روابط عمومی برای به دست یابی به مهارت ادراکی مورد نیاز خود که بی گمان بدون آن قادر به تحقق وظایف ذاتی و خطیر خود نخواهد بود، ضروری است از جایگاه و ساختاری مناسب و منابعی درخور و مقرراتی نافذ و جامع برخوردار بوده و در مجامع و شوراهای اصلی و اساسی تصمیم گیری سازمان، حضور داشته باشد تا هم وظایف خود را به بهترین نحو ممکن به انجام رساند و هم پاسخگویی صحیح و به موقعی را که منجر به حفظ بقا، حیثیت و اعتبار سازمان می شود، داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از شارا، نظریه پردازان علم مدیریت، سازمان ها را به سه سطح تقسیم می کنند: ۱. سطح عالی ۲. سطح میانی ۳. سطح عملیاتی

از نظر «رابرت کاتز»، هرکدام از این سه سطح به سه مهارت نیاز دارند:
۱. مهارت ادراکی ۲. مهارت انسانی. ۳. مهارت فنی

رابرت کاتز می گوید سطح عالی نسبت به سطح میانی و سطح میانی نسبت به سطح عملیاتی نیازمند مهارت ادراکی بیشتری هستند. یعنی بیش ترین نیاز به مهارت ادراکی را سطح عالی و کم ترین نیاز به مهارت ادراکی را سطح عملیاتی دارد. همچنین بیشترین نیاز به مهارت فنی مربوط به سطح عملیاتی و کم ترین نیاز به مهارت فنی مربوط به سطح عالی می شود. یعنی هرچه از سطح عملیاتی به سطح عالی حرکت می کنیم، نیاز به مهارت ادراکی بیشتر و نیاز به مهارت فنی کمتر می شود.

دلیل این امر این است که چون مدیریت عالی با کلیت سازمان سرو کار دارد و تصمیمات وی کلیت سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد، باید برای پیشبرد و بهبود امور و جلوگیری از بروز مشکلات، درک بسیار مناسبی از وضعیت سازمان داشته باشد. اما واحدهای عملیاتی که کلیت سازمان را راهبری نمی کنند و تصمیمات آنها کل سازمان را تحت تاثیر قرار نمی دهد، برای اداره واحد خود به مهارت ادراکی کمتر و به مهارت فنی بیشتری نیاز دارند.

حال با توجه به این که یکی از تعاریف مهم روابط عمومی این است که روابط عمومی باید درون سازمان میان کارکنان و مسوولان و میان کلیه اعضای سازمان و همچنین در برون، میان سازمان و سایر سازمان ها حسن تفاهم ایجاد کند و همچنین نظر به اینکه باید برای اطلاع رسانی عملکرد سازمان و مسوولان آن، به بهترین وجه ممکن عمل نماید به نحوی که بیشترین موفقیت ها را برای سازمان ایجاد نموده و از بروز هرگونه مشکل درون سازمانی و برون سازمانی جلوگیری نماید و همچنین به دلیل اینکه روابط عمومی هر عملی را که انجام می دهد به قطع و یقین کل گستره سازمان را تحت شعاع قرار می دهد، باید مهارت ادراکی بالایی همچون سطح عالی مدیریتی را حائز باشد.

روابط عمومی برای به دست یابی به مهارت ادراکی مورد نیاز خود که بی گمان بدون آن قادر به تحقق وظایف ذاتی و خطیر خود نخواهد بود، ضروری است از جایگاه و ساختاری مناسب و منابعی درخور و مقرراتی نافذ و جامع برخوردار بوده و در مجامع و شوراهای اصلی و اساسی تصمیم گیری سازمان، حضور داشته باشد تا هم وظایف خود را به بهترین نحو ممکن به انجام رساند و هم پاسخگویی صحیح و به موقعی را که منجر به حفظ بقا، حیثیت و اعتبار سازمان می شود، داشته باشد.

*رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر