فناوری استفاده از سیستم بلاک‌چین به سرعت در حال نفوذ در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه جهان است، بسیاری از کشورهای نیز در تلاش برای فراهم کردن مقدمات استقبال از این تکنولوژی نوین هستند.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم به نقل از فابانیوز، «اگر خود را با تحولات شگرف بلاک چین همراه نکنیم، بازنده خواهیم بود.» این جمله بخشی از اظهارنظر «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تکنولوژی بلاک چین است که به سرعت در حال نفوذ در کشورهای مختلف جهان است.

این اظهارات به همین جا ختم نمی شود، وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه بلاک‌چین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد می‌کند و اگر خود و ساختار خود را منطبق با این تغییرات نکنیم، دوباره در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود، تاکید کرد: چرا باید در مقابل هر فناوری نو موضع بگیریم و به دنبال مقابله با آن باشیم. بلاک چین اتفاق بدی نیست که در حوزه ارتباطات روی می‌دهد؛ اما در افکار عمومی این‌گونه جا افتاده که این فناوری برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌شود درحالی‌که کاربرد اصلی این پروتکل چیز دیگری است.

بر همین اساس، قائم مقام بانک ملت نیز اخیرا در گفت‌وگو با فابانیوز اعلام کرد که تا کمتر از ۲ سال دیگر نظام بانکداری الکترونیکی ایران به پروتکل بلاک‌چین مجهز خواهد شد. وی تاکید کرد که با فرض اینکه اقدامات حاکمیتی و قانون‌گذاری در این زمینه فراهم شود، فکر می‌کنم تا کمتر از ۲ سال دیگر بانک‌های پیشگام از پروتکل بلاک چین استفاده خواهند کرد.

سیستم بلاک چین / Blockchain باهدف کاهش خطاهای انسانی هنگام نقل‌وانتقال کلان مالی و ممانعت از کلاه‌برداری تعریف شده است که هم‌زمان داده‌ها را ثبت و اصلاح می‌کنند، درحالی‌که تداخلی ایجاد نشده و شبکه از طریق بلوک‌های تعریف شده قادر به حفظ یکپارچگی محتوای پایگاه داده رمزنگاری‌شده است و از همه مهم‌تر هیچ کنترل‌کننده مرکزی نیز ندارد.

در ادامه نگاهی داریم به کشورهای مختلف جهان که از تکنولوژی سیستم بلاک چین استقبال کرده و یا به دنبال فراهم کردن مقدمات برای استفاده از این سیستم در بانک ها و موسسات مالی خود هستند.

اسپانیا، ارائه وام بر بستر بلاک چین

اسپانیا از جمله کشورهایی است که از فناوری بلاک چین در بانک های این کشور بهره مند است. بر همین اساس یک بانک چندملیتی اسپانیایی برای اولین بار توانست با استفاده از فناوری بلاک چین وامی را به یک شرکت پرداخت کند. اقدامی که گام بلندی به سمت بهره‌گیری گسترده‌تر از فناوری بلاک چین در صنعت بانکداری به شمار می‌رود.

بر این اساس بانک بی‌بی‌وی‌ای (BBVA) اسپانیا، وامی به ارزش ۷۵ میلیون یورو را با استفاده از این فناوری به مشتری شرکتی خود پرداخت کرده است. تمامی امور مربوط به فرآیند بانکی این وام اعم از مذاکره بر سر بندهای قرارداد و نیز امضای قرارداد تسهیلات مالی بر بستر بلاک چین صورت گرفت.

آلمان، اولین بانک بین المللی و استفاده از بلاک چین

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا نیز از تکنولوژی بلاک چین بی بهره نبوده است. بر همین اساس «اچ‌اس‌بی‌سی» آلمان چندی پیش به‌عنوان اولین بانک بین‌المللی از سیستم بلاک چین برای انتقال مالی استفاده کرد و توانست برای مشتری خود به نام Cargill با موفقیت اولین تراکنش مالی روی سیستم بلاک چین را انجام دهند.

دوبی، بزرگترین گروه مالی خاورمیانه و بلاک چین

بانک ملی دوبی برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری در چک ها از فناوری بلاک چین استفاده می کند. بانک ملی دوبی که بزرگترین گروه مالی در خاورمیانه به لحاظ سرمایه محسوب می شود، از فناوری بلاک چین در صدور چک به منظور کاهش خطر جعل و به حداقل رساندن کلاهبرداری های احتمالی استفاده می کند.

اکنون بانک ملی دوبی به دنبال موفقت آمیز بودن طرح آزمایشی آن در حال راه اندازی این سامانه در سرتاسر امارات است. عبدالله قاسم، رییس بخش اجرایی بانک ملی دوبی در این باره می‌گوید: این طرح به طرز قابل توجهی فرآیندهای مدیریت امنیت و ریسک را به ویژه از طریق کاهش کاهبرداری چک ها برای ما ارتقاء خواهد داد.

