عوارض نخوردن صبحانه

  پرینت
شناسه خبر : 14442 | تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۱۲ |
پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// عوارض نخوردن صبحانه

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

عوارض نخوردن صبحانه

صبحانه

 یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید انواع بیماری‌های قلبی، ناباروری، حملات قلبی، دیابت، میگرن، خلق و خوی نامناسب، مشکلات بینایی، عادات ماهیانه نامنظم، زخم معده، چاقی و عدم تناسب اندام همگی از عوارض جانبی عدم مصرف صبحانه هستند.

به گزارش جامعه ۲۴- بسیاری از ما عادت کرده‌ایم صبحانه نخوریم و به این وعده مهم غذایی بی‌اهمیت هستیم و وعده صبحانه و ناهار را یکی می‌کنیم، در حالی که اگر بدانیم این کار چقدر عوارض بدی بر سلامت بدن دارد هرگز این کار را انجام نمی‌دهیم.

خوردن صبحانه باعث می‌شود کلسیم، آهن و روی که روزانه از طریق مواد خوراکی و غذایی دریافت می‌کنیم به راحتی جذب بدن شود، این مسئله باعث ایجاد انرژی و سرخوشی در طول روز می‌شود.

در گفت‌وگویی که در پیش رو می‌خوانید به عوارض نخوردن صبحانه پرداخته‌ایم.

دکتر سما اکبری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ‌درباره عوارض نخوردن صبحانه هشدار داد که نخوردن صبحانه باعث بروز عوارض خیلی خطرناکی از جمله دیابت خواهد شد.

وی تصریح کرد که باید مواد مغذی را حتما باید در صبحانه بگنجانیم و یکی از مهمترین وعده‌های غذایی که نباید از دست بدهیم، صبحانه است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد که این مهم در سنین مختلف هم هیچ تفاوتی نخواهد کرد و حتما برای داشتن یک بدن خوب نیاز به خوردن صبحانه داریم. بدن به انرژی نیاز دارد تا بتواند روز را خوب شروع کرده و کار کند.

این متخصص تغذیه بهترین زمان مصرف صبحانه را یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب دانست و گفت: در این یک ساعت صبحانه انرژی‌ای در اختیارمان قرار خواهد داد تا برای کار و فعالیت‌های روزمره از آن استفاده کنیم.

اکبری درباره اثرات جانبی نخوردن صبحانه با تاکید بر اینکه صبحانه باعث می‌شود عملکرد‌های فیزیکی بدن بسیار بهتر صورت بگیرد و حتی به عملکرد بهتر مغز هم کمک می‌کند، تصریح کرد: اگر صبحانه نخوریم درک و فهم ما کاهش پیدا می‌کند، چون درصد گلولکز پایین می‌آید. بدن به گلوکز نیاز دارد تا به بهترین شکل ممکن کار کند. در غیر این صورت و با نخوردن صبحانه، عملکرد مغز کاهش پیدا کرده و در تمرکز دچار مشکل می‌شویم.

وی اضافه کرد: بنابراین کودکان به خصوص قبل از رفتن به مدرسه لازم دارند حتما صبحانه بخورند. اگر نخورند قدرت حل مسائل را ندارند.

اکبری با تاکید بر اینکه غذا‌های با کالری بالا در وعده صبحانه نباید استفاده شوند، گفت: برای اینکه وقتی شما از خواب بیدار می‌شوید سطح هوشیاری کورتیزول خون از همه پایین‌تر است؛ بنابراین در این شرایط وقتی غذای با کالری بالا می‌خورید کبد هنوز کار خود را به درستی شروع نکرده و این باعث چربی کبد و عوارض چاقی و مشکلات ناشی از آن خواهد شد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد وعده صبحانه باید سبک بوده و غذا‌های خیلی سبک را مصرف کرد. در وعده صبحانه حتما باید خرما را مصرف کنید و حتی سبزیجات گزینه مناسبی برای وعده صبحانه است.

نخوردن صبحانه خلق و خوی انسان را نامناسب می‌کند

وی در ادامه گفتگو با جامعه ۲۴ یکی دیگر از عوارض ناشی از نخوردن صبحانه را خلق و خوی نامناسب انسان دانست و افزود: نخوردن صبحانه بر روی خلق و خوی آدم‌ها تاثیر منفی دارد چون کاهش قند خون که از عوارض نخوردن صبحانه است باعث می‌شود خلق و خو آنچنان که باید نشان داده نشود.

اکبری درباره تاثیر نخوردن صبحانه بر روی تناسب اندام هم گفت: صبحانه برای تمام روز گرسنگی را کنترل می‌کند. صبحانه ناقص مانند روزه‌داری است و این باعث می‌شود تعادل قند خون و تولید انسولین مختل شود و در نهایت منجر به بیماری‌های دیابت، ناباروری و حتی بیماری‌های قلبی خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد: افرادی که صبحانه نمی‌خورند باعث گرسنگی شدید آن‌ها خواهد شد و تمایل زیادی به خوردن وعده‌های دیگر پیدا می‌کنند چون گرسنگی بسیار زیاد است و مقدار زیادی چربی و کالری و … مصرف می‌کنند و باعث می‌شود مقدار جذبشان صد برابر بیشتر افرادی باشد که صبحانه منظم دارند.

