سال ۲۰۲۰ با سال های قبل فرق می کند. بسیاری از قضایایی که ممکن بود خیلی خبرساز باشد تحت الشعاع این دو هیولا بودند _ کووید-۱۹ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از شارا، در این وقت از سال ناظران که در رابطه نحوه سنجش روابط عمومی و میزان اعتبار آموزش دیده اند، اخبار خوب و بد یک سال را در رابطه با برندها و شخصیت ها ارزیابی می کنند. اما سال ۲۰۲۰ با سال های قبل فرق می کند. بسیاری از قضایایی که ممکن بود خیلی خبرساز باشد تحت الشعاع این دو هیولا بودند _ کووید-۱۹ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. این دو رویداد بزرگ در بسیاری از اتفاقات دیگر نقش داشته اند، هر جای پای آنها به میان آمده است، باعث شده خیلی چیزها ناگفته و مسکوت بماند و هر کدام از آنها اثرات زیادی را برجای گذاشته اند.
در این قسمت بهترین و بدترین اخبار روابط عمومی در سال ۲۰۲۰ بیان شده است:
بدترین اخبار روابط عمومی
مایک بلومبرگ
شهردار سه دوره نیویورک پیرو رویدادها مربوط به انتخابات ریاست جمهوری با پیوستن به حزب دموکراتیک در اواخر سال ۲۰۱۹ نزد مردم محبوب تر شد. بلومبرگ با حمایت تبلیغاتی با هزینه میلیاردی به سرعت در نظرسنجی ها صعود کرد، اما خیلی زود در فوریه سقوط کرد. او به دلیل بدنامی هایش در شهرداری و اتهاماتی نظیر هتک حرمت به زنانی که در شرکتش مشغول به کار بوده اند، مورد انتقاد رقبایش قرار گرفت. او پس از این اهانت حتی پس از اینکه در نوامبر سال ۲۰۲۰ از دورِ رقابت خارج شد متعهد به پرداخت هزینه به کمپین کارکنان شد. او برای حفظ اعتبار خود ۹۰۰ میلیون دلار هزینه کرد.
رودی جولیانی
شاید این موضوع که مشکلات بلومبرگ در مقایسه با مشکلات شهردار سابق نیویورک هیچ است، موجب تسکین بلومبرگ شود. سال ها پیش وجهه و اعتبار جولیانی نزد مردم از بین رفت، وقتی متحدانش متوجه رفتار عجیب او شدند و اینکه سعی داشت به هر قیمتی به کارهایش پوشش خبری بدهد. اما امسال همه چیز مبهم و پیچیده بود. ساشا بارون کوهن کاری کرده بود که اسم جولیانی و رسوایی هایش نقل محفل خبرنگاران و کنفرانس های خبری شود. اما فراموش نشدنی ترین تصویری که از جولیانی به جا ماند، تعریق او مقابل خبرنگاران و جاری شدن رگه های رنگ مو روی صورتش بود. این اتفاق برای شهردار آمریکا خیلی ناراحت کننده بود.
کویبی
تقریبا هیچ پلتفرمی به اندازه Quibi بدشانس نبوده است. بزرگترین اشتباهی که این شرکت خدماتی مرتکب شده واقعا مربوط به روابط عمومی نبوده، اما شاید قربانی هیاهوی تبلیغاتی خودش شده باشد. وجه مثبت آن ارائه لیستی از استعدادها و بنیانگذاران است. اما برنامه ریزی زمانی کویبی خیلی بد بود. پلتفرم کویبی با این هدف راه اندازی شده بود که محتوا را خیلی سریع و دقیق مخابره کند، اما آنقدر که باید سریع نبود.
تا تابستان فقط محدود به موبایل بود، ولی در ماه اکتبر نسخه تلویزیونی آن هم منتشر شد. کاربران کویبی تا تابستان اخیر نمی توانستند عکسی از صفحه نمایش داشته باشند، این موضوع خیلی احمقانه به نظر می رسد، اما خلق و اشتراک ویدئوها ابزار قدرتمندی است، اما کمی برای این کار دیر شده است.
مک کینزی
مک کینزی به دلیل نقش که در بحران مواد افیونی داشته، بدنام شده بود، اما در سال ۲۰۲۰ اخبار بدتری در رابطه با او منتشر شد. اما جزئیات ماجرا چیست؟ نیویورک تایمز اخباری را منتشر کرد مبنی بر اینکه شرکت مشاوره به داروخانه هایی که بیشترین فروش اکسی کونتین را داشته اند، تخفیف می دهد.
مک کینزی قضیه را جدی گرفته است، او به خاطر عملکردش در جهت کسب سود از فروش اکسی کونتین از شرکت Purdue Pharma که متهم به بازاریابی مواد مخدر بوده است، عذرخواهی کرد. امسال برای مک کینزی سال خیلی بدی بود، طوری که فقط با شروعی دوباره می تواند اعتبار خود را بدست آورد.
