از ابتدای خلقت تاکنون، بشر همواره بهدنبال راهی برای ایجاد رفاه بیشتر و کنترل شرایط به نفع خودش بوده است. از قرن هجدهم میلادی تاکنون با شروع انقلاب صنعتی، نحوه انجام کارها در حال ارتقا و پیشرفت مداوم بوده است و در ابتدای هر تغییری، نسبت به از میان رفتن مشاغل و شرایط جدید هراس وجود داشت؛ اما اتوماسیون و تولید انبوه باعث افزایش تقاضای جهانی شد. در نتیجه مشاغل زیادی به وجود آمد که باعث بالا رفتن سطح زندگی طبقه متوسط شد. امروزه نیز ما با چهارمین مرحله و شاید مهمترین مرحله از دوران انقلاب صنعتی مواجه هستیم که ترسها و هیجانهای بسیاری را برایمان ایجاد کرده؛ اما آنچه اهمیت دارد، چگونگی مواجهه و رفتار ما در عصر جدید است و برای برنده بودن و استفاده از فرصتهای بکر باید بتوانیم ترسهایمان را کنار بگذاریم و با چشمانی باز، گامهایی رو به جلو برداریم. همهچیز بستگی به رفتار ما خواهد داشت. در حال حاضر کشورهای بسیاری در جهان «عصر دیجیتال» را جدی گرفتهاند و بسیاری از برنامهریزیهای تجاری، اجتماعی و سیاسی خودشان را بر مبنای انقلاب چهارم پایهریزی میکنند. به عنوان مثال کشور آلمان اعلام کرده است که از دنیای دیجیتالی حمایت میکند؛ چراکه به این باور رسیدهاند که فناوری فرصتهای بیشماری به وجود میآورد؛ بر همین اساس آلمان دست به اقدام جدیدی زده است: دولت اجرای برنامهای موسوم به «برنامه چهارم کار» را برای آینده بازار کار آغاز کرده که شامل فعالیتها و برنامههایی درباره این واقعیت است که «تکنولوژی برای کسی صبر نمیکند». آلمان واقعیت دنیای آینده را درک کرده است و بهجای اینکه بخواهد از آن فرار کند یا آن را به تعویق بیندازد، تصمیم گرفته با قدرت و برنامهریزی هدفمند، مشتاقانه به استقبالش برود؛ چراکه میداند پیشرو بودن در عصر جدید چقدر میتواند در آینده برایشان از نظر اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی منافع بزرگ ایجاد کند. غولهایی مثل آئودی، بیام دبلیو و بسیاری از شرکتهای دیگر مدتهاست که براساس یک برنامه مشخص تلاش خود را برای عصر جدید شروع کردهاند. جالب است بدانید که کشورهایی نظیر هند، چین، برزیل، امارات و ترکیه هم تلاش گسترده و هدفمندی را برای عصر جدید آغاز کردهاند و حتی کشوری مثل کلمبیا هم دورنمای جدی برای خود متصور شده است؛ اما به نظر شما ما در کجای عصر جدید خواهیم ایستاد؟ هر انقلاب جدید مفاهیم، تعاریف، فرصتها، تخریبها و ساختارهای جدیدی به همراه خواهد داشت. بسیاری از حوزهها دستخوش تغییرات بنیادین خواهد شد و احتمالا در مراحل اولیه این انقلاب دچار یک شکاف بزرگ اجتماعی بین آنهایی که خودشان را برای شرایط جدید آماده کردهاند و افرادی که سرگردان و منفعلانه عمل کردهاند، خواهیم شد. این یک واقعیت این است که هر انقلابی برنده و بازنده دارد. در دنیای پس از «انقلاب دیجیتال» کسانی که مشغول به کارهای ردهمیانی هستند و کارشان عمدتا تکرار یک کار مشخص با کمترین مهارت است، دچار مشکل میشوند و شغلشان را از دست میدهند؛ اما فرصتهای جذاب و جدیدی برای افراد پیشرو و فرصتطلب که مهارتهای جدید را آموختهاند و خودشان را برای این شرایط آماده کردهاند، به وجود میآید. خبر خوب این است که