چاقی در افرادی که صبحانه نمی‌خورند چهار تا پنج برابر بیشتر از افرادی است

اکبری با بیان اینکه چاقی در افرادی که صبحانه نمی‌خورند چهار تا پنج برابر بیشتر از افرادی است که به صورت منظم صبحانه مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: با نخوردن صبحانه حتی متابولیسم بدن آدم‌ها نیز پایین می‌آید، چون یکسری عادات بد غذایی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود وقتی شما صبحانه ناقص می‌خورید در طول روز مدام غذا‌ها یا تنقلاتی را بخورید که فقط شما را سیر نگه می‌دارد و به این ترتیب فعالیت فیزیکی و مغزی بدن به درستی کار نخواهد کرد، سوخت و سوز بدن هم کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: یکی دیگر از عوارض صبحانه نخوردن، کاهش ایمنی سیستم بدن است و ما را مستعد بیماری‌هایی مانند سرفه و آنفولانزا می‌کند، چون هورمون‌هایی که سلول‌های ایمنی بدن ما را فعال می‌کند بر اثر صبحانه نخوردن کاهش پیدا می‌کند، پس صبحانه تاثیر مهمی بر روی ایمنی بدن هم دارد.

وی یادآور شد: کسانی که گاستریت یا زخم معده یا ورم معده دارند کسانی هستند که صبحانه نمی‌خورند یا برای طولانی مدت گرسنه می‌مانند. گازی که به طور مداوم توسط معده تولید می‌شود، گاستریت یا ورم معده، در اثر این گاز است که اگر هیچ ورودی غذایی در آن وجود نداشته باشد، شکم به ترتیب به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ ورودی هم وجود ندارد که در نتیجه شکم در حال چرخش است و گاز زیادی ترشح و به جریان خواهد افتاد که آسیب‌زاست.

این متخصص رژیم درمانی هشدار داد یکی دیگر از عوارض نخوردن صبحانه، بیماری میگرن است. وی در این باره گفت: چون صبحانه ناقص یا نخوردن صبحانه، قند خون را کاهش داده، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و در نتیجه مغز کارایی خود را از دست داده و منجر به ایجاد میگرن می‌شود.

اکبری ادامه داد: کاهش عملکرد قلب هم از دیگر عوارض نخوردن صبحانه است. افرادی که صبحانه را در الگوی غذایی خود ندارند، باعث می‌شود حمله قلبی، خطر انسداد خون و حتی انسداد شریانی را تجربه کنند. در خانم‌ها حتی نامنظمی قاعدگی را شاهد خواهیم بود چون در واقع هورمون‌ها به‌هم می‌ریزند و وقتی به‌هم ریختند همه این اتفاقات خواهد افتاد.

نخوردن صبحانه باعث کاهش کیفیت زندگی ما می‌شود

وی بیان کرد: در مجموع نخوردن صبحانه باعث کاهش کیفیت زندگی ما می‌شود چون صبحانه می‌تواند ما را فعالتر و سالم‌تر کند، کیفیت زندگی را بالا می‌برد. همچنین صبحانه خوردن مرتب باعث می‌شود تمایلی به انجام رفتار‌های منفی که به سلامتی آسیب می‌زند را نداشته باشیم؛ مانند سیگار کشیدن، خوردن مشروبات الکلی و …. چون سیر هستیم دیگر تمایلی به کار‌های جانبی نخواهیم داشت و خوراکی‌های جانبی را هم نخواهیم خورد. با صبحانه، نهار و شام و دو میان‌وعده کوتاه، بهترین حالت را برای بدن ایجاد می‌کنیم و در نهایت بدن را در حالت مناسب و استاندارد قرار خواهیم داد.

این متخصص تغذیه درباره صبحانه مناسب هم گفت: منوی صبحانه را می‌توانید ترکیب کنید تا از یکنواختی خارج شود. برای مثال می‌توان از تخم‌مرغ یا موز، تخم‌مرغ با سبزیجات، شیر و نان، بلغور جو و شیر؛ این‌ها را با هم ترکیب کنید تا منوی صبحانه را تازه نگه دارید. باید دقت داشته باشیم اگر صبحانه می‌خوریم حتما باید مصلحات آن را نیز بخوریم. مثلاً ممکن است شیر را شما در وعده صبحانه مصرف کنید، شیر هم در صبح و هم در شب مصرف می‌شود، پس یکنواختی شیر را نه در صبح درست کنید و نه در شب. حتما شیر را با یک چیز گرم مانند دارچین یا کاکائو مخلوط کنید که سردی شیر را بگیرد.

وی تاکید کرد: تخم‌مرغ در وعده صبحانه عالی برای بینایی و گردش خون است. تخم مرغ حاوی لوتئین است و اگر به صورت منظم مصرف شود از مشکلات بینایی جلوگیری می‌کند. زرده آن برای خون مفید است و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

صبحانه‌ها را ساده مصرف کنید

اکبری اضافه کرد: نان برای صبحانه بسیار مفید است، حاوی گلوکز و فیبر است. گلوکز یک کربوهیدارت ساده است که به راحتی توسط بدن جذب می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: صبحانه‌ها را سعی کنید ساده مصرف کنید. میوه و سبزیجات مفید است. حتما نباید یک غذای چرب بخورید. برای سالم نگه داشتن بدن ما میوه‌ها و سبزیجات بسیار کمک‌کننده هستند، غنی از فیبر هستند، برای سیستم گوارشی ما آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند. به صورت کلی صبحانه را از وعده غذایتان حذف نکنید که کمک بسیار مهمی برای رشد بدن، متابولیسم بدن و سلامت بدن است.

برچسب ها
نوشته های مشابه
انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی
افراد ۱۴۴ بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند!
تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
دلیل واقعی قطعی مداوم سرویس‌های متا
افول تسلا؛ قیمت سه مدل از خودروهای برقی تسلا در آمریکا کاهش می‌یابد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.