نویسنده کتاب تحلیل گفتمان رسانه های جهان با بیان ضرورت آشنایی هر چه بیشتر با رسانه های مختلف در دنیای بیرون گفت: در اين رويکرد کيفي، به ويژه در تحليل پيام‌هاي رسانه‌ای، بهره‌برداري از نظريه بازنمايي،‌ در سه رهيافت آن يعني «رهیافت بازتابی»، «رهیافت تعمدی» و «رهیافت برساخت‌گرا» به شکل‌هاي گوناگون مورد تأکيد قرار مي‌گيرند‌.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم، دکتر حسن بشیر، استاد جامعه شناسی ارتباطات بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)  با بیان اینکه در سه سال اخیر سه کتاب اول، دوم و سوم «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» منتشر شدند که مورد استقبال استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه تحلیل گفتمان رسانه‌ها قرار گرفتند‌، گفت: اکنون تحلیل گفتمان رسانه‌های مختلف جهان در قالبی جدید و با عنوان «تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان» به عرصه نشر رسید.

دکتر بشیر ادامه داد: کتاب اول این مجموعه جدید در حقیقت به اجرا گذاشتن روش مزبور را به نمایش می‌گذارد، ولی با این تفاوت که در این کتاب مقالات منتشر شده در فصلنامه‌های علمی-پژوهشی و تخصصی و نیز مقالات مستخرج از پایان نامه‌هایی که از این روش استفاده کرده اند درج شده‌اند‌. به عبارت دیگر اگر در سه کتاب قبلی عمدتاً مقالات تخصصی منتشر شده‌اند در این کتاب، مقالات علمی- پژوهشی، علمی- ترویجی و علمی- تخصصی منتشر شده‌اند که برای علاقه مندان می‌تواند طیفی از سطوح مختلف مقالات را با روش مزبور به نمایش بگذارد‌.

نویسنده کتاب تحلیل گفتمان رسانه های جهان افزود: آنچه که درباره روش «پدام» می‌توان گفت، سرعت گسترش آن میان دانشجویان و استادان محترم برای بکارگیری آن به دلیل سادگی و روایی آن است‌. مراحل این روش بخوبی روشن بوده و اجرای آن به شکل فرآیندی صورت می‌گیرد‌. معنا در این فرآیند شکل منطقی می‌گیرد و عقلانیت معنایی بر آن سایه افکنده است‌. این مسائل، روش مزبور را به یک روش مفید، علمی و آسان برای تحلیل گفتمان تبدیل کرده که اطمینان دارم در آینده گسترش بیشتری میان دانشگاهیان و محققان خواهد داشت‌.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تأکید کرد: اولین کتاب از مجموعه کتاب «تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان» شامل چهار بخش است که هر بخش ناظر به یک مجموعه از مقالات است که تحت عنوان تحلیل نام‌گذاری شده‌اند‌. بطور مثال این چهار بخش عبارتند از:

بخش اول: رسانه‌ها و دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸

بخش دوم: بیداری اسلامی و رسانه‌های جهان

بخش سوم: سوریه و بحران‌سازی رسانه‌های جهان

بخش چهارم: بیداری اسلامی، جنبش وال استریت و دیپلماسی آمریکا

این استاد دانشگاه با اشاره به نگاه رسانه به دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ گفت: در این کتاب مطالبی از رسانه‌های ایران و رسانه‌های بیگانه تحلیل شده‌اند‌ و هر سه مورد درج شده در این بخش، قبلاً در نشریات داخلی منتشر شده‌اند‌.

وی در تشریح بخش های دیگر این کتاب تصریح کرد: در بخش دوم، بیداری اسلامی در رسانه‌های مختلف مورد تحلیل قرار گرفته‌اند‌. در این بخش نیز تلاش شده نگاه جمهوری اسلامی ایران و نیز برخی از کشورها و رسانه‌های دیگر نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند‌. همچنین در بخش سوم، این کتاب به بحران‌سازی رسانه‌ها در مورد سوریه پرداخته ام. و در این بخش نیز تحلیل‌هایی از مطالب رسانه‌های گوناگون ارائه شده‌اند‌. و اما در بخش چهارم، آمریکا و بیداری اسلامی و برخورد آن با جنبش وال استریت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است‌. کشف گفتمانی و دیپلماسی رسانه‌ای در این زمینه می‌تواند بخشی از گفتمان حاکم بر این رویکردها را روشن نماید‌.

دکتر بشیر یادآور شد: آنچه که در کتاب چهارم شاهد آن هستیم تنوع مطالب و تحلیل‌های گوناگون با روش «پدام» است‌.

 

  • نویسنده : دکتر حسن بشیر