چقدر آدم‌های عجیبی هستیم ما روابط عمومی‌ها، همیشه همه جا هستیم و باید باشیم اما در بیشتر مواقع کمترین نقش را در تصمیم‌گیری‌ها و حتی تصمیم‌سازی‌ها داریم‌، ما روابط عمومی‌ها!

جشن برگزار ‌می‌کنیم، صوت را هماهنگ ‌می‌کنیم‌، میکروفن را متناسب با سخنران تنظیم ‌می‌کنیم، نویز باندهای مختلف را می‌گیریم، متن سخنرانی را می‌نویسیم، پاور پوینت را چند بار کنترل ‌می‌کنیم، ویدئو پروژکتورها را تنظیم ‌می‌کنیم و … در نهایت اگر صوتی خراب شود، قد سخنران به میکروفن نرسد، کخ کخ صدا مخاطبان را آزار دهد این ماییم که خراب می‌شویم‌،   ما روابط عمومی‌ها!

نمایشگاه می رویم، با ده‌ها پیمانکارو طراح و چغال و بقال همسطح می‌شویم و خودمان را با هزار مدرک و تجربه آنچنانی زیر بلیت آنها می‌بریم تا سازمانمان کمتر هزینه کند، در نهایت رئیس و رؤسا و حتی کارکنان می‌آیند‌، اگر از آنها خوب پذیرایی نشود، نمایشگاه که زیر سؤال می‌رود هیچ‌، این ماییم که سنگ روی یخ می‌شویم‌‌، ما روابط عمومی‌ها!

زمان وقایع مهم که ‌می‌شود مأمن و مرجع همه می‌شویم  و مجبوریم که اطلاعات خود را در اختیار همه قرار دهیم و در زمان بهره‌برداری از نتایج‌، آنی که از اطلاعات ما استقاده کرد،  برنده شد و آنکه کماکان مجبور به جمع آوری اطلاعات شد ما بودیم، ما روابط عمومی‌ها!

اگر دستی بر دگمه فیلتری می‌رود‌، این ماییم که باید دنبال راه‌های ارتباطی دیگر برویم، چرا که اگر نرویم متهم می‌شویم  که چرا هنوز از کانال‌ها و شیوه‌های غیر قانونی! استفاده می کنید و جالب آنجاست که مجبوریم به همان‌ها که می‌گفتند چرا استفاده می‌کنید فیلترشکن معرفی کنیم، چقدر آدم‌های جالبی هستیم‌،  ما روابط عمومی‌ها!!

مطالب را جمع ‌می‌کنیم، تدوین ‌می‌کنیم، حروف‌چینی می‌کنیم، صفحه‌بندی ‌می‌کنیم، طراحی ‌می‌کنیم، دوباره تأیید دوستان را می‌گیریم، عکس دوستان را همراه مطالبشان چاپ ‌می‌کنیم، اما تا ویرگولی از مطلبی ناخواسته حذف ‌می‌شود، باید فرآیند چاپ دوباره تجدید شود و اگر نشود ما بیسوادهایی هستیم که کارمان را بلد نیستیم، ما روابط عمومی‌ها!

اگر تصمیمی کلان گرفته ‌می‌شود دوباره می‌شویم مرجع‌، مرجعی برای ارائه اطلاعات، اطلاعاتی که از هر منبعی گرفتیم درستش را از نادرستش می‌ستانیم و  بی کم و کاست و صادقانه در اختیار مشتریانمان! قرار ‌می‌دهیم، اما در زمان «درو» خود بی کلاه می‌مانیم‌، ما روابط عمومی‌ها!

می‌نویسیم، می خوانیم، مجری می‌شویم‌، عکاس می‌شویم‌، خبرنگار می‌شویم‌، طراح می‌شویم‌، گرافیست می‌شویم، می‌شنویم و منعکس ‌می‌کنیم اما امان از آن لحظه‌ای که آمار گفته شده از طرف رئیس یا سخنران منعکس شود و به مذاق یکی- شما بخوانید یکی از اعضای هیأت مدیره مثلاً- خوش نیاید،  باز هم این ماییم که مورد شماتت قرار می‌گیریم‌، ما روابط عمومی‌ها!

