کارگزاران روابط عمومی اعم از مدیران ارشد، کارشناسان و کارمندان، علاوه بر آنچه به جهت تشکیلاتی و ساختار سازمانی موظف به انجام و پیگیری آن می‌شوند، نسبت به پاره‌ای از امور همچون انتشارات، چاپ و فرآیند تولید محتوا، بایست تخصص و کاردانی لازم و کارا را داشته باشند.

با یک نیم نگاه در عملکرد مدیران برتر روابط عمومی، درمی‌یابیم یکی از دلایل برتری و توانمندی آنان، تخصص و تجربه در امور رسانه، انتشارات و چاپ بوده است.

پاره‌ای از مواردی که می‌تواند برای یک مدیر روابط عمومی در بخش تولید محتوا، چاپ و انتشارات کارساز و کلیدی  باشد را یادآوری می‌کنم.

 

۱- به کارگیری نیروهای حرفه‌ای در تولید محتوا و تحریریه

شناخت فرآیند تولید محتوا از تهیه خبر، گزارش و گفت‌و‌گو تا تنظیم، آماده‌سازی، صفحه‌بندی و صفحه‌آرایی؛ بخش اولیه و پایه‌ای در انتشارات است و در واقع فهم حرفه‌ای از اصول خبرنویسی و رسانه و تعامل با فعالان این عرصه و استفاده از نیروهای خبره و نظارت به قاعده بر ویرایش، نمونه‌خوانی، تصحیح و مقابله عکس و متن و در نهایت چینش مطالب و با خبر بودن از پیامی که متن، عکس و… باید بدهند و در یک کلام، یک اثر در قالب نشریه، کتاب، بروشور و …؛ با کمترین خطا در اعمال نظر و به دور از سلایق شخصی و غیر کارشناسانه، مرحله مهم پیش از چاپ را طی خواهد کرد و مدیر روابط عمومی با نقش نظارتی خود بر مجموعه حرفه‌ای و متخصص، به مواردی که یاد شد، خواهد رسید.

۲- اعتماد به نگاه، تخصص و نظر نیروهای حرفه‌ای و باتجربه و دوری از خودرأیی

نکته قابل توجه در این بخش یعنی فرآیند پیش از چاپِ کالای انتشاراتی، استفاده از نیروهای حرفه‌ای و احترام به نگاه فنی و تعامل است.

بی‌شک یک کارگزار روابط عمومی و یک مدیر ارشد با استفاده از نگاه متخصص و اجتناب از نظرخواهی و اعمال نظر غیرکارشناسی، به تولیدی زیباتر و کارا‌تر خواهد رسید و گاها مدیران برای اینکه نقش تصمیم‌ساز و نظر آخر را برای خود نگه دارند از چیزی دفاع می‌کنند که در نتیجه و بعد از تولید و چاپ نیاز و خواسته اصلی را تأمین نمی‌کند.

۳- شرکت در جلسات، کارگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با حوزه رسانه، عرصه گرافیک و صفحه‌آرایی و صنعت چاپ

یک مدیر کاردان روابط عمومی باید به‌روز باشد و از آخرین اخبار و تغییرات حوزه رسانه‌ی مکتوب و شفاهی باخبر بوده و در عین حال هر زمانی که بتواند کارهای خوب همچون نشریات، بروشورها و کاتالوگ‌ها و … را به جهت صفحه‌آرایی، چیدمان مطالب و ساختار، رؤیت و بررسی و در صورت انطباق و هم‌خوانی، نسبت به بومی‌سازی آن در کارهای انتشاراتی سازمان خود، ایده‌پرداز بوده و دریافت‌هایش را به طراح و گرافیست مجموعه تحریریه انتقال دهد تا بتواند از تولید و چاپ آثار کلیشه‌ای و تکراری دوری کند.

۴- شناخت کاغذ، دستگاه‌های چاپ، انواع صحافی و انواع قطع‌ها و نوع کاربرد آن

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که یک کارگزار روابط عمومی باید تخصص داشته باشد، شناخت کاغذ، دستگاه‌های چاپ، انواع صحافی و انواع قطع‌ها و نوع کاربرد آن است و بازخورد کار در نگاه مخاطب و کسی که بناست اثر برای رؤیت و برداشت او تهیه شود، بسیار وابسطه به شناخت روانشاسانه مخاطب، نوع محصول، شکل و ظاهر محصول و حتی زمان و مکان ارائه آن دارد و برای رسیدن به این موارد ابتدا باید بخش سخت افزاری و فیزیکی کار یعنی کاغذ، دستگاه‌های چاپ، انواع صحافی و انواع قطع ها و نوع کاربرد آن را بشناسیم.

قطع اثر انتشاراتی، جنس کاغذ، رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن کار و همچنین نوع صحافی و شمارگان موردنیاز و مطلوب از کلیدی‌ترین بخش‌های تولید یک اثر چاپی است باید به پیشینه تجربه و تخصص خود مراجعه کند و با توجه به آن، سفارش کار بدهد و اگر به هر دلیلی این تخصص وجود ندارد و یا زمان کافی برای تحلیل و بررسی نیست، باید نسبت به استخدام یک مشاور انتشاراتی و یا ناظر چاپ از مجموعه مجری یا کارشناسان کاربلد خود سازمان، با بیان آنچه از حاصل کار و بازخوردش متوقع است و انتقال آن به مشاور و ناظر چاپ اعتماد کند.

در انتها به‌عنوان آخرین توصیه به کارگزاران روابط عمومی، دیگربار یادآور می‌شوم یکی از مهم‌ترین نکات در داشتن انتشاراتی برتر و موفق، کاردانی و تخصص مدیر ارشد در این حوزه و استفاده از خرد جمعی (البته خرد جمعی افراد متخصص) و نیروهای کارآزموده است.

  • نویسنده : رضا هوشمند عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران