پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// بهارستان نشینان در نشست امروز بعد از چندین جلسه بررسی مستمر طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها در نهایت پرونده آن را بستند.

گزارش خانه ملت از هفدهمین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۱؛

پرونده شفافیت قوای سه گانـه بسته شد؛ نورافکن بهارستان بر عملکرد دستگاه ها

بهارستان نشینان در نشست امروز بعد از چندین جلسه بررسی مستمر طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها در نهایت پرونده آن را بستند.

شفافیت قوای سگانه

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، هفدهمین نشست علنی سال ۱۴۰۱ در اولین روز از خردادماه با ادامه بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و تذکر سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات در مجلس به معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اعلام خبری از سوی وی پیرامون واردات دام و گوشت از کشورهای دیگر  آغاز شد که این اقدام را خلاف اقتصاد مقاومتی خواند و از رئیس مجلس خواست که نسبت به این موضوع ورود کرده تا دولت مکلف شود ابتدا خرید گوشت دام را از عشایر و روستایی‌ها انجام دهد بعد اگر گوشت کم آورد نسبت به واردات آن اقدام کند.

ادامه بررسی طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانـه و دسـتگاه‌های اجرایی و سایر نهادها

در این نشست ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امـور داخلـی کشـور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها در دستورکار قرار داشت، نمایندگان  ابتدا ماده ۴ را مورد بررسی قرار داده و در پی آن مشمولان قانون شفافیت قوای سه گانه را موظف کردند تا هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد خود درخصوص اجرای این قانون را به کمیسیون شوراهای مجلس ارائه دهند. همچنین در جریان بررسی ماده (۵) این طرح بهارستان نشینان بر اساس پیشنهاد محمدحسن آصفری نماینده اراک و کمیجان با این متن که مسئولیت اجرای این قانون به عهده بالاترین مقام دستگاه می‌باشد و عدم اجرا یا اجرای ناقص این قانون یا انتشار اطلاعات مغایر این قانون، جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود، موافقت کردند.

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از حکم قانون شفافیت قوای سه‌گانه مستثنی شدند

در ادامه این نشست وکلای ملت در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه با اصل ماده (۱) این طرح موافقت کردند، ضمن اینکه عباس مقتدایی در خصوص تبصره ردیف ۵-۱ پیرامون شفافیت اطلاعات سازمان انرژی اتمی پیشنهاد داد: انرژی اتمی ما در کانون توجه بیگانگانی بوده که می‌خواهند به کشور آسیب بزنند. تمام زنجیره این سازمان به یکدیگر پیوسته است لذا استثنای برخی مطالب ممکن است روزنه نفوذ ایجاد کند ضمن یادآوری ترور شهدای هسته ای تاکید کرد که سازمان انرژی اتمی حائز ویژگی‌هایی است که باید از آن حراست شود لذا باید تمامی مسائل مرتبط با سازمان انرژی اتمی از موضوع این بند مستثنی شود.

در نهایت پرونده  طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها بعد از چندین جلسه بررسی بسته شده و اقدام ارزشمند دیگری از سوی نمایندگان این دوره از مجلس در کارنامه درخشان مجلس یازدهم در جهت مبارزه با فساد ثبت شد.

ماموریت رییس مجلس به کمیسیون کشاورزی

اما علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در قالب تذکری اعلام کرد که برخی از دامداران امروز در خصوص فروش گوشت دام‌هایشان با مشکل مواجه هستند لذا درخواست می‌شود از وزیر جهاد کشاورزی بخواهید نسبت به خریداری و نگهداری در سردخانه‌ها اقدام کند.

به دنبال این تذکر، دکتر  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس کمیسیون کشاورزی ماموریت داد تا موضوع خرید و واردات گوشت را بررسی کرده و نتیجه آن را اعلام کند.

نگرانی از اعمال تغییرات دولت در آئین‌نامه اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان

جبار کوچکی نژادارم ساداتی نماینده مردم رشت نیز در تذکر شفاهی، با یادآوری فرصت ۳ ماهه دولت برای تدوین آئین نامه در جهت اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان، از تصمیم دولت برای اعمال تغییراتی در این آئین نامه که اصل قانون را زیر سوال می برد انتقاد کرد و از کمیسیون آموزش مجلس خواست تا نسبت به این موضوع دقت کرده و آن را بررسی کند. وی همچنین با اشاره به اینکه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد برگزاری آزمون سراسری اقدامی خلاف قانون انجام داده است تاکید کرد: به نظر می رسد باید طرح دو فوریتی نمایندگان در این باره در مجلس به تصویب برسد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

انتقاد نماینده مجلس از صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها

در ادامه غلامعلی کوهساری نماینده رامیان و آزادشهر هم در اخطاری گفت: صف‌های نانوایی در سطح کشور به ویژه استان گلستان که یکی تولیدکنندگان اصلی گندم کشور است، قابل پذیرش نیست. نباید شاهد باشیم که مردم ما برای گرفتن یک یا دو قرص نان، زمان زیادی در صف های نانوایی معطل بمانند.

درخواست از وزیر راه برای عزل مدیرعامل بازنشسته بانک مسکن

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر نیز در تذکری با انتقاد از عدم اجرای صحیح طرح اقدام ملی مسکن به وضعیت برخی نهادها همچون بانک مسکن اشاره کرد که مدیرعامل بازنشسته دارند و در این مسیر همراهی لازم را صورت نمی‌دهند و در ادامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی خواستار تغییر مدیرعامل بازنشسته‌ای که منصوب بانیان وضع موجود در کشور است، شد.

تاکید نماینده ارومیه بر ضرورت عملیاتی شدن ۱۵۷ پروژه مصوب در سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی

 سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه هم در قالب تذکری ضمن تشکر از رئیس جمهور، وزرا و معاونین اجرایی و پارلمانی وی برای سفر به استان آذربایجان غربی، گفت: امیدواریم با اجرای ۱۵۷ پروژه مصوب در این سفر، مردم تأثیر این مصوبات را در زندگی خود احساس کنند.

سازمان برنامه و بودجه مانع اجرای دقیق قانون رتبه بندی فرهنگیان است

در ادامه این نشست  رحمت اله نوروزی  در قالب تذکری از سازمان برنامه و بودجه به عنوان مانعی در مسیر اجرای دقیق قانون رتبه بندی فرهنگیان یاد کرد و عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست صحن را برعهده داشت تاکید کرد: انتظار می‌رود در خصوص اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان توجه لازم صورت گیرد.

دستور رییس مجلس برای ارجاع موادی از طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق به کمیسیون انرژی

در ادامه نشست امروز؛ گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق به عنوان دومین موضوع مندرج در دستورکار مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در جریان بررسی ماده ۱۴ این طرح سیدشمس الدین حسینی نسبت به مغایرت مفاد آن با اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اخطار دارد و خواستار ارجاع آن به کمیسیون انرژی شد. دکتر محمدباقر قالیباف با استناد به ماده ۱۵۳ آئین نامه داخلی این اخطار را وارد دانست بنابراین مواد ۱۴ و ۱۵ طرح فوق‌الذکر را جهت رفع ایرادات مطرح شده به کمیسیون انرژی ارجاع داد.

نمایندگان مردم در مجلس همچنین طی بررسی ماده ۱۶ این طرح دولت را مکلف کردند هر سال مبلغ سوخت مصرف نشده و یا تخصیص حواله معادل آن به شکل سبد سوخت مایع یا معادل نفت خام به تولیدکنندگان نیروگاه های تجدیدپذیر را برای فروش یا عرضه در بورس انرژی در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند. آنها همچنین به دنبال بررسی ماده ۱۷ طرح فوق‌الذکر دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند تا با استفاده از منابع داخلی خود مولد اضطراری با ظرفیت کافی ایجاد کنند و علاوه بر مواقع اضطراری در مواقع کمبود در شبکه برق کشور نیز این مولدها را برای تامین بخشی از مصرف خود و یا برای تحویل برق به شبکه مورد استفاده قرار دهند.

