دکتر کامران رخشانی - مدرس، مشاور و مدیر امور روابط عمومی ، تبلیغات و برندینگ - پرسونال برندینگ شیوه ای از برندینگ است که در خلال فعالیت های این حوزه زیاد نامش شنیده میشود. اگر بخواهیم از اهمیت این مورد بگوییم در ابتدا باید روشن کنیم که چه موقع پرسونال برندینگ لازم است؟

پایگاه خبری هنر هشتم؛ پرسونال برندینگ زمانی مورد توجه قرار میگیرد که قرار است فردی به عنوان محور اصلی خدمت یا کسب و کاری مطرح شود. به عنوان مثال یک هنرمند، ورزشکار یا کارآفرین بیشتر از هرچیزی، شخص خودش است که از اهمیت بالایی برخودار است. لذا در اینجا مهم است که این شخص با راهکارهای برندینگ، برجسته شود و ویژگی های مثبت، تجاری و مخاطب پسند او به نمایش در بیاید.

کلیه اقدامات به منظور مطرح ساختن نام یک فرد به عنوان عاملی مهم در موضوعی، به نوعی که نام فرد دارای ارزش، اعتبار، شهرت و ارزشی قابل ارائه همچون برند شود، پرسونال برندینگ نام دارد.

 

چگونه باید پرسونال برندینگ را آغاز کرد؟

هیچ کدام از شما فاقد پرسونال برند نیستید! بله، کافیست هم اکنون نام خود را در مرورگر گوگل جستجو کنید. در ساده ترین حالت در نتایج به دست آمده یک صفحه اجتماعی نظیر فیسبوک یا لینکدین خواهید یافت که متعلق به خودتان است. در مراحل پیشرفته تر شاید صفحاتی از وب سایت هایی را بیابید که اطلاعاتی از شما منتشر کرده اند و … بله ، همه این نتایج ، نشانه ای از پرسونال برندینگ شما میباشد.

شاید تاکنون با این مورد مهم و تاثیرگذار در دنیای کسب وکار نا آشنا بودید. لذا اهمیتی به آنچه از شما منتشر میشد نمیدادید. اما اگر تمایل دارید شخصیت خودتان در کسب و کارتان شناخته شود و بیش از هرچیز، شخص خودتان ارزش و اعتباری همچون برند بیابید، میتوانید با نمایش تصویر مناسبی از خود، brand image قدرتمندی از برندینگ شخصی خود بسازید.

 

از کوزه همان تراود که در اوست!

brand image شما همان تصویریست که از خود منتشر میکنید. خندانید یا ناراحت؟ شوخید یا عصبی؟ در پیام های ساده روزمره تان به بیان اطلاعات مهم و مفید در حوزه تخصصی تان میپردازید یا جوک میگویید؟

در پرسونال برندینگ، برداشت مخاطب از شما همان رفتاری است که میبیند.

برای مثال: اگر تصمیم دارید در حوزه ای همچون یک متخصص به نظر آیید بهتر است کلیه رفتارهایی که احتمال دارد منجر به خدشه دار شدن چنین برداشتی در ذهن مخاطب شود را حذف کنید. به صورت جدی از اطلاعات خود صحبت کنید. مطالعات خود در این حوزه را بازگو کنید. گزیده گو باشید و برای بیان هرمطلبی سند و دلیل قانع کننده داشته باشید. از بحث در موضوعات پیش و پا افتاده بپرهیزید و سعی کنید تحت هیچ عنوانی به سمت حاشیه نروید.

مخاطبینتان را به چالش هایی فرابخوانید که تنها با مطالعه در زمینه تخصصی شما بتوانند پاسخ آنرا دریابند. در این حالت شما در مقام قدرت و تخصص قرار دارید و همیشه یک پله بالاتر از آنانی هستید که شما را دنبال میکنند.

 

تفاوت پرسونال برندینگ با شهرت چیست؟

در ابتدای این مقاله مثالی از افراد مشهور زدیم که نیاز دارند پرسونال برندینگ قدرتمندی داشته باشند. زیرا آنچه که در بیزنس آن ها مهم ترین است خودشان هستند. یک شرکت وابستگی شدیدی به محصول و یا خدماتش دارد . زیرا مشتری کارمندان شرکت را نمیخواهد بلکه محصول یا خدمت را میخواهد لذا شرکت تمام تلاشش را برای توسعه ، ارتقا و معرفی صحیح محصول یا خدمت میگذارد.

برای افراد مشهور محصول و خدمت در شخصیت خود آن ها خلاصه میشود. مخاطب عاشق خود شخص میتواند باشد، اگر پرسونال برندینگ صحیح انجام شود. در اینجا باید توجه کنید که تفاوت بزرگی بین پرسونال برندینگ و شهرت وجود دارد.

الزاما هر انسان مشهوری دارای پرسونال برندینگ صحیح نیست. پرسونال برندینگ صحیح منجر به برجسته شدن شخص مشهور در بین همقطاران خود میشود. شخصیت کاریزمایی در او ایجاد میکند. به نوعی که مخاطبین حضور آن فرد در هر پروژه ای را تاثیرگذار میدانند و معتقدند که دانش و توانایی این شخص توانسته این پروژه را به سر منزل موفقیت برساند.

اما مشهور بودن به معنای آنچه که در بالا گفتیم نیست. فردی میتواند به شدت مشهور باشد اما اسمش تاثیری در مخاطب ایجاد نکند. تفاوت این موضوع را با مثالی ساده ملموس خواهیم کرد:

تفاوت شهرت با پرسونال برندینگ همچون تفاوت یک دختر قد بلند با دختری کوتاه قد است که کفشی با پاشنه‌ای به ارتفاع خود، به پا می‌کند.

 

پرسونال برندیگ خوب و بد

شاید تصور شما این باشد که پرسونال برندینگ فقط در جهت معرفی ویژگی های مثبت فرد رخ خواهد داد و هر فردی که پرسونال برندینگ انجام میدهد موفق است. اما این اشتباه است، پرسونال برندینگ هم در جهت منفی و هم مثبت میتواند به وقوع بپیوندد. به لطف شبکه های اجتماعی عمومی همچون اینستاگرام و فیسبوک این روزها شاهد پرسونال برندینگ های فاجعه باری هستیم.

نمایش تصویر اشتباه و زشت از برخی از اینفلوئنسرها، برندی ناخوشایند از آنها ساخته است. به نوعی که تعداد بسیاری از این دسته افراد با صفات بسیار زشت خطاب میشوند و رفتارشان بازخوردهای بسیار بدی به همراه دارد. این تجارب زنگ خطری با عنوان احتیاط را به صدا در می آورد.

دنیای مجازی فرصت ایده آلی برای زود دیده شدن و پرسونال برندینگ را فراهم آورده است. با این حال یک اشتباه کوچک میتواند تصویر برند شما را تا همیشه لکه دار کند. لذا مهم است که برای ایجاد یک برند شخصی قدرتمند آگاه و تیزبین باشید. هیچ لزومی ندارد که هرچیزی را در دنیای مجازی منتشر کنید. فراموش نکنید که در کسری از ثانیه میتوان زحمت یک عمر را برباد داد.