جایگاه زبان فارسی در محتوای اینترنت پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://  آمار سایت w3techs نشان می‌دهد که تا فوریه سال ۲۰۲۲ انگلیسی با ۶۳ درصد، روسی با ۶.۱ درصد، ترکی با ۳.۷ درصد، اسپانیولی با ۳.۶ درصد و فارسی با ۳.۲ درصد بیشترین محتوای اینترنت را تشکیل می‌دهند. در حالی که هنوز هم زبان […]

جایگاه زبان فارسی در محتوای اینترنت

 آمار سایت w3techs نشان می‌دهد که تا فوریه سال ۲۰۲۲ انگلیسی با ۶۳ درصد، روسی با ۶.۱ درصد، ترکی با ۳.۷ درصد، اسپانیولی با ۳.۶ درصد و فارسی با ۳.۲ درصد بیشترین محتوای اینترنت را تشکیل می‌دهند.

جایگاه زبان فارسی در محتوای اینترنت

در حالی که هنوز هم زبان انگلیسی نخستین جایگاه را در فهرست رایج‌ترین زبان‌های اینترنت دارد، بررسی‌ها نشان‌دهنده‌ تغییراتی‌ست که در سال‌های اخیر درخصوص زبان‌های دیگر در این زمینه رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم به نقل از از ایسنا، آمار سایت w3techs نشان می‌دهد که تا فوریه سال ۲۰۲۲ انگلیسی با ۶۳ درصد، روسی با ۶.۱ درصد، ترکی با ۳.۷ درصد، اسپانیولی با ۳.۶ درصد و فارسی با ۳.۲ درصد بیشترین محتوای اینترنت را تشکیل می‌دهند.

البته این درحالی است که همین بررسی نشان می‌دهد همه این زبان‌ها (به‌جز اسپانیولی) در مدت اخیر مورد بررسی دچار افتی در این زمینه شده‌اند، که بیشترین این افت را روسی و کمترین را ترکی داشته است.

اما آمار statista در سال ۲۰۲۰(رایج‌ترین زبان‌های مورد استفاده در اینترنت بر اساس سهم کاربران) نشان می‌دهد در حالی که از ژانویه ۲۰۲۰، انگلیسی با ۲۵.۹ درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان، محبوب‌ترین زبان آنلاین بود، چینی‌ها با سهم ۱۹.۴ درصدی در رتبه دوم قرار داشتند. زبان اسپانیایی نیز سومین زبان پرکاربرد آنلاین بود. همچنین این بررسی نشان می‌داد که ۱۰ زبان برتر ۷۶.۹ درصد از کاربران جهانی اینترنت را تشکیل می‌دهند.

علاوه‌بر این، آمارها نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا و هند، کشورهایی که پس از چین بیشترین کاربران اینترنت را دارند، بزرگترین کشورهای انگلیسی‌زبان جهان نیز هستند. در نتیجه، بیشتر اطلاعات آنلاین به زبان انگلیسی ایجاد می‌شود. در این مورد، حتی کاربرانی که انگلیسی برای آن‌ها زبان مادری نیست، ممکن است برای راحتی از آن استفاده کنند. همچنین، انگلیسی اغلب به عنوان زبان ارتباطی مشترک بین افراد با ملیت‌های مختلف انتخاب می‌شود.

این در حالی است که سهم بزرگ محتوای زبان چینی به این دلیل عنوان شده بود که چین در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ بیشترین کاربران اینترنت را در سراسر جهان داشته است.

البته، تا نوامبر ۲۰۲۱، تعداد تخمینی کاربران اینترنت در سراسر جهان ۴.۹ میلیارد نفر بود. در میان مناطق جهانی، آسیا با بیش از نیمی از کاربران اینترنت جهانی، که ۲.۷ میلیارد نفر تخمین زده می‌شود، تا مارس ۲۰۲۱ پیشتاز بود. اروپا نیز دومین منطقه از نظر تعداد کاربران اینترنت بود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که از نظر ضریب نفوذ اینترنت در سراسر جهان، اروپای شمالی از آوریل ۲۰۲۱ پیشتاز بود و ۹۷ درصد از جمعیت آن به اینترنت دسترسی داشتند.