تبلیغات رسانههای چاپی چیست؟ تبلیغات در رسانههای چاپی، یکی از انواع استراتژیهای ارتباطات جمعی است که از رسانههای چاپی مانند روزنامهها، بیلبوردها و مجلات برای دسترسی به مصرفکنندگان استفاده میکند. صنعت تبلیغات، رسانههای چاپی را به عنوان یکی از قدیمیترین رسانههای مورد استفاده برای تبلیغ محصولات میشناسد. به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم […]
تبلیغات رسانههای چاپی چیست؟
تبلیغات در رسانههای چاپی، یکی از انواع استراتژیهای ارتباطات جمعی است که از رسانههای چاپی مانند روزنامهها، بیلبوردها و مجلات برای دسترسی به مصرفکنندگان استفاده میکند. صنعت تبلیغات، رسانههای چاپی را به عنوان یکی از قدیمیترین رسانههای مورد استفاده برای تبلیغ محصولات میشناسد.
به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم به نقل از ایسنا بنابر اعلام مجتمع چاپ روتا، کسبوکارها از تبلیغ خدمات و برندها، جذب و تأثیرگذاری بر عادتهای خرید مصرفکنندگان است. علاوه بر آن، بازاریابها از تبلیغات در رسانههای چاپی برای برقراری ارتباط با مشتریان احتمالی، کسبوکارها و عموم مردم نیز، استفاده میکنند.
رسانهی چاپی چیست؟
به شکلی نوشتاری یا تصویری از ارتباطات جمعی گفته میشود. رسانهی چاپی به صورت مکانیکی یا الکترونیکی و از طریق قالبگیری یا فتوکپی ایجاد میشود. چاپگرها میتوانند شکلهای مختلفی از ارتباط را با استفاده از روشهای دیجیتالیِ خودکار تولید کنند.
رسانهی چاپی نوعی از ارتباطات جمعی است که اخبار و اطلاعات را از طریق نشریات چاپی تولید و منتشر میکند.
عموم مردم این داده و تصاویر و گرافیکها را به شکل چاپشده روی کاغذ دریافت میکند که با عنوان هارد کپی (نسخه چاپی) نیز، شناخته میشود. مثلا چاپ کاتالوگ تبلیغاتی نمونه ای از این ابزار ارتباطات چاپی روی نسخههای فیزیکیِ قابل لمسِ رنگی یا سیاه و سفید است.
نمونههایی از رسانهی چاپی
چاپگرها معمولاً محتوای رسانهای چاپی را روی کاغذ نمایش میدهند. با این حال، شرکتهای چاپ ممکن است از بسترهای مختلفی مانند کرباس، پارچه، وینیل (نوعی پلاستیک PVC) و… نیز، استفاده کنند. اکثر خوانندگان، تبلیغکنندگان و دیگر کاربران رسانه، با نمونههای زیر از رسانههای چاپی آشنا هستند:
روزنامهها و هفتهنامهها
روزنامهها مثالهای خوبی برای رسانهی چاپی هستند و در آنها، تبلیغکنندگان طیف گستردهای از گزینهها را برای تبلیغات خود در اختیار دارند. انواع مختلف روزنامه عبارتند از هفتهنامهها، روزنامههای محلّی، منطقهای، عصر و جمعهنامهها.
مصرفکنندگان اصلی روزنامه، چه کسانی هستند؟ این رسانهی چاپی طیف گستردهای از خوانندگان را با علایق مختلفی همچون ورزش، کسبوکار، سرگرمی، مُد، سیاست، اخبار محلّی و بینالملل جذب میکند.
علاوه بر آن، روزنامهها فضای خود را به تبلیغکنندگانی میفروشند که برای به نمایش گذاشتن تبلیغات خود به صورت متن، گرافیک، عکس و دیگر تصویرسازیها، به کمک نیاز دارند.
مجلات و بروشورها
انواع مختلفی از بروشور وجود دارد که تبلیغکنندگان میتوانند از آنها برای عمومیسازی برند و خدمات خود، استفاده کنند. چاپ بروشور تبلیغاتی، صنایع خاصّی مثل الکترونیک، امور مالی، تولید و… را تبلیغ میکنند. بروشورها مصرفکنندگان، به تبلیغ علایق مختلفی میپردازند مثل مُد، سلامت، ورزش و تفریحات.
مجلّات دیگر به انتشار محتوای مخصوص مدیران و مرتبط با حرفههایی همچون بازاریابی حرفهای، مهندسی، مدیریّت منابع انسانی و… میپردازند.
بیشتر مجلّات به صورت هفتگی، ماهانه یا فصلی منتشر میشوند. با این حال، تبلیغکنندگان میتوانند فضایی را برای قرار دادن تبلیغ خود، بصورت سیاه و سفید یا رنگی، خریداری کنند.
