به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از روابط عمومی انتشارات کارگزار روابط عمومی، این کتاب نتیجه پیشرفتهای بسیار در زمینه معرفی حرفه روابط عمومی است. در این کتاب، شیوههای مختلف نوشتاری و رسانهای با دید متعارفی در اختیار دانش پژوهان قرار میگیرد تا آنها بتوانند با ارتقای آن به عرصه حرفهای جهان امروز قدم بگذارند.
بررسیهای اخیر تأکید بر آن دارد که عده بسیاری از مردم از نوشتههای اغراق آمیز بیخبرند؛ نوشتههایی که برای انفجار اطلاعاتی کنونی لازم و حیاتی است. در جهان امروز، توانایی شخص برای اقدامی واقعی در جهت مقابله با سنگینی بار اطلاعاتی دارای اهمیت بسزایی است و این که شخص خریدار یا فروشنده یک کالا، وسیله یا اطلاعات باشد تفاوتی ایجاد نمیکند. امروزه فنون ارتباطی تأثیرگذار از هر زمان دیگری مهمتر هستند چرا که تنها اخباری به گوش شنوندگان میرسد که واضح، هدفمند و قابل درک باشند.
نوشتن، یک روند فکری ـ بازیافتی است. ما دارای افکاری هستیم که پاسخگوی برخی محرکهای بصری یا ذهنی است. این کتاب به ما میآموزد که چگونه با استفاده از نوشتهای مؤثر به تفکری عمیق دست یابیم.
نیرویی محرک و مؤثر در روابطعمومی وجود دارد که فراتر از آنچه ما انجام میدهیم رفته و به این چراها (نتایج پیش بینی شده) پاسخ میدهد. با ارزشترین بخشهای این کتاب نمونههایی است که به وضوح این نکات را بیان کرده است. این کتاب با آموزش علل نویسندگی و شیوههای نوشتن و طراحی خبر که منجر به خلق یک اثر واقعی میشود، به ما روش بهتر اندیشیدن را میآموزد. اولین گام برای بهتر نوشتن بهتر اندیشیدن است و آمیخته این دو منجر به علمکرد بهتر روابطعمومی میگردد.
من بدون اغراق میگویم که تسلط بر تمامی مطالب این کتاب برای ورود به حیطه روابطعمومی الزامی است. حتی میتوان به عنوان مدیر گروه یا کمیسیون بوسیله این کتاب توانایی لازم برای استفاده از اصول روابطعمومی را به دست آورد. فهم کامل این مطالب به طرز قابل توجهی اعتبار مدیران را افزایش داده و صدها بار جلب رضایت مشتریان را ارتقا میدهد.
البته نوشتهها و رسانهها تنها بخشی از روابطعمومی را تشکیل میدهند. این کتاب با روشنتر کردن برخی موضوعات مانند حوادث، کنفرانسها، جلسات، سخنرانیها و از همه مهمتر طراحی خبرها به درک بخشهای دیگری از روابطعمومی کمک میکند. یک عضو حرفهای روابطعمومی بدون داشتن آگاهی کامل از برنامههای رسانهای مناسب و اعتبار یک نوشته مانند پزشکی است که اصول اولیه آناتومی یا فیزیولوژیکی را نمیداند.
دنیس ویلکاکس دانشمند بصیر، محقق و مقاله نویس روابطعمومی نه تنها در این زمینه سخن میگوید بلکه میگوید که روابطعمومی چیست و باید چگونه باشد. لارنس نولت که در سخنرانیاش مباحث این کتاب را در عمل بررسی میکند راه را در جهت نیل به فرضیه علمی اخلاقی، که امروزه در تمامی جهان مورد قبول است باز میکند.
در جامعهای که افزایش جمعیت به ما اطمینان میدهد که ارتباطات و فنون فردی آن باید به عنوان اساس دموکراسی در نظر گرفته شود، این نویسندگان قادرند در این کتاب با ارزش، دیدگاههای مورد نیاز دانشپژوهان را به عنوان گامی در جهت موفقیت نشان دهند.
تلفن های پخش: ۸۸۶۱۷۵۷۶ و ۸۸۶۱۷۵۷۷
در بخشی از کتاب آمده است:
تأکید این کتاب روی این مطلب است که چگونه متخصصان روابطعمومی به جمعآوری، تولید و نشر مطالبی میپردازند که امروزه از آن به عنوان «شاهراههای اطلاعاتی» یاد میشود.
