اینستاگرام برای بسیاری از برندها خانه امنی در میان شبکه های اجتماعی مختلف محسوب می شود. در این فضا به راحتی امکان توسعه برند، آشنایی با مشتریان تازه و جلب نظر کاربران بی شمار وجود دارد.
داشتن یک برنامه مختصر پیرامون نحوه عملکرد برندمان در اینستاگرام بخش زیربنایی کار را شکل می دهد. با این حال به منظور دستیابی به اهداف مان باید اندکی تلاش بیشتری از خود نشان دهیم. اینجاست که مفهوم «کمپین بازاریابی اینستاگرامی» مطرح می شود.
در طول اجرای کمپین بازاریابی اینستاگرامی هدف اصلی شما دستیابی به هدف یا مجموعه اهدافی خاص در مدت زمان مشخصی است. تمام محتوای مورد استفاده از سوی برند ما در این فرآیند باید کاملا دقیق و قابل اندازه گیری باشد. همچنین همه المان های برندمان در حوزه بازاریابی بر روی یک هدف واحد تمرکز دارد.
اگر استراتژی های کاربردی در اینستاگرام آهسته و مانند مسابقه های ماراتن دیربازده هستند، کمپین ها دقیقا شبیه به مسابقات دوی سرعت خواهند بود. کمپین ها برخلاف استراتژی های طولانی در مدت زمانی اندک میزان زیادی از انرژی برند ما را استفاده می کنند. به طور طبیعی در زمینه نتیجه بخشی نیز این المان در کوتاه مدت نمایان خواهد شد.
اگر شما به دنبال رونمایی از یک محصول تازه، ارتباط با طیف تازه ای از مخاطب ها و ایجاد شهرتی مطلوب برای برندتان هستید، استفاده از کمپین اینستاگرامی گزینه منطقی خواهد بود. در این مقاله هدف اصلی ما نمایش تفاوت های کمپین های اینستاگرامی و به اشتراک گذاری توصیه های کاربردی به منظور راه اندازی و مدیریت یک کمپین تاثیرگذار است.
انواع کمپین های بازاریابی اینستاگرامی
خوشبختانه اکنون انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی اینستاگرامی وجود دارد. هر کدام از این گونه ها برای نوع خاصی از فعالیت و دستیابی به اهداف متمایزی مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا به معرفی برخی از مشهورترین نمونه ها به منظور الهام بخشی شما در راستای انتخاب گونه مناسب برای برندتان خواهیم پرداخت.
۱٫ کمپین های اطلاع رسانی (آگاهی بخش)
در طول یک کمپین اطلاع رسانی شما تلاش خود را به طور بی وقفه در راستای افزایش مشاهده برند، کالا یا سرویس تان از سوی مخاطب ها قرار می دهید. برای برندهایی که در شرایط اضطراری برای فروش محصول قرار دارند، این شیوه مناسب خواهد بود. به علاوه برندهای نوپا نیز به خوبی از الگوی حاضر بهره مند می شوند. به هنگام طراحی محتوا برای این نوع از کمپین ها باید به طور مداوم بر روی دلیل فعالیت برندتان در حوزه مشخص کسب وکار و پینشهادهای اساسی اش برای مشتری تاکید داشته باشید.
به خاطر اینکه اینستاگرام محیطی مناسب برای کاربران به منظور دنبال برندها و شرکت های مختلف است (۸۰درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک برند را فالو دارند)، پلتفرمی مناسب و طبیعی برای کمپین اطلاع رسانی ما محسوب می شود. توجه داشته باشید که فعالیت در این عرصه بسیار تاثیرگذار است. براساس آمارهای رسمی ۷۰درصد از کاربران در مواجهه با پست یک برند نوعی واکنش مشخص مانند رجوع به سایت رسمی آن برند از خود نشان می دهند.
۲٫ کمپین های ریشه ای
مشتریان نسل جوان (مانند آنهایی که اینستاگرام را به تسخیر خود در آورده اند) به برند مورد نظرشان بیشتر از نوع محصولش توجه می کنند. آنها به مسئولیت اخلاقی و اجتماعی برندها و حمایت شان از ارزش های اساسی شرکت مادر توجه بسیار بالایی دارند.
کمپین ریشه ای راهکاری مناسب برای نمایش تصویری قهرمانانه از ارزش های برندمان است. به عنوان مثال، شما امکان همکاری با یکی از سازمان های عام المنفعه در یکی از روزهای جهانی مرتبط با موضوع کار آن سازمان را خواهید داشت. برند داو با کمپین ویژه اش در زمینه حفاظت از حیوانات به خوبی میزان تعهدش به پرهیز از انجام آزمایش های پزشکی خطرناک بر روی حیوانات را اعلام کرد. در اینجا منظور از آزمایش های خطرناک آن دسته از روش هایی است که تاثیر جبران ناپذیری بر روی طبیعت و محیط زیست دارد.
یک کمپین ریشه ای امکان ایجاد اعتماد و وفاداری در مخاطب های ما را دارد. به این ترتیب ارزش های ما به طور کامل به مخاطب منتقل می شود. از همه مهم تر، با اقدام عملی ما مخاطب از پایداری ما بر روی آن ارزش ها مطمئن خواهد شد.
