پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// واکنش‌ها به سخنان وزیر ارتباطات زارع پور: اختلال اینترنت جزئی است!

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

واکنش‌ها به سخنان وزیر ارتباطات

زارع پور: اختلال اینترنت جزئی است!

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو بار رسانه‌ها گفت: «اختلالات جزئی در اینترنت داشتیم، ولی الان برطرف شده، می‌توانید تست کنید مشکل خاصی وجود ندارد.» این صحبت زارع‌پور در حالی بیان شد که براساس گزارش جدید وب‌سایت اسپید تست که در ۲۷ آذرماه منتشر شد،‌ جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت برای موبایل دو پله و برای اینترنت ثابت سه پله سقوط کرده است.

واکنش‌ها به سخنان وزیر ارتباطات

چندروز گذشته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو بار رسانه‌ها گفت: «اختلالات جزئی در اینترنت داشتیم، ولی الان برطرف شده، می‌توانید تست کنید مشکل خاصی وجود ندارد.» این صحبت زارع‌پور در حالی بیان شد که براساس گزارش جدید وب‌سایت اسپید تست که در ۲۷ آذرماه منتشر شد،‌ جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت برای موبایل دو پله و برای اینترنت ثابت سه پله سقوط کرده است.

از طرف دیگر حداقل تا زمان نوشتن این گزارش همچنان مشکل کندی سرعت اینترنت پابرجا بوده و استفاده از اینترنت به سختی امکان‌پذیر است.
البته بیان چنین ادعاهایی در دولت سیزدهم چندان هم عجیب نیست کما اینکه سوم اسفندماه سال گذشته علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت مدعی شد: «وزیر ارتباطات گزارشی که دادند در شش ماه دولت، سرعت اینترنت خانگی ۱۲درصد و سرعت اینترنت همراه ۱۰درصد رشد داشته که این تغییر هم برای مردم کافی نبوده است.»

البته در همان زمان هم خبر سقوط هفت‌پله‌ای رتبه بین‌المللی کشور از نظر سرعت اینترنت منتشر شد که زارع‌پور در واکنش‌ به آن بیان کرده بود: «سرعت ما از شهریور و در دولت جدید، از ۱۸ به ۲۴مگابایت در ثانیه افزایش پیدا کرده و سقوط هفت‌پله‌ای ما به این خاطر است که سرعت دیگر کشورها بالا رفته است!» دلیلی که می‌توان آن را عذری بدتر از گناه دانست. روند بهانه‌تراشی‌ها ادامه داشت تا جایی که مردادماه امسال باقری‌اصل، معاون امور مجلس وزارت ارتباطات کیفیت پایین اینترنت را گردن مردم انداخت و گفت: «علت نارضایتی مردم از کیفیت اینترنت، رشد شتابان تقاضاست، البته کیفیت پایین نیامده و آمارها این را اثبات می‌کند، اما سطح توقع مردم از سرویس‌ها افزایش یافته و تعداد کاربرانی که از سرویس‌ها استفاده می‌کنند نیز افزایش یافته‌است.»

با وجود این بهانه‌تراشی‌ها اما نهم آبان‌ماه، جلیل رحیمی‌جهان‌آباد، نماینده مردم تایباد و تربت‌جام در مجلس از حضور وزیر ارتباطات در جلسه کمیسیون صنایع برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان خبر داد و گفت: «من از وزیر ارتباطات دو سوال داشتم که سوال نخست ملی و در بحث کندی سرعت اینترنت بود که این مسئله کندی اینترنت و مسدودسازی نارضایتی زیادی در کشور ایجاد کرده است. سوال دوم بنده منطقه‌ای و در رابطه با وضعیت آنتن‌دهی ضعیف موبایل و اینترنت در روستاهای حوزه انتخابیه بنده بود که آقای وزیر هم قبول کرد ۴۷روستا واقعا در بحث آنتن‌دهی مشکل دارند.» او اما پاسخ‌های زارع‌پور را قانع‌کننده ندانست و تاکید کرد، این سوال به صحن مجلس خواهد آمد. او همچنین مدتی پیش در توئیتر نوشت:‌ «وقتی اینترنت سرعتش حداقل و اکثر شبکه‌های اجتماعی فیلتر است و شرکت مخابرات و مشکلات کارگزاران مخابرات هم‌ به بخش خصوصی و خصولتی واگذار شده و تصمیم قطع و وصل اینترنت و فیلترینگ هم با وزارت ارتباطات نیست! برادرمان عیسی زارع‌پور، دقیقا الان وزیر چیه؟! وزیر فیلترنت و قطع ارتباطات؟»