با خبرنگارها دوست می‌شویم‌، همراه می‌شویم‌، مطالبشان را می‌خوانیم، به آنها مطلب ‌می‌دهیم تا در رسانه‌هایشان کار کنند، همراهشان می‌شویم تا مطلبی را به ما و سازمان ما نچسبانند، تا بحرا‌ن‌های بالقوه به بالفعل تبدیل نشوند، اما اگر یک رسانه قارچی با مخاطب اندک مطلبی را به دروغ نوشت وتیتر آن را برای آن مخاطب خاص پیامک کرد، ما باید سؤال را پاسخ بدهیم‌، ما روابط عمومی‌ها!

با همکارانمان دوست می‌شویم‌، به حرفشان گوش می هیم به رفاه آنها توجه می‌کنیم، مدافع آنها هستیم پیش رئیسمان، برایشان جشن می‌گیریم، تکریمشان ‌می‌کنیم، خانواده‌هایشان را دوست داریم، حواسمان به تاریخ تولد و ازدواج و … شان هست‌، اما اگر در یک برنامه صدای سازی ناکوک شود ما کارمان را بلد نیستیم و باید جمع کنیم برویم، ما روابط عمومی‌ها!

برجام را می خوانیم، فرجامش را پیش‌بینی ‌می‌کنیم، تلگرام را می‌بینیم، ازاینستاگرام و موبوگرام و واتساپ و توئیتر وصدا وسیما و تبلیغات محیطی و بیلبورد و رسانه‌های مجازی و غیر مجازی  و تعاملی و تراکنشی و اجتماعی و هزار کوفت و زهر مار دیگری به عنوان ابزار استفاده ‌می‌کنیم تا سازمانمان عقب نیفتد، اما اگر کامنتی از یک دوست راجواب ندهیم ما کارمان را بلد نیستیم، ما روابط عمومی‌ها!

پاور پوینت و ورد و اکسل و فتوشاپ و ایندیزاین وتدوین و کلیپ و تیزر و آنونس و ووله و… را بلدمی‌شویم‌، تلاش هم ‌می‌کنیم  از هرکدام هم درجای خودش استفاده کنیم اما اگر یک پیام را در یک قالب سهوا در قالب دیگری اطلاع رسانی کردیم و یا مخاطبی نتوانست ازیکی از این قالب‌ها استفاده کند،  این ماییم که باید سرمان زیر باشد، ما روابط عمومی‌ها!

به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان هر کاری ‌می‌کنیم هرجایی که رئیس یا وزیر بگوید می‌رویم، انواع و اقسام پروتکل‌های تشریفاتی و آداب و رسوم پرچم و لوگوتایپ و جایگاه وتشکیلات و ساختار و سازمان و… را می‌شناسیم، اما اگر هواپیمای حامل یک مدیر یا کارمند مامور، اوج نگیرد یا خوب فرود نیاید، این ماییم که مقصریم، ما روابط عمومی‌ها!

افکار عمومی را به هزار جور شناسایی و سنجش ‌می‌کنیم،  از روش‌های و تکنیک‌های مختلف تحقیقاتی مانند تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان و آینده‌پژوهی و روش‌های تحقیق کیفی و کمی و اثباتی و تفسیری و هرمنوتیک و… استفاده ‌می‌کنیم تا میزان رضایت مخاطب را بسنجیم، اما اگررضایت یکی از مخاطبان مطابق با انتظارش نباشد ماباید روشمان را عوض کنیم‌، ما روابط عمومی‌ها!

برای همه شرح وظایف می‌نویسیم و ساختار و تشکیلات را متناسب با زمان و مکان و نیروی انسانی برای ساماندهی آماده ‌می‌کنیم بنا به اعتبار و تجربه و کارمان  در همه جلسات هستیم،  اما وقت تعدیل ساختارکه ‌می‌شود این ماییم که باید تعدیل شویم و ساختارمان کوچک،  ما روابط عمومی‌ها!

ما روابط عمومی‌ها خوبیم برای همه سازمان‌ها خوبیم، سر به زیر، حرف گوش‌کن، مطیع و کاربلد، اما در مواقع حساس و ظریف هم خوب بلدیم چکار کنیم، ما روابط عمومی‌ها!!

 

 

  • نویسنده : جواد گودرزی