دهند.

با تجزیه و تحلیل تغییرات و پیچیدگیهای فوق العاده و عدم قطعیت های متعدد و درک عمیق پیامدهای احتمالی آنها، ذینفعان می توانند بهتر درک کنند که چگونه این نیروها به طور بالقوه بر مقیاس کلی توسعه در روابط عمومی و تثیت جایگاه حرفه ای آن در حوزه های مختلف سازمانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر می گذارد.

راههای بسیاری برای اجرای برنامه ریزی سناریو وجود دارد، اما چند عنصر کلیدی وجود دارد که باید در همه موارد در نظر گرفته شود:

• استفاده از سناریوها برای مقایسه و تحلیل تعاملات بین عوامل متعدد.

• تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از سناریوهای مختلف که می تواند بر آینده روابط عمومی تاثیر بگذارد.

• شناسایی استراتژیهای احتمالی که منجر به دستیابی به عناصر مورد نظر در شرایط آینده می شود مورد بررسی قرار می گیرد.

• مشارکت شاغلان روابط عمومی در طول فرایند.

امیدواریم سخنرانان معزز کنفرانس، زوایای مختلف این موضوع را تبیین نموده و نقش محوری “تفکر مبتنی بر سناریو” را در آینده و توسعه پایدار روابط عمومی کشور عزیزمان ایران مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

  • منبع خبر : شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)