ناطقان میان دستور مجلس

ناطقان میان دستور یکم خرداد

اسامی ناطقان ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه برای ایراد سخنرانی از پشت تریبون صحن اعلام شد.

– سیدلفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر: دولت‌ها و مجلس‌ها به وظیفه خود در قبال خرمشهر عمل نکرده‌اند.

– ابراهیم رضائی نماینده مردم دشتستان: نفوذ رانت‌خواران در دولت خطرناک‌تر از نفوذ جاسوس دشمن است. 

– ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان: خود تحریم‌های داخلی را با تصویب قوانین داخلی خنثی کنید/ دولت جاماندگان دریافتی یارانه را دریابد

– حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان:رباط کریم و بهارستان می‎توانند بار رفع بیکاری استان تهران را به دوش بکشند.

– احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی: کاهش ارتفاع دریای خزر نگران‌کننده است/ نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه خزر معرفی شود

تذکرهای شفاهی وکلای ملت به دستگاه‌های اجرایی

بعد از ناطقان طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تعدادی از وکلای ملت فرصت داده شد تا پیرامون موضوعات ملی و منطقه‌ای به دولتمردان تذکر دهند.

تذکرات شفاهی یکم خرداد

سیدغنی نظری‌خانقاه در تذکر شفاهی: وزیر کشور به امنیت شغلی و مشکلات معیشتی دهیاران توجه کند.

کمال علی پور خنکداری در تذکر شفاهی: کشتی گیران المپیکی جویبار در بیقوله تمرین می کنند.

علی جدی در تذکر شفاهی: راه آهن مشهد- گرگان تعیین تکلیف شود. مسکن مهر شیروان فاقد زیرساخت مناسب است.

ابراهیم نجفی اسپیلی در تذکر شفاهی: تنها بیمارستان تأمین اجتماعی گیلان بخش جراحی قلب ندارد. 

شهباز حسن پور بیگلری در تذکر شفاهی: همسان سازی حقوق باید برای حقوق بگیران و بازنشستگان نیز انجام شود. 

احمد دنیامالی در تذکر شفاهی: کاهش ارتفاع دریای خزر نگران‌کننده است.نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه خزر معرفی شود.

سیدکاظم موسوی در تذکر شفاهی: تصویب شفافیت آرای نمایندگان بیانگر دیدگاه انقلابی مجلس است.

حسین جلالی در تذکر شفاهی:  مرکز  پژوهش ها هر روز ضعیف تر می شود.

علی اکبر علیزاده برمی در تذکر شفاهی: رئیس جمهور با بانک ها به عنوان ام الفساد جامعه برخورد کنند.

محمد تقی نقدعلی در تذکر شفاهی:در پرداخت یارانه؛ درآمد فرزندان در سرجمع خانواده ها محاسبه نشود.

محمد خدابخشی در تذکر شفاهی: سامانه وزارت رفاه امکان بارگذاری مدارک معترضان طرح هدفمندی یارانه ها را ندارد.

شریعتی در تذکر شفاهی: وزارت آموزش و پرورش به تعهدات خود برای پرداخت حق بیمه معلمان غیردولتی عمل کند.

تذکر نایب رییس مجلس پیرامون نحوه عملکرد معاونان پارلمانی دستگاه‌ها 

در ادامه  عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس از معاونان پارلمانی خواست تا به تذکرهای نمایندگان توجه کنند چرا که آنها صدای ملت ایران اسلامی است.

بیانیه ۲۶۰ نفر از نمایندگان در تقدیر از عملکرد معاونت پارلمانی رئیس جمهور

در این نشست سیدمحسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیانیه ای که به امضای ۲۶۰ نفر از نمایندگان خطاب به ریاست محترم جمهور در مورد تعامل بین دولت و مجلس و عملکرد معاونت پارلمانی رئیس جمهور رسیده بود را قرائت کرد.

بعد از گذشت حدود پنج ساعت از فعالیت نمایندگان در صحن علنی  در نهایت عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت ۱۲ و ۱۷ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه، سوم خردادماه رأس ساعت ۷:۴۵ خواهد بود./