با وجود پیشرفتهای جدید در زمینههای مختلف، نویسندگان روابطعمومی با چگونگی استفاده از تکنولوژی جدید سازمانهای ارتباطی و الکترونیکی، پست الکترونیکی، تورهای رسانهای، ماهوارهها، تصاویر کامپیوتری، دیسکتهای کامپیوتری، اینترنت و شبکه جهانی اطلاعرسانی آشنا میشوند.
اما تنها نکته قابل توجه در این کتاب پیشرفتهای شگفت انگیز در حیطه تکنولوژی نیست، بلکه در بخش اول چارچوبی به دانش پژوهان نشان داده میشود که بتوانند از طریق آن با مفاهیمی چون قوانین روابطعمومی عملی و کاربردی، اعتبار نوشتاری، بخشهای مختلف خبری و نحوه تولید خبر آشنا شوند.
در مجموع این کتاب راهنمایی عملی در جهت ارتقای روابطعمومی نوشتاری است. به عقیده ما نویسندگی ضروریترین فن در حیطه روابطعمومی است. بخش دوم بر چگونگی نوشتن آگهی و چاپ و نشر خبر تأکید دارد. همچنین در این بخش با هنر نامهنویسی رسمی آشنا میشویم. بخش سوم به بررسی شیوههای نویسندگی در رسانههای مختلف میپردازد- از قبیل نامههای خبری، آگهیها، سخنرانیها، نامهها و گزارشها و حتی تصاویر و اسلاید.
کاربرد روابطعمومی و انتشار خبر از مقولههای مهم این کتاب بهشمار میآیند. در نتیجه تمامی فصلها به بررسی شیوههای کاربردی رسانه و اصول روابطعمومی میپردازند.
فهرست مطالب
پیش گفتار
مقدمه
بخش اول: اصول روابط عمومی نوشتاری
فصل اول: آمادگی نوشتاری
نویسنده روابطعمومی
اهداف
گیرندگان خبری (بینندگان و شنوندگان خبری)
کانالها
آمادگی نوشتاری
تجهیزات
مراجع
واژه نامهها
دایرهالمعارف
کتاب نگارش
فرهنگ معنایی
اطلس
راهنمای رسانهای (خبری)
مجلات تخصصی
وقایع روزانه و روند آنها
تحقیقات
راهنمای نوشتاری
تعیین اهداف
جملات
پاراگرافها
واژه گزینی
افعال متعدی
شبیه سازی (تصویر پردازی)
خطاهای نوشتاری
خطای املایی
عبارات غیر مصطلح
ساختارهای ضعیف جملهای
واژههای نادرست
واژههای «هم آوا»
واژههای زاید (زیادهنویسی)
کاربرد زیاد اعداد
اغراق
گفتارهای کلیشهای (تعصبات و خرافات)
ناهنجاری زبان سیاسی
خلاصه مطالب
تمرینها
فصل دوم: ملاحظات حقوقی و اخلاقی
نمونههایی از مشکلات حقوقی
تهمت و افترا
دفاع عادلانه از آراء و افکار
تعدی به حقوق شخصی
نشر آگهیها و تبلیغات
قوانین سازمانهای دولتی
قوانین مربوط به حق چاپ
استفاده عادلانه و غیر عادلانه
قوانین مربوط به علائم تجاری
مشاوره و همکاری با وکلای حقوقی
اصول اخلاقی و حرفهگرایی
خلاصه مطالب
تمرینها
فصل سوم: اثرگذاری و جذابیت نوشتاری
افکار عمومی
دیدگاهها و نظریات
ساختن افکار عمومی
اصول ارتباطی
گیرنده پیام
رسانه
خبر و پیام
فرستنده پیام
نظریههای ارتباطی
نظریه جریان دو مرحلهای
احساس رضایت و فواید رسانهها
نظریه ناهنجاری دانستهها
نظریه تأثیر رسانهها
نظریه انتشار و اقتباس
نظریه سلسله مراتب نیاز
از تئوری تا عمل
تأثیرپذیری نوشتاری
تحلیل مخاطبین
اعتبار منابع
جذابیت عمومی
وضوح خبر
زمان بندی و محتوا
سمبلها، شعارها و سرواژهها
ارتباط معنایی
پیشنهادات عملی
ساختار و محتوا
آمار
تحقیق و نظرسنجی
مثالها
شواهد
ظهرنویسی
جاذبههای سیاسی
آیین تأثیر گذاری در یک نوشته
خلاصه مطلب
تمرینها
الگوی رفتاری ارتباطی