کارآفرینی دیجیتالی فرصتهای بیشماری را خلق میکند، خلاقیت و نوآوری را در کسبوکار ارتقا میدهد و بازارهای جدیدی را به وجود میآورد؛ در حال حاضر کارآفرینی دیجیتالی در دنیایی با ۳ میلیارد کاربر و بیش از ۳۵ میلیون پرتال فعال، یک فرصت کسبوکار بینظیر را برای هر فردی در دنیای امروزی به ارمغان آورده است؛ اما در آینده نزدیک این عدد به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد و بازار بزرگتر و بکرتری را به وجود میآورد. به خاطر بسپارید که عصر دیجیتال زمان به وجود آمدن کمپانیهای تکنفره با خدمات آنلاین است؛ چراکه تکنولوژیهای نوین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، شبکههای ارتباطی و روشهای بازاریابی جدید به همراه نرمافزارها و مینیرباتها توان و ابزار لازم برای ارائه خدمات ۲۴ ساعته را در اختیار شما قرار میدهند و شما میتوانید کمپانیهای بزرگ را به چالش بکشید. پس از اکنون خودتان را برای عصر جدید آماده کنید. کارآفرینی دیجیتالی مفهوم نوینی است که میتواند در حوزههای بانکداری الکترونیک (e-banking)، تجارت الکترونیک (e-commerce)، روابطعمومی الکترونیک (e-public relations)، آموزش الکترونیک (e-learning)، گردشگری الکترونیک (e-tourism)، سلامت الکترونیک (e-health) و حتی دیگر حوزهها اتفاق افتد و زمینه کسبوکار و اشتغالزایی مولد هزاران نیروی مستعد را فراهم کند. دولت الکترونیک (e-government) باید بستر این فعالیت را فراهم کند و برای انجام آن در ابتدا باید دولتمردان، مدیران ارشد اجرایی و قانونگذاران، در مرحله اول خودشان شرایط آینده را درک کنند، بپذیرند و سپس با ایجاد استراتژیهای واقعگرایانه و برنامهریزیهای عملیاتی، بستر لازم برای حرکت تمامی دستگاههای اجرایی، کسبوکارها و دانشگاهها را به این سمت موجب شوند. ما برای موفقیت در آینده هیچ گزینه دومی نداریم؛ چراکه سرعت انقلاب دیجیتالی بهطور وحشتناکی بالاست و هر لحظه در حال شتابگیری است؛ در هر ساعت که میگذرد، کشورهای زیادی توسعهیافتهتر میشوند، خدمات جدید ایجاد میکنند، اشتغالزایی میکنند، ضریب نفوذ داخلی، منطقهای و بینالمللی خودشان را افزایش میدهند و رفاه بیشتری در جامعهشان ایجاد میکنند و قدرت چانهزنی سیاسی و اقتصادی خودشان را نیز افزایش میدهند. در آخر پیشبینی میشود که به زودی عصر چاههای نفت، جنگهای فیزیکی، پولهای کاغذی، داروهای شیمیایی، مرزهای جغرافیایی، فروش سنتی، برندهای پوشالی، حمل و نقل غیرایمن، تعاملات بوروکراتیک و مدیریت سنتی و بسیاری موارد دیگر به پایان میرسد؛ چراکه به لطف تکنولوژی، کشورهای هدفمند و پیشرو با مدیران و ژنرالهای دیجیتالی دنیا را با خدمات نوین در دست خواهند گرفت و آن را مدیریت خواهند کرد. خودتان را گول نزنید، انقلاب چهارم شروع شده است و تکنولوژی برای هیچکسی منتظر نمیماند.
فرصتهای عصر دیجیتال
پرینتمهدي رستاخيز -ايدهپرداز و آيندهپژوه- در حال حاضر کشورهای بسیاری در جهان «عصر دیجیتال» را جدی گرفتهاند و بسیاری از برنامهریزیهای تجاری، اجتماعی و سیاسی خودشان را بر مبنای انقلاب چهارم پایهریزی میکنند.
https://pra8.ir/?p=2891
برچسب ها
نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.