احمد عامری مدیرمسئول روابط عمومی نوین ایران- آنچه که برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند و اخلاق حرفه ای هم ایجاب می کند که استانداردهای لازم را برای رونق کسب و کار در کنار خلاقیت و با هدف موفقیت در راه رسیدن به اهداف تعیین شده را تدوین و به اصول آن عمل کنیم. حال چگونگی تشخیص هر عملکرد و اینکه بر اساس استانداردهای علمی هست یا خیر، می توان از نتایج حاصله پی برد.

قبل از شروع هر کار، خود را از نظر روانی و ذهنی آماده این کار کنید که روحیه تعامل زیادی با مردم از هر قشر و تفکر داشته باشید. به مردم و مشتریان خود احترام واقعی بگذارید، لبخند زدن و رعایت احترام متقابل در تعاملات را فراموش نکنید، ودر هنگام پایان ملاقات تشکر کنید و اوقات خوشی را برایش آرزو کنید.

صداقت در روابط کاری پارامتر دیگری است صداقت را معمولا با واژگانی مانند نجابت، درست کاری، درستی اخلاق، فضیلت، شایستگی، خوش‌خویی، راست‌گویی، قابل اعتماد بودن هم معنا می دانند. چنین صفاتی برای ایجاد پایه‌های اعتماد ضروری هستند.

می دانیم اخلاق حرفه ای در کسب و پیشه می طلبد که مسئولان فروش رعایت ادب و نزاکت را سرمایه اصلی و مهم خود بدانند و باور داشته باشند که این یک اصل مهم موفقیت است، همه صاحبان کسب و کار باید تمرکز برای بهینه سازی از طریق آموزش و تربیت اشخاص اخلاق مدار، برانگیختن انگیزه های روشن برای همکاران را در برنامه کاری خود قرار دهند. مهم ترین قاعده بازی در راه خلاقیت و موفقیت و فهم و درک کسب و کار، رعایت اخلاق حرفه ای است.

متاسفانه بعضی آدم‌ها همیشه منتظر شخص دیگری هستند تا از او برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده‌ کنند؛ با هر هدفی و به هر وسیله‌ی ممکن. در یک کلام این کار را می‌توان رفتار سوءاستفاده‌ گرا نامید. آدم‌هایی که سعی در سوءاستفاده‌ کردن از دیگران دارند اغلب برای انجام‌دادن این کار، احساسات دیگران را به بازی می‌گیرند. آنها معمولا باور ندارند دیگران هم می‌توانند چشم به واقعیت‌ها بگشایند. واقعا حالت غم‌انگیزی است، اما این نوع رفتار وجود دارد. این افراد اغلب رویه‌ای خودخواهانه هم دارند، یعنی فکر می‌کنند از بقیه باهوش‌تر و کاردرست‌تر هستند. همچنین سعی می‌کنند شما را با صحبت های دلنشین و احساس علاقه مندی کاذب، دادن قول و وعده های دروغین ‌به‌سرعت فریب‌دهند؛ این شیوه‌ی اعتمادسازی و رابطه سازی آنها است و به ‌وسیله‌ی آن می‌توانند به‌مجرد مشخص‌شدن انگیزه‌ی اصلی رابطه، احساسات‌تان را به بازی بگیرند.

بخشنده بودن هیچ اشکالی ندارد، اما ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که خیلی‌ها ممکن است از نیت خوب ما سوءاستفاده کنند، کاری که نه تنها برای ما و بلکه برای خودشان هم مضر خواهد بود.