در زمانی که تمامی شرکتها در حال مبارزه برای بقا بودند، برخی تصمیم گرفتند تا از برنامههای روابطعمومی که تدوین کرده بودند استفاده کنند؛ در میان تمامی اقدامات پراکندهای که در این حوزه شاهد آن بودیم، برخی از روابط عمومیها با فرصتشناسی توانستند موفقیتهای قابل توجهی را بهدست آورده و شرکتهایشان را به تالار مشاهیر سال ۲۰۲۰ هدایت کنند.
به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، سال ۲۰۲۰ با تمامی مشکلاتی که داشت همه جهان را درگیر خود کرد و چالشهای جدی را حتی برای قدرتمندترینها بهبار آورد. این مشکلات موانعی بزرگتر از همیشه را در مسیر شرکتهای تجاری قرار داد و این در حالی بود که بسیاری از این شرکتها هنوز توجهی به توانمندیهای روابط عمومی ها ندارند.
در زمانی که تمامی شرکتها در حال مبارزه برای بقا بودند، برخی تصمیم گرفتند تا از برنامههای روابطعمومی که تدوین کرده بودند استفاده کنند؛ در میان تمامی اقدامات پراکندهای که در این حوزه شاهد آن بودیم، برخی از روابط عمومیها با فرصتشناسی توانستند موفقیتهای قابل توجهی را بهدست آورده و شرکتهایشان را به تالار مشاهیر سال ۲۰۲۰ هدایت کنند.
۶ برندی که در این حوزه عملکرد درخشانی داشتند، در ادامه معرفی میشوند:
۱- آبمیوههای اوشن اسپری (OCEAN SPRAY)
اوشن اسپری در این سال یکی از درخشانترین اقدامات را به نمایش گذاشت.
این شرکت با تولید کلیپی با نرمافزار موبایلی تیکتاک توانست کمپینی را راهاندازی کند که حجم بسیار بالایی از مخاطبان را درگیر کند. در این کلیپ چهره شناخته شده موسیقی را نشان میدهد که پس از خراب شدن خودرویش سوار بر لانگبرد(اسکیت) در حاشیه اتوبان در حال حرکت بوده و همزمان، آب میوه اوشن اسپری مینوشد. در این برنامه تبلیغاتی، شرکت، حتی عالیترین مقام خود را درگیر تولید و ارسال کلیپی همگن کرد و نتیجه آن دربرگیری فیلمهای تولید شده در فضای مجازی شد.
اوشن اسپری با ایجاد این کمپین از نقش شنیدن افکار عمومی و تصمیمگیری سریع برای رسیدن به موفقیت استفاده کرد و روابطعمومی، موفقیت مشابه دیگری را همچون سال ۱۹۷۱ که برای گروه موسیقی که آبوداکا (شخص خواننده حاضر در کلیپ) در آن حضور داشت به ارمغان آورد.
۲٫ موزه ملی گاوچران و میراث غرب
یکی دیگر از تجربیات که در مقیاس کوچکتر میتوان اقدامی موفق در حوزه روابطعمومی از آن یاد کرد مربوط به راهاندازی حساب توئیتر موزه ملی گاوچران و میراث غرب در شهر اوکلاهاماست.
زمانی که این موزه با شیوع ویروس کرونا ناچار به تعطیلی شد، رئیس موزه تصمیم گرفت تا با ورود به توئیتر هر آنچیزی که بازدیدکنندگان بهدنبال آن بودند را از طریق فضای مجازی در اختیارشان قرار دهد. نخستین توئیت «تام تیلر» در ماه مارس با مضمون «من در رسانههای اجتماعی تازه وارد هستم اما علاقه دارم تا محتوای مربوط به موزه و هرآنچه که در خصوص گاوچرانهاست را در توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام به نمایش بگذارم» منتشر شد.
صفحه توئیتر این موزه اکنون بیش از ۲۹۱ هزار نفر دنبال کننده دارد و هر روز بر این تعداد افزوده میشود. در واقع موزه توانست با این کار خلاقانه یک تهدید را به فرصت تبدیل کرده و کارکنان خود را با یک ایده سرگرم کننده قدرتمند سازد.
۳- سابپار پارک
چگونه موضوعی منفی را به زمینهای برای مثبتاندیشی تبدیل کنیم؟ «امبر شیر» طرحی است که در قالب نشان «سابپار پارک» توانست این موضوع را عملیاتی کند.
وی در خصوص پوسترهایش میگوید: «همیشه نکته قابل بحثی در خصوص هر پارک وجود دارد و این ایدهای شد تا نشان سابپار پارک ایجاد شود. بر همین اساس در طراحیها برای هر پارک نوشتهای در کنار تصاویر در نظر گرفته میشود که بهصورت طنز به بیان یک مطلب خاص منفی میپردازد».
این موضوع نیز مثال دیگری بود از اقدام فوقالعاده کاربران در تولید محتوای روابطعمومی برای جذب افرادی که نیاز به خندیدن دارند.