فصل چهارم: خبریابی و خبررسانی
موانع پوشش خبری (تبلیغات رسانهای)
چگونه خبر را بسازیم (ساخت خبر)
موقع (وقت) شناسی خبر
برجستگی خبر (شهرت)
اهمیت خبر
نامعلول و غیرعادی بودن خبر
مصلحت و علاقه عمومی
مشاجرات و تضاد
تازگی خبر
چگونه خبر را بیابیم (خبریابی)
منابع خبری داخلی
منابع خبری خارجی
چگونه خبر را خلق کنیم (خلق خبر)
آشوب ذهنی و مشکل گشایی گروهی
وقایع خاص
مسابقات
تحقیقات و انتخابات
لیست ده نفر اول
کارهای نمایشی
معرفی محصولات
اجتماعات و اعتراضات
حضور اشخاص
خلاصه مطالب
تمرینها
بخش دوم: اصول نوشتاری در رسانهها
فصل پنجم: مقالههای خبری
ارزش مقالههای خبری
طراحی یک مقاله خبری
پرسشهای بنیادی و اولیه
انتخاب کاغذ
فاصله گذاری و حاشیه نویسی
سایر قواعد نوشتاری
شیوه نگارشی آسوشیتدپرس
انواع مقالههای خبری
اطلاعیهها
اعلامیههای فوری
مقالههای انعکاسی
خبرهای بد
مقالههای محل�’ی
بخشهای یک مقاله خبری
نام سازمان
ارتباطات
عنوان
خط تاریخ
پاراگراف اول
انواع پاراگرافهای پایه
متن مقاله
برگه اطلاعات
تعیین جا
ناشران خبر
مهلت زمانی
رسیدن به حداکثر تبلیغات
خطاها
خلاصه مطالب
تمرینها
فصل ششم: مقالههای توصیفی
ارزش مقالههای توصیفی
طراحی یک مقاله توصیفی
راههای رسیدن به یک مقاله توصیفی
انواع مقالههای توصیفی
«مطالعه شرح حال» یا «شرح حال پژوهی»
مطالعات علمی و پژوهشی
پیشینه
شرح حال شخصیتها
مقالههای تاریخی
مقاله کاربردی
بخشهای یک مقاله توصیفی
پاراگراف پایه
متن مقاله
خلاصه
عکسها و تصاویر
موقعیتهای تعیین جا
روزنامهها
مجلات عمومی
مجلات اختصاصی/ تجاری
نشریات داخلی
خلاصه مطالب
تمرینها
فصل هفتم: رادیو و تلویزیون
رادیو
مقالههای خبری رادیویی
شیوه نگارش مقالههای رادیویی
چند پیشنهاد برای نوشتن مقالههای خبری رادیویی
نوارهای صوتی مقالههای خبری
شیوه نگارش نوارهای صوتی
پخش
فرستادن
مصرف
سرویس خبررسانی عمومی
تلویزیون
مقالههای خبری تلویزیون
شیوه نگارش
مقالههای خبری ویدیویی
شیوه نگارش
تحویل
چگونگی پخش برنامههای VNR 198
افزایش اطلاعات تجاری
موقعیتهای جایگزینی خبرها
میزگردها
برنامههای خدمات عمومی
برنامههای سرگرم کننده
سرمقالهها
آزادی بیان
تبلیغات رادیویی
شهرت مبتکرانه
فیلمهای ویدیویی
جایگیری محصولات
خلاصه مطالب
تمرینها
فصل هشتم: کنفرانسهای خبری
گزارشها و پیش زمینهها
مقالههای داستانی
پلاستیک
مشاوره رسانهای
برگههای اطلاعاتی
مقالههای وصفی (یا موقعیتی)
اطلاعات پیش زمینهای
بستههای رسانهای
دیدار با رسانهها
مصاحبههای فردی
ساندرا میلر
کنفرانسهای خبری
برگزاری کنفرانس خبری
انتخاب محل
دعوتنامه
برگزاری کنفرانس
پس از کنفرانس
کنفرانس از راه دور
تورهای رسانه ای
روزنامه ها و میزگردهای محلی
نشریات تجاری و کاری
تورهای رسانهای – ماهوارهای
سرمقاله سردبیر
هیأت سردبیران
مقالههای OP- ED (دیدگاه)
نامههایی برای سردبیر
خلاصه مطالب
تمرینها
فصل نهم: اینترنت
یافتن رسانهها
راهنمای رسانهای
تقویمهای سردبیری
فهرست پستی
برچسب های پستی
کپیها
تصاویر
گزارش اختصاصی
توزیع مقالهها
نامه
دورنگار
اینترنت
شبکه جهانی وب
محدودیتهای اینترنت
خلاصه مطالب
تمرینها