بیلبوردها و پوسترها
چاپ پوستر و بیلبورد انواعی از رسانههای چاپی هستند که به تبلیغکنندگان اجازه میدهند که به مصرفکنندگانِ در حال حرکت دسترسی داشته باشند. آنها معمولاً متن و گرافیک بزرگی دارند و در فضای باز قرار داده میشوند. قرار دادن این پوسترها در نقاط استراتژیک مثلاً در نزدیکی پاساژها، به تبلیغکنندگان کمک میکند که روی مصرفکنندگانِ نزدیک باجههای فروش تأثیر بگذارند.
آژانسهای تبلیغاتی بیلبوردها را در مکانهای عمومی مثل نزدیک فرودگاهها و ایستگاههای قطار قرار میدهند تا به گروههای بزرگتری از مخاطبان دسترسی پیدا کنند.
علاوه بر آن، تبلیغکنندگان میتوانند روی بیلبوردها، متن چاپی و دیجیتال را ترکیب کرده و پیامها، شعارها و تصاویر را در زمان معیّن، تغییر دهند.
آیا رسانهی چاپی هنوز هم تأثیرگذار است؟
اخبار، تولید و دیگر صنایع، با وجود رشد استفاده از رسانههای الکترونیک در صنعت تبلیغات، هنوز هم از روش سنّتی چاپ استفاده میکنند. اگرچه کاهش اندکی در هزینهی تبلیغات مشاهده میشود ولی، رسانهی چاپی هنوز زنده است.
تبلیغکنندگان هنوز هم از رسانهی چاپی برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرفکننده در مورد برندها و خدمات استفاده میکنند؛ زیرا تأثیر آن، دوام بیشتری دارد. مصرفکنندگان ممکن است یک بروشور چاپی را چند بار بخوانند ولی، پس از مطالعهی تبلیغهای الکترونیک، به سرعت از آنها عبور خواهند کرد.
علاوه بر این، رسانهی چاپی تا حدّ زیادی به تعّهد خریدار کمک میکند. اکثریّت مصرفکنندگان هنوز هم از این رسانه برای جستجوی محصول موردنظر استفاده میکنند. به گفتهی NielsenIQ، حدود ۶۸درصد از خردهفروشیها، رسانهی چاپی را به عنوان استراتژی ایدهآلشان برای تبلیغات میشناسند.
چاپ در مقایسه با رسانهی الکترونیک – ۷ تفاوت
رسانهی چاپی در مقایسه با نسخه الکترونیکی که رایجتر و پیشرفتهتر است، کانالی قدیمیتر برای ارتباطات جمعی است.
از طریق چاپ و انتشار تولید میشود؛ درحالی که رسانهی الکترونیک از طریق یک فرآیند کامپیوتری تولید میشود.
رسانهی سّنتی از خواننده میخواهد که سواد خواندن اطّلاعات را داشته باشد؛ ولی در رسانهی الکترونیک داشتن سواد اولویّت اوّل نیست زیرا مصرفکننده میتواند با تماشای ویدئو یا گوش دادن به صدا، از محتوا آگاه شود.
خوانندگان برای اشتراک رسانهی چاپی، پول بیشتری میدهند تا رسانهی الکترونیک. در رسانه چاپی، شما تنها چیزهایی که نیاز دارید را، در زمان نیاز میخرید و میتوانید در زمانی دیگر نیز به آن مراجعه کنید. اشتراکهای الکترونیک بعد از مدّت زمانی معیّن، منقضی میشوند و شما مجبورید دوباره آن را تهیّه کنید؛ حتّی اگر تنها قصد یکبار خواندن آن را دارید.
توجّه کامل روی یک رسانهی چاپی آسانتر است تا یک رسانهی الکترونیک. حواسّ فردِ در حال مطالعهی یک نشریهی آنلاین، میتواند با اعلانهای چت زنده، پیامهای شبکههای اجتماعی یا حتّی قطعی برق، پرت شود.
رسانهی چاپی آنی نبوده و ۲۴ ساعته در دسترس نیست. مثلاً چاپگرها، روزنامهها را بصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه چاپ میکنند ولی رسانهی الکترونیک بصورت آماده و «زنده» در دسترس است. شما میتوانید اخبار و تبلیغات روز را، همان زمان که اتّفاق میافتند، روی تلفن هوشمند، تلویزیون و شبکههای خبری دریافت کنید.
برخلاف رسانههای اجتماعی که محتوای بزرگ را در فضایی کوچک ارائه میکنند، روزنامهها، مجلّات، بیلبوردها و دیگر رسانههای چاپی محدودهی کمی را پوشش میدهند.
https://pra8.ir/?p=10422