رییس روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: ضرورت توجه به ارتباطات و رسانه در برنامه هفتم توسعه و اختصاص یک فصل مجزا به این مقوله بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از شارا، مسعود طوفان گفت: پدیده ای نوظهور ارتباطی به شدت مردم را تحت تاثیر قرارداده و جامعه را از وضعیت سنتی خود خارج نموده است و ما شاهد ظهور مفاهیمی نظیر جامعه اطلاعاتی و یا جامعه شبکه ای هستیم اما این تحولات عموما از نگاه برنامه ریزان در تدوین برنامه های توسعه ای بدور مانده است .

وی با اشاره به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، پنج برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسیده است افزود: در این پنج برنامه ها عمدتا به توسعه ارتباطات با رویکرد افزایش زیرساخت‌های ارتباطی ، سخت افزاری و مخابراتی نگاه شده است.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: براساس نگاه صاحبنظران ، در برنامه ششم توسعه سیاست های ارتباطی شفاف نیست بطوریکه این برنامه به قدرت رسانه و ارتباطات کم توجه است و واقعیات جامعه و از جمله گسترش و تاثیر فضای مجازی را نمی بیند .

طوفان افزود : این طرز نگاه برنامه ششم توسعه کشور را در حوزه ارتباطات و رسانه به برنامه ای کم اثر مبدل ساخته است که نتایج آنرا می توان در فقدان سازوکار توجه به افکار عمومی در مدیریت های سیاسی و اقتصادی کشور مشاهده کرد .

وی گفت: هنوز به این سوال پاسخ درستی داده نشده است که ارتباطات برای حل مساله توسعه کشور در کجا قرار دارد و چه می تواند بکند که این موضوع از وجود یک حلقه مفقوده میان دست اندرکاران برنامه ریزی و نیز جامعه ارتباطی و رسانه ای کشور حکایت دارد.

وی اظهار داشت : متاسفانه بعضا این طرز تفکر هنوز هم کم و بیش در میان برنامه ریزان توسعه ای مشاهده می شود که منابع اقتصادی برای تحرک توسعه ای کفایت می کند .

رییس روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با اشاره به این نکته که ایران از جامعه سنتی به جامعه صنعتی، ارتباطی و اطلاعاتی گذر کرده است اظهار داشت: استفاده مناسب از فضای جامع ارتباطی کشور در راستای توسعه همه جانبه کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

طوفان اظهار داشت : ضرورت تهیه و الحاق پیوست اطلاع رسانی برای طرح های مهم و بزرگ کشور در برنامه هفتم توسعه ، بیش از پیش احساس می شود.

وی ادامه داد: بی توجهی به برقراری یک نظام ارتباطی صحیح با ذینفعان و مخاطبان می تواند پذیرش عمومی و موفقیت طرح ها و اقدامات را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود تهیه ، الحاق و اجرای پیوست اطلاع رسانی و رسانه ای به طرح های بزرگ و مهم کشور از اقداماتی انست که می تواند تا حدی جای خالی ارتباطات را برای تحقق توسعه متوازن پر کند .

وی افزود: آگاهی بخشی به عموم مردم ، فراهم کردن بستر مناسب برای جلب حمایت مخاطبان و ذی نفعان ، اقناع و بالا بردن انگیزه و همراهی افکار عمومی با طرح های توسعه ای از نتایج توجه به پیوست رسانه ای است .

وی گفت پژوهشگران ، انجمن ها و دست اندرکاران ارتباطات و رسانه می بایستی گنجاندن این خواسته را در برنامه هفتم از دولتمردان ، مجلس و برنامه ریزان مطالبه کنند .