«نیویورک تریبیون» نخستین روزنامه جهان بود که حروفچینی خود را از حروف سربی دستچین به لاینوتایپ تبدیل کرد. شماره سوم جولای سال 1886 نیویورک تریبیون با ماشین لاینو تایپ حروفچینی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم، «نیویورک تریبیون» نخستین روزنامه جهان بود که حروفچینی خود را از حروف سربی دستچین به لاینوتایپ تبدیل کرد. شماره سوم جولای سال ۱۸۸۶ نیویورک تریبیون با ماشین لاینو تایپ حروفچینی شده بود. لاینوتایپ سه سال پیش از آن (سال ۱۸۸۳) توسط یک زرگر آلمانی به نام «اوتمار مرگانتالر» ساخته شده بود.

استفاده از لاینوتایپ در ایران از سال ۱۹۵۸ (۷۲ سال پس از آمریکا؟!) و از روزنامه اطلاعات آغاز شد و این کار به قدری بااهمیت جلوه داده شده بود که رئیس وقت کشور (پهلوی دوم) را برای گشایش تالار «لاینوتایپ» ها دعوت کرده بودند.

در ایران از سال ۱۹۷۵ به تدریج حروفچینی، تایپ ستی (کامپیوتری) شده است و اینک از تایپ تا صفحه بندی، عکس گذاری و ارسال صفحات به چاپخانه با کامپیوتر و اینترنت صورت می گیرد. به عبارت دیگر؛ تحریریه می تواند در یک کشور و چاپخانه در کشور دیگر باشد و یا نشریه کاملا آنلاین و امر توزیع توزیع نیز آنلاین (مشاهده مطالب با پرداخت پول).

  • منبع خبر : www.iranianshistoryonthisday.com