۳٫ کمپین های توسعه ای یا فروشی
راه اندازی کمپین های فروش محصولات یکی از راهکارهای زودبازده برای برندها محسوب می شود. نتیجه نهایی چنین کمپین هایی دریافت مخاطب بیشتر در کنار بخت آزمایی برای فروش محصولات است. خوشبختانه اکنون با افزودن سرویس خرید درونی از اینستاگرام بسیاری از برندها نگاه کاملا تازه ای به فروش اینستاگرامی محصول پیدا کرده اند. براساس گزارش تیم فنی اینستاگرام برندهای مختلف امکان فروش مستقیم محصولات خود از طریق این پلتفرم را خواهند داشت. به منظور استفاده از این سرویس فقط باید اکانتی در فیس بوک ساخته و از طریق آن فهرست محصولات و قیمت های مورد نظرمان را منتشر کنیم. سپس با همگام سازی اکانت فیس بوک و اینستاگرام مان به راحتی از سرویس فروش بهره مند خواهیم شد.
برخی از مناسبت ها و روزهای مهم فرصت عالی برای راه اندازی کمپین فروش هستند. کلیشه ای ترین نمونه در این میان تعطیلات کریسمس است. با این حال اگر به دنبال جلب نظر مخاطب هستید، باید اندکی از کلیشه ها فاصله بگیرید. یکی از ایده های تازه و خلاقانه در این زمینه ارائه کدهای تخفیف به مشتریان است. به این ترتیب هر مشتری با درج کد تخفیف ویژه خود از میزان قابل توجهی تخفیف در فرآیند خریدش برخوردار خواهد شد. چنین شیوه ای به مخاطب انگیزه بسیار بیشتری برای خرید در مقایسه با شیوه های اعمال تخفیف بر روی محصولاتی مشخص می دهد
۴٫ مسابقات اینستاگرامی
مسابقات طرفدارهای پر و پا قرصی در اینستاگرام دارد. دلیل اصلی آن نیز تاثیر بسیار بالای اینگونه از کمپین ها در جلب مخاطب برای برندهاست. به منظور افزایش تاثیرگذاری مسابقات شما امکان وضع قوانینی در راستای انتقال بهینه مطالب مورد نظرتان به مخاطب هدف را نیز خواهید داشت. به عنوان مثال، درخواست از کاربران به منظور معرفی یکی از دوستان برای بهره مندی از امتیاز ویژه یکی از آنهاست.
توصیه من در اینجا اطلاع از بدنه مسابقه تان و امکانات اینستاگرام در این زمینه پیش از اقدام به راه اندازی اش است. به این ترتیب دیگر حین برگزاری مسابقه غافلگیر نخواهید شد.
۵٫ معرفی محصول
اگر شما در آستانه رونمایی از محصولی تازه هستید، شاید به کارگیری یک کمپین اینستاگرامی برای افزایش تاثیرگذاری مراسم تان ایده چندان بدی نباشد. چنین کمپین هایی به طور معمول هیجان و تفریح زیادی را برای مخاطب به ارمغان می آورد. همچنین این کمپین ها فرصت مناسبی به شما در راستای جلب نظر طیف وسیع تری از مخاطب ها را نیز می دهد.
به عنوان نمونه ای موفق در زمینه کمپین های معرفی محصول، خرده فروشی Frank & Oak واقع در شهر مونتریال از اکانت اینستاگرامی اش برای توسعه فروش بسته های ترکیبی پوشاک استفاده کرد. در این بسته های ترکیبی لباس های مختلفی از برندهای گوناگون در کنار هم به مشتری پیشنهاد می شود.
پست های برند Frank & Oak بسته های مختلفی را بنا بر سلیقه و البته بودجه خرید مخاطب های خود طراحی کرده است. یکی از بسته های پرطرفدار آنها مخصوص دانشجویان است. همه ما در دوران دانشجویی از درآمد نسبتا کمی برخوردار بوده ایم. به همین دلیل خرید لباس همیشه جزو اولویت های آخر ما بوده است. همچنین به هنگام خرید لباس همیشه به قیمت آن توجه می کردیم. دقیقا به همین دلیل برند Frank & Oak اغلب بسته های دانشجویی خود را با ترکیب محصولات ارزان و ارائه تخفیف های مناسب عرضه می کند.
۶٫ کمپین های مبتنی بر محتوای تولیدی کاربران
در کمپین های مبتنی بر محتوای تولیدی کاربران شما به جای تولید مستقیم محتوا به سراغ ترغیب کاربران برای ارسال محتوای مدنظرشان می روید. به طور معمول در چنین پست هایی مخاطب ما در حال استفاده از محصول یا سرویس برندمان است. به این ترتیب با شیوه ای کاملا تاثیرگذار از زبان مخاطب به تبلیغ محصولات مان خواهیم پرداخت.
کمپین های متکی به محتوای تولیدی کاربران نه تنها آگاهی مخاطب از برند ما را افزایش می دهد، بلکه بدون صرف حتی اندکی هزینه محتوای رایگان برای ما به ارمغان می آورد. اگرچه کمپین های مبتنی بر محتوای کاربران انواع گوناگونی دارد، اما ساختار کلی همه آنها به یک شکل است. به این ترتیب در همه آنها تلاش اصلی تیم بازاریابی بر روی ترغیب مخاطب به انجام نوع خاصی از فعالیت در مدت زمانی کوتاه است. با این حساب چنین کمپینی یکی از راهبردهای بسیار زودبازده در دنیای بازاریابی به حساب می آید.
- نویسنده : مترجم: علی آل علی, میشله سیکا
- منبع خبر : hootsuite- فرصت امروز