انتشار از دیرباز وسیله ای برای تخلیه آنچه در ذهن آدمی می گذرد بوده و بـــه فرد توانایی می دهد تا ایده ها، عقاید، داستانها و هرآنچه به آن می اندیشد را در معرض دید عموم قرار دهد. اما انتشارات الکترونیکی صدها بار این کار را آسانتر کرده است. انتشارات الکترونیکی، فرآیند تولید و اشاعه اطلاعات از طریق ابزار الکترونیکی شامل پست الکترونیکی و وب است.

پایگاه خبری هنر هشتم، انتشار از دیرباز وسیله ای برای تخلیه آنچه در ذهن آدمی می گذرد بوده و بـــه فرد توانایی می دهد تا ایده ها، عقاید، داستانها و هرآنچه به آن می اندیشد را در معرض دید عموم قرار دهد. اما انتشارات الکترونیکی صدها بار این کار را آسانتر کرده است.

انتشارات الکترونیکی، فرآیند تولید و اشاعه اطلاعات از طریق ابزار الکترونیکی شامل پست الکترونیکی و وب است.

هزینه پایین این روش، امکان انتشار هر مطلبی و جذب میلیون ها خواننده از مشخصات اصلی آن است.

خبرنامه الکترونیکی، دیسک نوری، کتاب های الکترونیکی، پروتکل های انتقال فایل (FTB) سیستم تابلو اعلانات (BBS) و گروه های مباحثه ای اینترنتی در واقع تمام آن چیزی است که بصورت غیرچاپی در محیط وب عرضه می شود.

جامعه اروپا انتشار الکترونیکی را هر نوع مطلب رسانه غیرچاپی که بتواند به صورت الکترونیکی ذخیره، تحویل و مورد استفاده قرار گیرد، تعریف کرده است.


مزایای انتشارات الکترونیک در روابط عمومی
۱٫ سرعت انتقال پس از انتشار در محیط الکترونیک بسیار زیاد است.
۲٫ هزینه انتشار متون کمتر است.
۳٫ سرعت بازکردن مطالب بیشتر است.
۴٫ فرآیند انتشار مراحل کوتاه و کم هزینه تر است.
۵٫ دسترسی کاربران از نقاط دور آسان و سریعتر است.
۶٫ امکان مقایسه متون مشابه با سرعت بیشتر و زمان و هزینه کمتر میسر است.
۷٫ امکان پرهیز از دوباره کاری تسهیل می­شود.
۸٫ کاوش در متون الکترونیک از سرعت بالایی برخوردار است.
۹٫ امکان تدوین و طبقه بندی منابع اطلاعاتی در حوزه های گوناگون علوم در حجم بالا و مقیاس وسیع و با سرعت اندک فراهم می گردد.
۱۰٫ امکان مباحثه و مذاکره، پیرامون مطالب منتشر شده به صورت همزمان (فردی و گروهی) فراهم می­گردد.
۱۱٫ پدیدآورندگان می توانند مستقیماً اقدام به انتشار مطالب خود بنمایند.
۱۲٫ اشتراک منابع اطلاعاتی مفهوم وسیع­تر و واقعی­تری می­یابد.
۱۳٫ قالب بندی متون و تغییر شکل آن به تناسب سلیقه کاربر امکان پذیر است.
۱۴٫ دسترسی به مفاهیم و موضوعات مرتبط در حوزه­های گوناگون فراهم می گردد.
۱۵٫ محدودیتهای چاپ مطالب به ویژه مقالات علمی که انتشار آنها در مجلات بسیار دشوار و مستلزم فرآیند طولانی بود از میان رفته است.
۱۶٫ انحصارات تاحدی کمرنگ­تر شده است.
۱۷٫ برخی محدودیتها از جمله محدودیتهای زمان و مکان و وجود شرایط خاص رنگ می بازد.
۱۸٫ بازبینی و ویرایش و اصلاح مطالب آسانتر و سریعتر است.
۱۹٫ امکان استفاده از سایر رسانه ها (صدا، تصویر و فیلم) همراه متون فراهم شده است.

معایب انتشارات الکترونیک در روابط عمومی
برخی معایب، ذاتی هستند و برخی دیگر عارضی. مانند: مسائل مربوط به شیوه دسترسی کارکنان اما سایر معایب که مهم جلوه می کند عبارتند از:
۱٫ رعایت نکردن حقوق پدیدآورندگان
۲٫ ناکارآمدی کاوشگرهای اینترنتی در بازیابی کامل و دقیق اطلاعات
۳٫ عدم تسلط و مهارت کاربران در بازیابی اطلاعات
۴٫ جابجایی یا حذف سایتهای حاوی اطلاعات
۵٫ مطالعه متون طولانی مستلزم تهیه خروجی چاپی است.
۶٫ استناد به منابع علمی اینترنتی هنوز از اعتبار لازم برخوردار نیست.
۷٫ دسترسی به اطلاعات، مستلزم وجود شرایط و ابزار مناسب است (رایانه، خط ارتباطی، نرم افزار)
۸٫ انتشار الکترونیکی مقالات علمی فاقد پاداش است (برخلاف مقالات چاپ شده نشریات علمی)
۹٫ استانداردهای نشر الکترونیکی از سوی همه ناشران کاملاً رعایت نمی­شود (استاندارد زمانی و قالب­بندی اطلاعات)
۱۰٫ فراگیر نشدن استفاده از اینترنت در سراسر جهان
۱۱٫ محدودیتهای بین نشر آزاد در اینترنت توام با چاپ آنها وجود دارد.
۱۲٫ تردد در ماندگاری مطالب و محیط الکترونیکی

با توجه به عوامل فوق باید گفت، انتشارات الکترونیک یک جایگزین مستقل و تمام عیار برای چاپ به شیوه معمول و سنتی نیست و گمان نمی رود در آینده هم چنین امری روی دهد. اما در عین حال در جایگاه خودش می توان از انتشارات الکترونیکی برای پیشبرد اهداف روابط عمومی استفاده کرد.