مرتضی بهنام- کارشناس و پژوهشگر علوم ارتباطات- برجام با فراز و فرودی که داشت به ما ثابت کرد گفتوگو و رایزنیهای بینالمللی بسیار مهم است و همیشه در تاریخ مورد توجه دولتها بوده است. در عصر حاضر با توجه به ظهور و بروز تکنولوژیهای ارتباطی و آسانتر شدن دسترسی عموم مردم در نقاط مختلف جهان به شبکههای اجتماعی، خبری و اهمیت تولید محتوا و حضور در این فضاهای یاد شده بر کسی پوشیده نیست. بیشک افکار عمومی هم تحت تاثیر این ابزارها و محتواهای تولیدی بهتر به مرحله اقناع میرسد و میتواند نسبت به رویدادهای بینالمللی تحلیلهای بهتری داشته باشد که این امر مرهون جریان آزاد اطلاعات و حق دسترسی به آن است. با نگاهی گذرا به انتخابات اخیر ایالات متحده بیشتر به اهمیت رایزنیها و تاثیر رسانههای داخلی و خارجی در رقم زدن نتایج انتخابات پی میبریم. استفاده دونالد ترامپ از توئیتر و پوشش گسترده و ویژه شبکههای تاثیرگذار خبری مانند سی.ان.ان و فاکسنیوز مثالهای خوبی بر این موضوع است. با توجه به اینکه تلویزیون (صداوسیما) در ایران بهصورت حاکمیتی اداره میشود و ما به دلایل قانونی فاقد شبکههای خصوصی هستیم، عملکرد این سازمان اثرگذار، مورد توجه و حساسیت بیشتری قرار گرفته است. نکتهای که در سالهای گذشته تقریبا از آن غافل بودیم اهمیت و توجه به دیپلماسی رسانهای است. گرچه اخیرا توجهاتی به این امر شده ولی با توجه به نقش ویژه ایران در خاورمیانه و مباحثی مانند برجام که ایران را در ترندهای خبری قرار داده، لزوم توجه و ضرورت دیپلماسی رسانهای را بیش از پیش ایجاد کرده است. بنابراین پیشنهاد میشود شبکههای برونمرزی صداوسیما خصوصا شبکه العالم و پرس تیوی با استفاده از مدلها و الگوهای جدید خبری بهصورت حرفهای به تولید خبر کنشی پرداخته و سیاستهای خارجی ایران را به اطلاع دنیا برسانند. برای این کار بهتر است تیمی متشکل از کارشناسان سیاست خارجی، رسانه و نهادهای مربوطه تشکیل و مدیریت راهبردی این امر را بر عهده بگیرند. حمایت رسانه ملی از وزارت امور خارجه و پوشش فعالیتها و رایزنیهای این وزارتخانه میتواند به ضریب نفوذ ایران در منطقه و جهان کمک شایانی بکند. فعالیتهای دیپلماتیک وزارت امور خارجه طی پنج سال گذشته قابل توجه و با ارزش بوده ولی در بخش رسانه، متاسفانه نتوانستیم دیپلماسی خود را بر این بستر اعلان و معرفی کنیم. ولی با توجه به پتانسیلهای مهم داخلی در بخش رسانه تحقق این امر دور از دسترس نیست و ما میتوانیم از ابزار رسانه بیشتر از قبل در دیپلماسی بهرهبرداری کنیم و باید بپذیریم که دیپلماسی رسانهای هماکنون یک نیاز و الزام است. دیپلماسی رسانهای فرصتی رسانهای برای ارائه نظرات کارشناسان مختلف از سراسر دنیاست. محتوایی که میتواند در راستای اهداف استراتژیک سیاست خارجه ایران مسیر اثرگذاری و برندینگ ایران در عرصه بینالملل را هموار سازد و در پیشبرد اهداف نظام نقش مثبتی ایفا کند.
دیپلماسی رسانهای ضرورتی در سیاست خارجی ایران
پرینتبرجام با فراز و فرودی که داشت به ما ثابت کرد گفتوگو و رایزنیهای بینالمللی بسیار مهم است و همیشه در تاریخ مورد توجه دولتها بوده است.
http://pra8.ir/?p=813
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.