کارشناس متخصص ادارهکل امور بینالمللی سازمان تامیناجتماعی چالشهای نظام وصول حق بیمه را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از روابطعمومی موسسه عالی پژوهش تامیناجتماعی، سیروس سجادی کارشناس متخصص اداره کل امور بینالمللی سازمان تامیناجتماعی در وبینار بررسی «وصول حق بیمه و الزامات قانونی در چارچوب رهنمودهای ایسا» که در موسسه عالی پژوهش برگزار شد، در تعریف نظام وصول حق بیمه گفت: این نظام فرآیندی است متشکل از ۹ زیر فرآیند شامل فرآیند نامنویسی شرکا، تعیین میزان حق بیمه پرداختی، راستیآزمایی محاسبات و حقبیمه پرداختی، پرداخت حق بیمه، ثبت حق بیمههای پرداختی، پایش رعایت الزامات قانونی و کنترل تقلب مدیریت، مطالعات وصول شده اجرائیات و مدیریت جریان اطلاعات است.
او ادامه داد: اهمیت وصول حق بیمه بهدلیل ۵ شرط مهم برای شایستگی و پایداری یک نظام بازنشستگی مطرح میشود که شامل نظام قابل اعتماد وصول درآمد،پرداخت مزایا به روش صحیح، مدیریت مالی مطمئن و سرمایهگذاری مولد داراییها، راهاندازی و ارتقای شبکه ارتباطی موثر از جمله (توسعه دقیق پایگاه داده و سازوکارهای ثبت داده برای پشتیبانی از اقدامات مدیریت در حوزه وصول پرداخت مزایا و مدیریت مالی) و همچنین تهیه صورتها و گزارشهای مالی که مرتبط با تامین حکمرانی موثر شفافیت و پاسخگویی است.
سجادی همچنین رهنمودهای وصول حق بیمه و رعایت مقررات و بخشنامهها را اینگونه بیان کرد که در هفت بخش حکمرانی، راهبرد، فرآیندهای عملیاتی، کنترل تقلب، همکاری با موسسات برونسازمانی، توسعه دانش و فرهنگ تامیناجتماعی و تکامل برنامه تقسیمبندی میشوند.
کارشناس متخصص اداره کل امور بینالمللی سازمان تامیناجتماعی عوامل عمده موثر بر نظام وصول حق بیمه را تغییرات اقتصادی نامطلوب، تغییرات اجتماعی، فناوریهای جدید، نگرش عمومی، محدودیتهای بودجه اجرایی و افزایش عدم قطعیتها عنوان کرد. او در مورد چالشهای نظام وصول حق بیمه گفت: ضعف زیرساخت فناوری، ضعف طراحی فرآیند، ضعف قوانین حمایتی، خطا و تقلب، مشکلات اقتصادی جامعه، اقتصاد دیجیتال و کارگران مهاجر از جمله این چالشها محسوب میشوند. سجادی در مورد عوامل بروز خطا و تقلب توسط کارمند و کارفرما گفت: غفلت و ناآگاهی از قوانین، نداشتن دوراندیشی فردی، نبود امنیت شغلی و نرخ بیکاری بالا و عدم اطمینان به طرحهای تامیناجتماعی از جمله خطاها توسط کارمند و ارائه گزارش کمتر از مقدار واقعی تعداد کارکنان،ارائه گزارش کمتر از مقدار واقعی دستمزدها، فشارهای اقتصادی، غفلت و عدم درک قوانین، ضعف در ثبت و بایگانی مدارک، مدرکسازی برای عدم تبعیت از قانون (فعالیت غیررسمی، بازنشستگی پیش از موعد و…) از جمله عوامل بروز خطا توسط کارفرما محسوب میشود.
او در مورد اثرات خطا و تقلب نیز گفت: افزایش نابرابریها بین کارمندان، کاهش شدید مزایای بازنشستگی، معیشت فقیرانه در دوران بازنشستگی، اجبار به تاخیر در بازنشستگی، افزایش نابرابری بین کارفرما، خطر جرایم قانونی و سوءشهرت در صنعت یا جامعه یا آسیب احتمالی به تجارت آنها از جمله این اثرات است. کارشناس متخصص ادارهکل امور بینالمللی سازمان تامیناجتماعی در مورد اثرات خطا و تقلب در نظام وصول حق بیمه که بر پیکر تامیناجتماعی وارد میشود، گفت: توان پرداخت ضعیف مزایای بازنشستگی کافی، مزایای کمتر با نرخ حق بیمه بالاتر، احتمالات خصوصیسازی بالاتر، احتمال نیاز به درآمد عمومی، تغییر شدید طرح فراگیر و اجباری به یک طرح داوطلبانه از جمله این اثرات مخرب است.