دکتر احمد یحیایی ایله ای (مشاور و مدرس روابط عمومی) – دغدغه اصلی روابط عمومی در شرایط فعلی و در هر نوع سازمانی بایستی مدیریت و ترویج ارزشهای سلامتی جامعه پیرامون، خانواده کارکنان و کارکنان باشد تا همراهی تمامی سازمانها منجر به گذر جامعه از این شرایط سخت و آزاردهنده گردد.

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از شارا، بحران همه گیر کرونا همچنان ادامه دارد و متاسفانه فعلا پایانی برای آن متصور نیست. این شرایط به همراه رفتار غیر اخلاقی سازمانی و فردی شدیدا سلامتی جامعه را تهدید می کند.

در چنین وضعیتی تک تک افراد جامعه، رهبران غیررسمی و البته رسمی و همچنین واحدهای اداری سازمانها وظیفه دارند کمک کنند تا از شدت آسیبها کاسته شود و در این میان روابط عمومی ها می تواند یکی از واحدهای اثرگذار در این زمینه باشد. روبط عمومی ها می توانند برای کمک به شکل گیری جامعه سالم در دو بعد تلاش کنند: سلامتی اخلاقی و سلامتی فیزیکی.

الف: روابط عمومی اخلاق محور

روابط عمومی اخلاق محور نوعی از روابط عمومی است که ارتباطات اخلاقی را جایگزین ارتباطات ابزاری می کند. با این جامعیت که تلاش می کند ذهیت جامعه را مثبت شکل دهد، گفتار پاک و صادقانه را ترویج کند و از اعمال و کردارهای نیکو قدردانی کند.

• پندار پاک (مثبت اندیشی): این وظیفه روبط عمومی است که تلاش کند سازمان با نگاه مثبت گرایانه به مشتریان و مخاطبان خود روبرو شود و انتقادات و پیشنهادات مشتریان از سوی سازمان مورد توجه و تاکید و حل و فصل قرار گیرد.

• گفتار پاک (صداقت سازمانی): یک سازمان پویا یک سازمان شفاف نیز هست چرا که در غیر اینصورت سازمان وارد حاشیه و شایعه می شود و گفتار ناسالم در بین سازمان و مشتریان آن سازمان شکل می گیرد و ساری و جاری می شود. در این زمینه ابتدا خود روابط عمومی بایستی صادق باشد و تلاش کند تا صداقت یک ارزش استراتژیک سازمانی شود.

• کردار پاک (شفاف سازی سازمان): منظور از کردار پاک مجموعه خدمات و محصولاتی است که با کیفیت و بدون غل و غش تحویل مشتری می شود. این یک ارزش عملی و نهایی برای مشتری است. در این زمینه روابط عمومی می تواند الگوهای رفتاری و کرداری نیک جهان را به سازمان معرفی کند و هر جا سازمان در این مسیر قدم برمی دارد به تشویق و ترغیب کارکنان و مدیران بپردازد.

ب: روابط عمومی سلامت محور

دغدغه اصلی روابط عمومی در شرایط فعلی و در هر نوع سازمانی بایستی مدیریت و ترویج ارزشهای سلامتی جامعه پیرامون، خانواده کارکنان و کارکنان باشد تا همراهی تمامی سازمانها منجر به گذر جامعه از این شرایط سخت و آزاردهنده گردد.

• جامعه سالم: روابط عمومی ها بایستی تلاش کنند تا مسیر مسئولیت اجتماعی سازمان، کرونامحور شود و سلامتی جامعه در حوزه مسئولیت اجتماعی در اولویت قرار گیرد. در واقع در شرایط کنونی مسئولیت اجتماعی بایستی کرونامحور باشد و اقدام در حوزه های مختلف مسئولیت اجتماعی با محوریت حل بحران کرونا انجام پذیرد.

• سازمان سالم: روابط عمومی ها وظیفه دارند که در زمینه سازمان سالم، فعالیتهای ترویجی و آگاهی بخش را به خوبی انجام دهند. روابط عمومی ها بایستی مدیران و کارکنانی را که در انجام و اجرای فعالیتهای ضد کرونایی تلاش می کنند معرفی کنند و قدردانی از آنان را برای الگوسازی بصورت مستمر انجام دهند.

• خانواده سالم: مسئولیت دیگر روابط عمومی در زمینه توسعه سلامتی به حامیان اصلی کارکنان یعنی خانواده آنان بر می گردد. سازمانها و روابط عمومی ها با آگاهی بخشی اختصاصی از طریق کانالهایی که به خانواده ها دسترسی دارند و از طریق مسابقات و رویدادهای مجازی می توانند میزان آگاهی و اطلاعات خانواده ها را افزایش دهند و آسیب های بحران را به حداقل برسانند. این مهم با اجرای کمپین های سلامتی می تواند به شکلی کامل تر و با کیفیت تر اجرایی شود.

امید است ارتباطات پاک در سال ۱۴۰۰ به عنوان راهبرد اصلی روابط عمومی ها کشور انتخاب شود تا هم جامعه و سازمان از خدمات حرفه ای روابط عمومی بهره مند شود و هم روابط عمومی در مسیر حرفه ای گرایی قرار گیرد. انشاا…