به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هنر هشتم به نقل از ایسنا، بنابر اعلام آسیاتک، کامران طالبی، دکترای برند و بازاریابی در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه میخوانیم. پرواضح است که ایجاد یک استارتآپ کار سادهای نیست. وقتی به دقت به استارتآپهای داخلی و بینالمللی نگاه کنیم، شرکتهای موفقی را میبینیم که در […]
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هنر هشتم به نقل از ایسنا، بنابر اعلام آسیاتک، کامران طالبی، دکترای برند و بازاریابی در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه میخوانیم.
پرواضح است که ایجاد یک استارتآپ کار سادهای نیست. وقتی به دقت به استارتآپهای داخلی و بینالمللی نگاه کنیم، شرکتهای موفقی را میبینیم که در سایه ابتکار، خلاقیت، جسارت و دوراندیشی کارآفرینانشان، پلههای ترقی را با سرعتی باورنکردنی طی کردهاند.
سرعت رشد شرکتها در دنیا، با ظهور استارتآپها دستخوش تحولی شگرف شده و بسیاری از شرکتهای ناشناخته، در مدتی کوتاه رشد سریعی را پیموده و به شهرت کشوری، منطقهای و جهانی دست یافتهاند.
در فضای اقتصادی کنونی، راهاندازی یک کسبوکار جدید میتواند یک ریسک بسیار بزرگ باشد و نیاز به برنامهریزی، آیندهنگری، تأمین منابع و جسارتی درخور دارد. توجه کنیم که استفاده از هریک از این ابزارها بهتنهایی، ضامن مطمئنی برای موفقیت در کسبوکار نیست.
هرقدر هم فضای عمومی جامعه، کالا یا خدمات قابل ارائه، در دسترس بودن منابع و مواد اولیه و سایر چالشهای اساسی یک کسبوکار نوپا تأمین باشند، تنها تا مرحله راهاندازی ارائه خدمات یا فروش کارساز بوده و از این مرحله به بعد، نیاز به همکاری تیمهای متخصص موازی و جدید وجود دارد.
یکی از مولفههای اصلی شناخت و وفاداری مشتری به محصول یا خدمات، استفاده از تیم روابط عمومی و تبلیغات است. روابط عمومی و تبلیغات در کسبوکارهای دارای پیشینه و سابقه طولانی، تعریفی مشخص دارد. شرح وظایفی که طی سالها تلاش و ممارست، بهقدر کافی صیقل خورده و تمام ابعاد آن مشخص و شفاف است.
طراحی، ساخت، حفاظت و ارتقاء برند نیز یکی از اصلیترین پایههای فروش و وفاداری مشتری است؛ و شناخت و انتخاب رسانه، سریعترین راه برای ایجاد شهرت مثبت برای برند شرکتها است.
دو سوال مهمی که قصد داریم پاسخی برای آن بیابیم این است که آیا شرکتهای استارتآپی نیاز به خدمات روابط عمومی و تبلیغات دارند یا خیر؟ و چه نوع از خدمات روابط عمومی و تبلیغات، مناسب یک شرکت استارت آپی است؟
شرکتهای استارتآپ نیز لزوماً بهنوعی از روابط عمومی نیاز دارند که در اینجا از آن بهعنوان روابط عمومی استراتژیک یاد میکنیم.
وقتی سخن از آغاز یک کسبوکار جدید در میان باشد، با نگاهی به ماتریس کاربردی SWOT (ضعفها، قوتها، فرصتها و تهدیدها) درمییابیم که چابکی، تصمیم سازی و تصمیمگیری سریع و بهرهگیری از توان و تخصص و نوآوری نیروهای جوان، از نقاط قوت و فرصتهای اینگونه شرکتهاست. در مقابل آن نیز محدودیت در بودجه، کمتجربگی، محدودیت زمان و سهولت ایجاد و رشد شرکتهای همکار با خدمات یا محصولات موازی را میتوان بهعنوان نقاط ضعف و تهدیدهای این گروه در نظر گرفت.
