نامگذاري روزي به نام «روز روابط عمومي» در قالب روز ارتباطات و روابط عمومي موضوعي خلق‌الساعه و بدون پيشينه نبود.

در حاشیه مراسم معرفی برترین‌های روابط عمومی در سال ۱۳۷۸، سال ۱۳۷۹ از سوی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام «سال روابط عمومی» نامیده شد.

در سال ۱۳۸۲ مهدی باقریان، مدیر وقت روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیر طوسی در یادداشتی با عنوان «تراژدی روابط عمومی ایران» پیشنهاد کرد روزی به نام «روز روابط عمومی» تعیین شود.

در «اولین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران» که از سوی مؤسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد و در بند ۳ قطعنامه پایانی این کنفرانس پیشنهاد شد، برای ارج‌گذاری و اعتلای نام و جایگاه حرفه‌ای روابط عمومی، روزی به نام «روز روابط عمومی» نامگذاری شود.

طرح نامگذاری، یک روز در تقویم کشور با نام «روابط عمومی» که از سوی انجمن روابط عمومی استان کرمان به شورای فرهنگ عمومی استان پیشنهاد شده بود مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد جهت طرح در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به این شورا ارسال شود.

در سال ۱۳۸۵ و همزمان با برگزاری «سومین کنفرانس روابط عمومی ایران» مؤسسه کارگزار روابط عمومی در نظر داشت با تدارک برنامه‌هایی مفصل هفته روابط عمومی را برگزار کند و ویژه‌نامه‌ای هم در این زمینه منتشر شد، اما با توجه به نامه اداره کل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مسکوت ماند.

انجمن روابط عمومی، مؤسسه آرمان روابط عمومی و دبیرخانه همایش ملی روابط عمومی الکترونیک نیز در سال ۱۳۸۵ نامگذاری چنین روزی را در برنامه‌ها و همایش‌های خود مطرح کردند و پس از رایزنی‌های مختلف و مشورت با صاحبنظران و کارشناسان روز ۲۷ اردیبهشت با نام روز «ارتباطات و روابط عمومی» نام گرفت.

در روز ۲۷/۱۲/۱۳۸۴ و آخرین روزهای این سال، معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی طی درخواستی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا با عنایت به لزوم توجه خاص به روابط عمومی در کشور و ضرورت توجه به این مقوله از طریق نامگذاری یک روز خاص به این نام، روزی به نام روز
روابط عمومی نامگذاری شود. وی در این نامه به پیگیری‌ها و پیشنهادات انجمن‌ها و مؤسسات فعال روابط عمومی در این خصوص اشاره کرده بود و دلایل برجسته نامگذاری این روز را اینگونه اعلام کرده بود:

ـ برجسته‌ سازی روابط عمومی در سطح افکار عمومی
ـ تبیین ضرورت توجه به مقوله روابط عمومی در سطح مدیران ارشد و ارتقای دیدگاه آن‌ها در این خصوص.
ـ تجمیع مراسم مختلف گرامی‌داشت روابط عمومی در یک روز معین
ـ جلوگیری از کنترل روابط اجتماعی و ضعف اخلاق اجتماعی در سطح کشور

در پاسخ به این درخواست مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی طی نامه‌ شماره ۱۵۵۵/الف مورخ ۱۹/۹/۸۵ اعلام کرد: در خصوص پیشنهاد نامگذاری یک روز به عنوان «روز روابط عمومی» برابر مصوبه جلسه ۵۹۰ مورخ ۲۸/۶/۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» تعیین و اعلام می‌گردد.

پس از آن در تاریخ ۲/۱۰/۸۵ مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد: نامگذاری روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز روابط عمومی نشان از اهتمام جدی مسؤولان نسبت به اهمیت و کارکرد نهاد روابط عمومی دارد و امیدواریم دست‌اندرکاران روابط عمومی کشور نیز با حضور مؤثر خود در نظام اطلاع‌رسانی کشور، در راستای پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور به ایفای نقش خود بپردازند.