همه اخبار صرفا بد نیستند. امسال سالی بود که با کرونا و فجایع آب و هوایی همراه بود و اعتراضات ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوضاع را بدتر کرد. اما فرصت های جدیدی را برای متخصصان حوزه ارتباطات فراهم آورده است. در این قسمت برخی از مشاهدات مربوط به آنچه می توانیم در سال ۲۰۲۱ انتظار داشته باشیم ارائه شده است:

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از شارا، برای روابط عمومی و سایر سازمان ها و مشاغل، سال ۲۰۲۰ مثل هیچ سالی نبوده است. حتی در فرهنگ آکسفورد هم نمی توان واژه ای را پیدا کرد که به درستی آن را توصیف کند. اگر می شد تقویم را پاک کرد و دوباره از نو شروع کرد، شاید همه ما همین کار را می کردیم. پس همان بهتر صفحه جمع بندی سال ۲۰۲۰ و پیش بینی های سال ۲۰۲۱ را زودتر ورق بزنیم، این طور نیست؟

همه اخبار صرفا بد نیستند. امسال سالی بود که با کرونا و فجایع آب و هوایی همراه بود و اعتراضات ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوضاع را بدتر کرد. اما فرصت های جدیدی را برای متخصصان حوزه ارتباطات فراهم آورده است. در این قسمت برخی از مشاهدات مربوط به آنچه می توانیم در سال ۲۰۲۱ انتظار داشته باشیم ارائه شده است:

تمام کارها باید کاملا دیجیتالی شوند

در پی این همه گیری، تحولات دیجیتال در بیشتر بخش‌های کسب و کار نفوذ کرده است. گارتنر پیش بینی می کند که در سال ۲۰۲۱ برای اینکه این بحران را با موفقیت پشت سر بگذاریم، اجرای مدل عملیاتی در کسب و کار امری حیاتی است. به خصوص برای بازاریابی، برند و ارتباطات شرکتی.

دورکاری گزینه پیش روی بسیاری از کارمندان ادارت است و تمام کمپین ها باید کاملا دیجیتال باشند. سرعت بالای عملیات دیجیتال، امنیت و اتوماسیون کارهای روزمره انسان را نسبت به ارتباطات چهره به چهره بی نیاز کرده است.

در مسیر اصلی بر فناوری های جدید تمرکز می شود

سال ۲۰۲۰ نوآوری در تاکتیک های ارتباطی، بویژه استفاده از پلتفرم های ویدئویی زنده را به ارمغان آورد. شاهد ایده ها و پلتفرم های جدیدی برای ارتباطات مشتری و کارمند هستیم. روند محتمل، ادامه جریان اصلی تاکتیک ها مانند رویدادهای دیجیتال زنده، پادکست و چت برای برنامه های معمول است.

تنوع، برابری و شمول ماموریتی مهم و حیاتی می شوند

مشارکت کارکنان بیشتر می شود

 دورکاری و برنامه های کاملا دیجیتال با تاکید بر سلامت ذهنی، کار تیمی و خلاقیت، کارکنان را تشویق به مشارکت بیشتر می کند. برای انجام این کار به ابزارهای فن آوری جدید و همچنین مشارکت بی سابقه در سطح استراتژیک متخصصان ارتباطات شرکتی نیاز است.

بازاریابی و ارتباطات شرکتی با هم همسو می شوند

همیشه بین بازاریابی و روابط عمومی در شرکت های بزرگ تنش وجود دارد. دلیل این امر این است که این دو برای بودجه با یکدیگر رقابت می کنند و به این دلیل که بازاریابی به عنوان یک رشته فعال شناخته می شود که هدف از آن رشد اقتصادی است، در حالی که ارتباطات دفاعی است، و با تمرکز بر مدیریت بحران و اعتبار شناخته می شوند.

شرکت های هوشمند اطمینان حاصل می کنند که این دو به طور همزمان برای برآوردن انتظارات مشتری، بازاریابی و ارتباطات مبتنی بر ارزش همکاری می کنند.

روابط عمومی باید به ارزش ها بپردازد، نه فقط ارسال پیام

البته این موضوع جدیدی نیست، اما همه شواهد نشان دهنده فشار مداوم بر برندها برای همسو کردن بازاریابی و ارتباطات خود با ارزش های شرکت حتی فراتر از تنوع، عدالت و شمول است.

در سال ۲۰۲۰ شاهد هنجار شکنی های زیادی بوده ایم و فقط برخی از آنها مفید بوده است. ما شاهد اختلافات عمیقی در مورد فرهنگ، سیاست و حتی ماهیت واقعیت عینی هستیم.

از دست دادن اعتماد به موسسات به این معنی است که کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری در بیان ارزش های برند و شرکت نقش دارند.

اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی رشد زیادی کردند

یک سال پیش، چه کسی فکر می کرد Charli D’Amelio در TikTok تا ماه نوامبر به ۱۰۰ میلیون دنبال کننده برسد؟ قطعا کسانی که اینفلوئنسرها را دنبال می کنند می دانند که سرعت رشد اینفلوئنسرها بیشتر شده است؛ در یوتیوب ۱۴ سال طول می کشد تا یک کانال ۱۰۰ میلیون مشترک جذب کند. با این وجود استفاده از شبکه های اجتماعی در دوران قرنطینه به شدت افزایش یافت.

قطعا این روند ادامه خواهد داشت و تا این زمان در سال آینده، برندهای جدید به نقاط عطف جدیدی خواهند رسید. برندهایی که از این فرصت استفاده می کنند و مخاطبان جدید را جذب می کنند، از این مزایا بهره مند می شوند.


نوآوری همچنان پیشتاز است

نوآوری هرگز کم اهمیت نمی شود.