بر همین اساس درمییابیم روابط عمومی و تبلیغات در شرکتهای استارتآپ نیاز به دقت و توجه خاصی در زمانبندی، بودجهبندی و منابع و سرعت دارد. بهطورکلی بحث مدیریت منابع و بهرهگیری بهینه و حداکثری از مزیتهای رقابتی، رمز بزرگ موفقیت استارت آپ هاست.
در اینجا به یک جمله کلیدی برمیخوریم: «شرکتهای استارتآپ بودجه و زمان محدودی دارند».
شرکتهای استارت آپ رقبای بالقوه و بالفعل زیادی دارند یا میتوانند داشته باشند که پیشی گرفتن یا خلق رقبای جدید در آن بسیار محتمل است. اتاق فکر این شرکتها که یک مدیر یا متخصص روابط عمومی و تبلیغات استراتژیک یکی از اعضای اصلی آنهاست، باید بهصورت بیوقفه و مستمر در حال فعالیت و بررسی اوضاع داخلی، برنامهریزی آینده و تحلیل بازار و رقبا باشد.
شناسایی مشتری و رفتارهای آن در روابط عمومی شرکتهای استارت آپی بسیار حائز اهمیت است. پس از شناسایی دقیق رفتارهای مشتری، دو رکن اصلی تبلیغات خلق میشود. رکن اول محتوا و رکن دوم انتخاب رسانه است.
روابط عمومی استراتژیک با استفاده از عناصر خلاقیت و جذابیت، پرهیز از زیادهگویی و اطلاع کافی از محصولات یا خدمات، محتوا را بر اساس نیاز مشتری تهیه و آماده میکند. در اینجا بار دیگر نقش روابط عمومی و تبلیغات بیش از پیش جلوه میکند. انتخاب بهینهترین روش انتقال محتوا از بین طیف وسیع رسانهها از وظایف مهم و تاثیرگذار روابط عمومی استراتژیک است. میدانیم که در دنیای امروز رسانههای بیشماری وجود داشته و هر یک از صاحبان آن، مدعی برتر بودن رسانه خود و بیشترین تاثیر بر مخاطب نهایی هستند؛ اما انتخاب این که محتوای فاخر آماده شده، از چه روشی با بهینهترین هزینه ممکن به مخاطب نهایی میرسد، تصمیمی مهم و موثر است. دریافت بازخورد از مشتریان نیز که روشهای شناخته شده مناسبی نیز برای آن وجود دارد، از وظایف تیم روابط عمومی و تبلیغات است.
از یاد نبریم تولید محتوای کاربردی و انتقال آن از کارآمدترین رسانه ممکن با توجه به نوع و رفتارهای شناسایی شده از مشتریان، باعث میشود بودجه و زمان به عنوان بخش مهمی از سرمایههای اصلی شرکتهای استارتآپی، به بهترین شکل و در بهترین زمان ممکن اجرایی شده و از اتلاف آن جلوگیری شود.
بهتر است هرگز ارتباطات رسانهای را فراموش نکنیم. روابط عمومی استراتژیک ارتباطات رسانهای را با رسانهها ایجاد کرده و گسترش میدهد. با دقت به نفوذ و میزان اعتماد مردم به رسانه هنوز هم میتوان از آن بهعنوان یکی از قدرتمندترین روشهای انتقال پیام استفاده کرد.
ساخت داستانهای موفق در قالب تجربه مشتری، یکی از روشهایی است که اگرچه بازه زمان تاثیر آن کمی از سایر روشهای تبلیغات مستقیم بیشتر به طول میانجامد، ولی در درازمدت بدون هیچ هزینه جدیدی دهانبهدهان منتشر شده و کارایی خود را خواهد داشت. طراحی، تولید و هدایت انتشار این تجربیات مشتری از وظایف روابط عمومی است.
با اینکه روابط عمومی و تبلیغات، فرزند خردسال کسبوکار بشری است، اما در همین زمان کوتاه نیز توانسته تاثیرات مهمی بر آن بگذارد. بهنحویکه بازیگردانان اصلی اقتصاد دنیا آن را بهعنوان بازوی قدرتمند و حیاتی کسبوکار خود میشناسند.