رایزن فرهنگی پیشین ایران در عمان: سازمان فرهنگ پیشگام استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه روابط فرهنگی باشد به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم به نقل از  ایرنا- رایزن فرهنگی پیشین ایران در عمان، با اشاره به لزوم اهتمام رئیس آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: […]

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم به نقل از  ایرنا- رایزن فرهنگی پیشین ایران در عمان، با اشاره به لزوم اهتمام رئیس آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: این سازمان باید پیشگام استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه روابط فرهنگی و آماده‌سازی زمینه برای جهانی شدن این بیانیه را فراهم کند.

حجت الاسلام بهمن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاکید بر بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و تاثیر تحقق این مهم در عرصه بین الملل توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: اگر بیانیه گام دوم را به مثابه یک سند بالادستی برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی درنظر بگیریم که افق‌های آینده ما را تعیین و مشخص می‌کند، اهمیت تلاش برای ایجاد بسترسازی و زمینه‌سازی لازم جهت اجرایی شدن آن از خود بیانیه نه‌تنها کمتر نبوده، بلکه بیشتر نیز خواهد بود.

رایزن پیشین فرهنگی ایران در تانزانیا ادامه داد:‌ این بیانیه نباید فقط روی کاغذ، منابر و کرسی‌های نظریه پردازی بماند؛ بلکه با استفاده از همه ظرفیت های برای تحقق آن نه تنها در داخل بلکه برای جهانی شدن آن باید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشگام و الگوی دیگر دستگاه‌ها باشد.

سازمان فرهنگ نیازمند مدیری انقلابی دلباخته به فرهنگ اسلامی ایرانی

این کارشناس دینی ادامه داد: نظر به ضرورت “اصلاح و توسعه روابط فرهنگی بین المللی” با راهبرد “بهره گیری موثر از ظرفیت‌های داخلی و بین المللی همسو به‌ویژه فضای سایبری”؛ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محتاج شخصیتی مدیرهستیم که فارغ از ویژگی های عمومی یک “مدیر در دولت اسلامی” همچون آشنا بودن با معارف اسلامی و مبانی انقلاب و دلباختگی نسبت به فرهنگ اسلامی ایرانی؛ حائز شرائط و شاخص هایی همچون شجاعت اقدام، آشنایی با جریان‌ها و روندهای فکری فرهنگی بین المللی، آشنایی و توانایی در بهره از ظرفیت‌های نهادهای رسمی جریان ساز فرهنگی و نهادهای غیررسمی باشد.

وی شناخت دقیق آسیب های موجود سازمان طی یک‌ دهه اخیر، قدرت برنامه ریزی برای الگوسازی و نهادسازی و گفتمان سازی در سطح منطقه، جهان اسلام و بین الملل، محبوبیت در مدیریت صف و ستاد سازمان فرهنگ و توانمند در حوزه سیاستگذاری فرهنگی (دارای ذهن و زبان راهبردی) را از دیگر ویژگی‌ها و شاخصه های یک مدیر خوب در دولت اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام اکبری در توضیح ضریب اهمیت هر یک از این ویژگی ها گفت: ویژگی های دوم (شجاعت اقدام)، سوم (آشنایی و توانایی در بهره از ظرفیت‌های نهادهای رسمی جریان ساز فرهنگی و نهادهای غیررسمی)، پنجم (قدرت برنامه ریزی برای الگوسازی و نهادسازی و گفتمان سازی در سطح منطقه، جهان اسلام و بین الملل) و هفتم (توانمند در حوزه سیاستگزاری فرهنگی (دارای ذهن و زبان راهبردی)، از ضریب بسیار بالاتری از دیگر ویژگی ها و رابطه مستقیم با مسئولیت و مدیریت این نهاد فرهنگی و بین المللی دارد.

به گفته رئیس سابق مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، همچنین سه ویژگی اول (شناخت دقیق آسیب های موجود سازمان طی ده اخیر) و ششم (محبوبیت در مدیریت صف و ستاد سازمان فرهنگ) و ویژگی چهارم (آسیب شناسی صف و ستاد سازمان) از ضریب اهمیت بالایی برخوردار است.

ارائه طرحی برای تحول‌گرایی در سازمان فرهنگ

رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران درازبکستان تاکید کرد: بر این مبنا می توان طرحی تحولی ارائه داد که بدون هیچ افزایش یا تحمیل در زمینه “منابع انسانی” یا “منابع مالی” و تنها با بهره گیری بهینه از منابع موجود فرهنگی و علمی داخل کشور و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری (که گنجینه معنوی اقتدار فرهنگی ماست)؛ بتوان فعالیت‌های فرهنگی را به چند برابر وضع موجود افزایش داد و طی یک دوره چهارساله شاهد “اثربخشی مناسب” در سطح بین الملل بود. آثربخشی‌ای که توامان به “اقتصاد فرهنگ” و “اقتصاد سیاسی” نیز خدمت رسانی کند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به دغدغه های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در گذشته بیان و اخیرا نیز در مراسم اربعین حسینی یادآوری فرمودند که”‌ اولا؛ تلاش در عرصه فرهنگ “جهاد” است  یا “فضای مجازی” به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، گفت: معظم له در سخنرانی اخیر نخست بر “تقدم نگاه فرهنگی” بر “نگاه امنیتی، نظامی و سیاسی” تاکید داشتند و دوم؛ به تاثیر شگرف “فضای مجازی” در تغییر ذهن و زبان مخاطبان نخبه و عموم انسان‌ها تصریح کردند. سوم اینکه؛ ما در صحنه تعاملات فرهنگی بین المللی باید درصدد “تغییر ساختار نهادهای فرهنگی” (با رویکرد انقلابی) باشیم.

رئیس سابق مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی ابراز امیدواری کرد برای انجام این تکلیف الهی و تعهد اجتماعی بتوان با معرفی و تعیین مدیری اندیشمند و نظریه پرداز و جهادی و شایسته و انقلابی گام‌های بلندی در جهت رشد و ارتقای فرهنگ غنی این مرزو بوم در عرصه بین الملل برداشته و برای تحقق جهانی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلاشی مضاعف انجام شود.