برند آمریکا
هرج و مرج ناشی از همه گیری و عدم رسیدگی به امور، بومی گرایی و کنار کشیدن از صحنه جهانی، و ادعاهایی مبنی بر تقلب در انتخابات قطعا برای آمریکا افتخارآفرین نیست. اگر این عناوین مربوط به کشور دیگری بود، حتما برای آن سر تکان می دادیم. محاسبه خسارات وارد شده به قدرت نرم ایالات متحده را که ناشی از بی اخلاقی ها و عملکرد ضعیف وزارت امور خارجه است، به متخصصان دیپلماسی واگذار می کنیم، اما مطمئنا بر اعتبار ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.
ارائه الگوئی برای دموکراسی، نوآوری و کارآیی سال ۲۰۲۰ بسیار دشوار است. امیدواریم که ابتکار آمریکایی و رهبری تجاری بتواند در سال ۲۰۲۱ به ما کمک کند.
اخبار خوب روابط عمومی
کادر بهداشت و درمان
کادر بهداشت و درمان در خط مقدم، در کنار بسیاری دیگر از افراد در خط مقدم مقابله با بیماری همه گیر کووید-۱۹، با افزایش دوباره ویروس، همچنان تحت فشار هستند. سال ۲۰۲۰ برای کادر بهداشت و درمان شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی سال بسیار پرکاری بود. چهره هایی با پوشش ماسک N95 که جان خود را برای سلامت جامعه به خطر انداختند، چهره ای است که هرگز فراموش نمی شوند.
فرمانداران آمریکا
به نظر می رسد دولت هرگز نتوانسته استراتژی روشنی برای مدیریت بحران کووید-۱۹ اتخاذ کند، و ارتباطات آن مملو از پیام های مختلف، و سیاست فاجعه آمیزش در اقدامات محافظتی مانند استفاده از ماسک بود. این امر به عهده فرمانداران آمریکا بود که بتوانند رأی دهندگان را در دوران بحران هدایت کنند و بسیاری نیز در این زمینه ثابت کردند.
فرماندار نیویورک کوومو با جلسات روزانه روشن و منسجم خود اقدامات تاثیرگذاری انجام داد؛ همانطور که در ماه مارس گفتم آنچه در یک روز خیلی پر سروصدا به نظر می رسد، در روزی که مردم ترسیده اند برای رهبری امور خیلی قاطع به میان می آید. مایک دیواین از اوهایو با عشق و خیلی واقعی در مورد مدیریت همه گیری در اوهایو صحبت کرد. بسیاری از رهبران ایالت آن لحظه را با چشم خود دیدند.
تیک تاک
به یاد دارید وقتی بچه ها نگران بودند TikTok در ایالات متحده ممنوع شود؟ این اتفاق نیفتاد، به لطف معامله پیچیده اوراکل و وال مارت بود. با استفاده قوی از روابط عمومی پیشگیرانه برای تغییر شرایط، ونسا پاپاس نقش روابط عمومی را در اداره اوضاع نشان داد. ابتدا، او عنوان “موقت” خود را نادیده گرفت و به عنوان سخنگوی ارشد آمریکا در این موضوع مداخله کرد و سریعاً به منع پیام ویدیویی برای کاربران TikTok واکنش نشان داد.
پاپاس رقبای خود همچون اینستاگرام را برای مخالفت علیه منع دانلود به اتحاد فراخواند. او بیان داشت:”ما مدت هاست که این شبکه را اداره می کنیم و همچنان صدای خود را به اشتراک می گذاریم و همچنان برای بقای تیک تاک ایستاده ایم.” هر چند تیک تاک همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کند، محبوبیت آن به میزان چشمگیری افزایش یافته است و درمیان پلتفرم های دیگر جایگاه خوبی کسب کرده است.
زوم
کلام آخر اینکه، هر موقع به Zoom نیاز داشتیم در دسترس بوده است. اپلیکیشن های بهتری برای ویدئو کنفرانس وجود دارد که شاید ایمن تر هم باشند، اما زوم درست وقتی به آن نیاز بود ارائه شد. این اپلیکیشن خیلی سریع به نیاز مشتریان پاسخ داد و مورد استقبال کاربران قرار گرفت.
مهمتر از همه مدیریت و مسئولیت پذیری در زمان بروز مشکلات فنی و اصلاح سریع آن مثال زدنی بود. این کار خیلی آسان نیست. لحن انسانی و ارتباطات این برند به کارکنانی که به صورت دورکاری فعالیت می کردند، کمک زیادی کرده است. این کار بسیار تحسین برانگیز است.
فایزر مدرنا
در روابط عمومی هیچ چیز به اندازه نوآوری به موفقیت دست نمی یابد، و هر کس که در کارش نوآوری داشته باشد اعتبار کسب می کند. دو برند دارویی با نوآوری های خود در سال ۲۰۲۰ به موقعیت و جایگاه خوبی دست یافتند. فایزر وقتی داستان خود و همسرش را که موسس شرکت BioNTech بود تعریف کرد مورد تحسین قرار گرفت، این زوج ترک تبار آلمانی موفق به ساخت واکسن ضدکووید شدند. اقدام توره چی و شاهین اوج رقابت در تولید واکسن ضدکووید بود که روح خسته ما را تا حدی تسکین داد.