وی در ادامه گفت: تاکنون نزدیک به یک میلیون فقره چک با استفاده از فناوری بلاک چین ثبت شده اند. در حال حاضر بانک ملی دوبی به دنبال احتمال ایجاد این نوع پلتفرم در سایر موسسات مالی امارات متحده عربی است.

ژاپن، چهارمین بانک بزرگ جهان و استفاده از بلاک چین

بانک میتسوبیشی ژاپن این بانک که چهارمین بانک بزرگ جهان محسوب می شود برای تسریع در یک میلیون تراکنش بانکی خود در هر ثانیه رو به تکنولوژی بلاک چین آورده است.

آکامایی لبس- کارشناس تکنولوژی-در این باره می گوید: خدمات جدید بهتر از روش های سنتی پرداخت آنلاین است و این می تواند آغازی بر تراکنش های میکرو باشد.

بانک میتسوبیشی یکی از بزرگ ترین بانک های جهان و بزرگ ترین بانک ژاپن است که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و در حال حاضر سرمایه ای در حدود ۳.۶ تریلیون دلار دارد. خدمات این بانک شامل وام های سندیکایی، سرمایه گذاری، تامین مالی شرکت ها، کمک هزینه های مربوط به املاک و کسب و کار، وام های مختلف، تامین مالی زنجیره های تامین، تامین مالی خرید کشتی، مدیریت وجوه نقد، تراکنش های بانکی و فعالیت در بازار سرمایه است.

تایوان به دنبال استفاده از بلاک چین

کشور تایوان از جمله کشورهایی است که در نظر دارد خود را با کمک فناوری‌های نوین تبدیل به کشوری مدرن و پیشرو در عصر تکنولوژی کند. یانگ‌چین لانگ رئیس جدید بانک مرکزی تایوان ۲۶ فوریه در یک سخنرانی اعلام کرد که این بانک در مورد فناوری‌های بلاک چین با دید باز عمل خواهد کرد.

عربستان و امارات، از نفت تا بلاک چین

بانک مرکزی عربستان قصد دارد باهدف محیا نمودن امکان تبادلات مالی سریعتر، کم هزینه تر و شفاف تر قابلیت پرداخت مبتنی بر بلاک چین فرامرزی بین بانک ها را فراهم کند.

برهمین اساس بانک مرکزی عربستان قصد دارد با بانک مرکزی امارات متحده عربی همکاری کند تا به کمک هم  ارز دیجیتالی جدیدی را معرفی نمایند که در تراکنش های فرا مرزی بین این دو کشور مورد استفاده قرار گیرد. مسؤولان ذی ربط دبی هم اخیرا اعلام کردند که با هدف کمک به سرمایه گذاران وکارآفرینان این حوزه، قصد دارند در مراحل مختلف، از اخذ مجوزها تا راه اندازی و مدیریت کسب و کار از بستر بلاک چین استفاده کنند. اقدامی که بیانگر تلاش مقامات این دو کشور عربی برای حرکت از تامین درآمد از مسیر منابع نفتی به سمت تکنولوژی های نوین مالی و تجاری است.

بزرگ ترین بانک روسیه علاقه مند به بلاک چین

اسبربانک روسیه که بزرگ ترین بانک این کشور است، لابراتوری را افتتاح کرده است که تحقیقات مرتبط با آخرین فناوری های بلاک چین در آنجا انجام خواهد گرفت. قرار است در این لابراتور، ایده ها و طرح های پیشنهادی بر پایه بلاک چین را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته مقامات اسبربانک روسیه، لابراتور بلاک چین با سایر لابراتورهای این بانک در تعامل خواهد بود؛ ضمن اینکه این مرکز جدید خدماتی را برای دیگر فعالان بازار مانند شرکت های استارت آپ و انجمن های بازرگانی مهیا می کند.

همچنین معاون اسبربانک گفت: بلاک چین ابزاری برای بهبود و کارآمد شدن همکاری میان فعالان بازاراست؛ ضمن اینکه با ایجاد این لابراتور به آینده نظام بانکداری و روسیه کمک می کنیم.

برنامه ۵ ساله چین برای رسیدن به بلاک چین

بانک مرکزی چین جزئیات جدیدی را درباره یک برنامه پنج ساله که روی استراتژی خود برای پیشبرد و استفاده از تکنولوژی بلاک چین در صنعت مالی داخلی کشور متمرکز است، منتشر کرد.

بانک مردمی چین (PBoC) قصد دارد به‌طور مستمر و جدی به توسعه فناوری‌های جدید مانند بلاک چین و هوش مصنوعی ادامه دهد؛ همچنین در نظر دارد برای تقویت تحقیقات خود در برنامه‌های کاربردی‌شان از فین تک برای تنظیم محاسبات ابری و داده‌های بزرگ استفاده کند.