۴- گپ
گپ (پوشاک) در حالی که در عرضه هودی (سوئیشرت کلاه دار) با شکست مواجه شد، تلاش کرد تا با اهدای شلوارهای کتان برند خود را به بازار بازگرداند.
وقتی که گپ متوجه شد که مجری شبکه تلوزیونی MSNBC در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا شلوارهای کتان گپ را میپوشد، تصمیم گرفت که ۵۰۰ عدد از شلوارهایش را به پسران و دخترانی که در کمپینهای انتخاباتی فعال بودند اهدا کند. نتیجه این اقدام بازگشت این برند به دایره رقابت در بازار پوشاک شد و امروز این شلوارها به قیمت ۶۰ دلار در بازار به فروش میرسد.
۵- پینت فارمر
شرکت رنگسازی «پینت فارمر» دیگر نشانی است که در ماه نوامبر پای در تالار مشاهیر سال ۲۰۲۰ نهاد. پینت فارمر در حالی بزرگترین پیروزی خود را در این سال ثبت میکند که در ابتدا در حال تجربه شکستی بزرگ بود.
«شروین ویلیامز» شرکت رنگسازی ۱۵۰ سالهای است که یکی از نیروهای خود را بهدلیل انتشار فیلمی که در آن در حال مخلوط کردن رنگهاست را اخراج میکند و شرکت پینت فارمر با استفاده از فرصت پیش آمده ناشی از این اقدام مقدمات پیروزی خود را فراهم میکند.
این فرد ۲۲ ساله که دانشجوی دانشگاه اوهایو است در بیان موضوع پیش آمده و دلیل پیوستنش به شرکت پینت فارمر عنوان میکند: زمانی که از شرکت ۱۵۰ ساله رنگسازی جدا شدم تقریبا از تمامی شرکتهای تولید رنگ کشور دعوت نامهای را دریافت کردم. اما در نهایت تصمیم گرفتم که به شرکت «فلوریدا پینت» که تنها ۲۵ شعبه در شهر فلوریدا را اداره میکند بپیوندم و دلیل آن فرهنگ خانواده محوری این شرکت بود.»
این شرکت در واقع توانست با تبدیل موضوعی خستهکننده به موضوعی جالب به جذب مخاطبان بپردازد.
۶- سوبارو
و در نهایت یکی از دوستداشتنیترین کمپینها در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت ماشینسازی سوبارو ساخته شد. سوبارو در کمپین خود با گروههای نجات حیوانات برای ایجاد سرپناه برای سگها همراه شده و حتی در تبلیغ تلویزیونی خود از خانوادهای از سگها با تگلاین «سگهای آزمایش شده، سگهای پذیرفته شده» استفاده میکند. امروز این شرکت به عنوان یک شرکت ماشینسازی دوستدار سگها شناخته میشود.
خبرگزاری دیترویتپرس در خصوص این رویداد مینویسد: این اقدام شرکت سوبارو همسو با اقدام مشابه شرکت در سال ۲۰۱۵ که به عنوان بزرگترین همکاری برای نجات ۲۳۰ هزار حیوان شکل گرفت. این شرکت ۱۲ سال پیش به عنوان حامی مالی یکی از انجمنهای نجات حیوانات در حدود ۲۸ میلیون دلار کمک مالی داشت.
راهکارهایی برای طراحی کمپینهای روابطعمومی
محتوای تولید شده توسط کاربران معدن طلاست، آنها را با دقت ببینید و با سرعت از آنها بهره بگیرید.
هماهنگ ماندن با شبکههای اجتماعی و گوش دادن به خواستهها بیان شده در این فضا بیش از هر زمان دیگر مهم به نظر میرسد.
وقتی نمیتوانید برنامههای اصلی خود را عملیاتی کنید، به ایدههای خلاقانه خارج چارچوب برنامه هایتان توجه کنید. امسال زمان فوقالعادهای برای آزمایش ایدههای نو و پذیرفتن ریسک برای تولید محتوای متفاوت است.
تک ضربات به موضوعات هیجانی و انسان دوستانه در برنامههای ارتباطی میتواند امتیازات بزرگی را برای برند شما به ارمغان بیاورد.
همکاری جذاب است و میتواند فرصتی را فراهم بیاورد تا زوجی بزرگتر و با قابلیت دستیابی به مخاطبان جدید را ایجاد کند.
پی نوشت:
«میشل مسنجر گرت» چهرهای شناخته شده در روابطعمومی، بازاریابی محتوایی و رسانههای اجتماعی بهشمار میرود. مقالات و مشاورههای میشل به عنوان مشاور روابطعمومی، خالق محتوا، وبلاگنویس، سخنران و نویسنده و برنده جایزه در چندین همایش بینالمللی علوم ارتباطات شده است ضمن اینکه در سال ۲۰۲۰ به عنوان رهبر برتر روابطعمومی دیجیتال انتخاب شده و وبلاگ وی در لیست ۲۵ وبلاگ برتر روابطعمومی که باید بخوانند قرار گرفته است.