رسانه‌های جمعی و اهمیت آن در تحولات اجتماعی و جوامع بشری، آنقدر برجسته است که دانشمندان، ناگزیر قرن بیست و یکم را "عصر انفجار اطلاعات" نامیده اند به همین دلیل انسان ها آنلاین شدند.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم، ارتباط نه تنها یکی از عناصر مهم و اساسی زندگی گروهی انسان است، بلکه سنگ بنای جامعه و هسته اصلی تشکیل ساختمان اجتماعی است؛ چه اینکه بدون ارتباط، هرگز فرهنگ پدیدار نمی‌شد و بدون فرهنگ، جامعه لباس وجود بر تن نمی‌کرد. از این رو، در نظام‌های اجتماعی کوچک و بزرگ همانند خانواده، اجتماعات روستایی، شهری، کشوری و بین‌المللی، ارتباط در انتقال دانش، مهارت‌ها، نگرش، باورها و ارزش‌ها، همواره نقش برجسته‌ای داشته و به شکل‌گیری و تغییر شناخت‌ها، عقاید، ارزش‌ها و رفتار انسان منجر شده است، به همین دلیل ارتباط امروزه به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تغییرات اجتماعی و سیاسی در جوامع مطرح می‌شود.

سید عرفان جلالی با بیان اینکه زندگی در عصر شبکه های اجتماعی مجازی، انسانی آنلاین پدید آورده، دست به نگارش کتابی زده که در آن به بررسی دنیای ارتباطات می پردازد.

وی در قسمتی از این کتاب نوشته است: هر لحظه در این کره خاکی، فناوری جدیدی در حال رونمایی است، به گونه‌ای که اگر زندگی کنونی خود را با گذشته مقایسه کنیم متوجه تغییرات گسترده‌ای در ابعاد مختلف خواهیم شد. امروزه در حال استفاده از فناوری‌هایی هستیم که شاید تا چند سال پیش تنها رویای آنها را در ذهن می‌پروراندیم، اما رشد و گسترش سریع فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی طی سال‌های گذشته و افزایش کاربرد آنها در تمام ابعاد زندگی روزمره، در حال تغییر عادات بنیادین و سبک زندگی مردم جوامع مختلف در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد که رسانه‌ها اکنون به بخش جدایی‌ناپذیر محیط و زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده‌اند.

جلالی تأکید کرد:این روزها مردم سراسر دنیا، وقت بسیاری را صرف استفاده از رسانه‌های جمعی و همگانی می‌کنند و به همین سبب رسانه‌ها به نوعی زندگی انسان‌ها را شکل داده و زمان و مکان را در زندگی روزمره تسخیر کرده‌اند. از طریق رسانه‌هاست که در هر زمان و مکان می‌توانیم از دورترین تا نزدیک‌ترین نقطه از محل زندگی خود، اطلاعات کسب کنیم و در بسیاری از مواقع با توجه به همین اطلاعات، فعالیت خود را در کوتاه یا بلندمدت تنظیم کنیم.

وی افزود:فاکتور رسانه‌های جمعی و نقش آن در تحولات اجتماعی و جوامع بشری، به‌خصوص در حال حاضر آنقدر برجسته است که دانشمندان، ناگزیر قرن بیست و یکم را “عصر انفجار اطلاعات” و “انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی” نامیده‌اند. در واقع تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در جهان، ایده موسوم به دهکده جهانی را تحقق عینی بخشیده و مردم اکنون در جهانی زندگی می‌کنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند. چه بسا اصطلاح “آکواریوم جهانی” و یا “جهان شیشه‌ای” زاییده همین تصور باشد.

جلالی خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی و غیررسمی در سراسر جهان، همگی حکایت از آن دارند که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی در سال‌های اخیر جایگاه قابل‌توجهی پیدا کرده و به رده پربیننده‌ترین‌های فضای مجازی راه یافته‌اند. گرایش به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است و این شبکه‌های اینترنتی با وجود آنکه عمر چندان طولانی ندارند، اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی داشته و بسیاری از کاربران روزانه حداقل یک بار به صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ، سر می‌زنند. اینگونه است که وب‌سایت‌ها و ابزارهای دنیای مجازی که روزگاری موضوعی جدید و حاشیه‌ای محسوب می‌شدند حال به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده‌اند. این ابزارها که تحولات شبکه‌های ارتباطی در گسترش آنها نقش به‌سزایی داشته‌اند، این‌ روزها از طریق اینترنت همراه هم به‌سادگی قابل دسترس هستند.

وی ادامه داد:رسانه‌ای شدن تغییرات دیجیتال در زندگی بشر معاصر افزوده تا از دنیای انتقال اطلاعات و از دورۀ “کمیابی اطلاعات” به “وفور اطلاعات” انتقال پیدا کند، تا به نوعی انسان امروز را انسان دیجیتال و یا انسان همیشه آنلاین بنامیم.

رضا هوشمند مدیر مسئول انتشارات مشق شب ضمن معرفی کتاب انسان آنلاین گفت: جامعه و فرهنگ ایرانی همگام با ساکنان دیگر جوامع و تحت تأثیر ظهور تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی جدید در حال دیجیتالی یا الکترونیکی شدن است، هر چند این مسیر را لنگ‌لنگان طی می‌کند، اما جهت و جاده انسان ایرانی در مسیر آینده همان بزرگراه دیجیتالی شدن است. از این رو، انگیزه مؤلف کتاب حاضر علاوه بر ارزیابی نقش شبکه‌های اجتماعی در دنیای مدرن کنونی، پرداختن به این مسئله است که جایگاه فرهنگ‌های بومی به طور کلی و بالاخص فرهنگ کشورمان در تعامل با ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی مجازی چگونه خواهد بود.

گفتنی است بهای این کتاب رقعی ۱۰۰۰۰تومان است.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با دفتر مرکزی نشر و پخش کتاب واقع در میدان انقلاب ابتدای خیابان قدس پلاک سه واحد ۱۱ ؛ تلفن ۶۶۹۶۲۵۱۶ نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

  • نویسنده : سید عرفان جلالی