البته مشخص نیست که این سخنان مسئولان دولت سیزدهم در رابطه با کیفیت اینترنت را باید ناشی از عدم رواج صداقت در میان برخی افراد در دولت دانست یا به دلیل همان مسئله‌ای که کمتر از یک هفته پیش معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار نسبت به آن افشاگری کرده بود. او از دسترسی مسئولان به اینترنت بدون‌محدودیت پرده برداشته و ایجاد محدودیت برای مردم را مصداق بی‌عدالتی خوانده بود؛ سخنانی که نشان می‌دهد چگونه مسئولان و برخی افراد تندرو در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر به‌راحتی می‌نویسند و به‌سرعت درباره هر موضوعی در شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر می‌کنند. لابد اینترنت بدون محدودیت پرسرعت هم هست! مسئله‌ای که می‌تواند پاسخی به چرایی بی‌خبری مسئولان ازجمله وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت در کشور برای شهروندان باشد.

شک دارم زارع‌پور وزیر ارتباطات ایران باشد
محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با هم‌میهن به صحبت‌های زارع‌پور، وزیر ارتباطات واکنش نشان داده و تاکید کرد: «شک دارم ایشان وزیر ارتباطات ایران باشد. فکر می‌کنم باید ایشان را در آفریقا یا آمریکای جنوبی پیدا کنیم که مسئولیتی در این حوزه (ارتباطات) دارد وگرنه کسی که در این کشور زندگی کرده باشد یا حداقل خبرهای کشور را یکبار دنبال کند، متوجه شرایط اسفناک وضعیت اینترنت ایران می‌شود و چنین سخنانی از کسی که عنوان وزارت را هم به دوش می‌کشد، بسیار عجیب و در عین حال تاسف‌آور است.» او با اشاره به فیلترینگ اینترنت افزود: «وضعیت اینترنت در ایران هم متفاوت از دیگر مسائل نیست. فضای اینترنت هم مانند دیگر امکانات موجود در کشور، برای برخی از مسئولان و نورچشمی‌ها به صورت فراوان و با دست و دلبازی فراهم می‌شود. با تسهیلاتی که این وزارتخانه (ارتباطات) در اختیار افراد خاص قرار داده امکان حضورشان در فضای مجازی بدون فیلتر و به‌راحتی مهیاست، آن‌هم با سرعت بسیار بالا. به همین دلیل این مسئولان و افراد خاص از مشکلاتی که برای میلیون‌ها شغل و ایرانی دغدغه‌مند وجود دارد و پیگیر مسائل کشورشان و نگران آینده فرزندان‌شان هستند، هیچ خبری ندارند. آنها اگر از این معضلات و مشکلات خبر دارند هم سعی می‌کنند آنها را کتمان ماجرا یا صورت‌مسئله را پاک کنند. در دو صورت خبر داشتن یا نداشتن مسئولان از این مشکلات حاکی از آن است که حضور چنین شخصیتی در جایگاه مهم و رفیع وزارتخانه خلاف قاعده بوده و جز ضرر و زیان، عایدی دیگری برای کشور ندارد.» حق‌شناس درباره تاثیر فیلترینگ بر مسائل امنیتی و کاهش تنش‌ها گفت: «جامعه ایرانی نشان داده پشت هیچ دیواری نمی‌ماند و از هر سدی رد می‌شود. ایرانیان به‌راحتی دیوارهای مرتفع و حتی دست‌نیافتنی را دور می‌زنند. بنابراین عبور جامعه هوشمند جوانان ایرانی از سد فیلترینگ کار سختی نیست. متاسفانه سیاست غلط فیلترینگ به ایجاد یک فساد بزرگ و رانت عظیم تبدیل شده است و کسانی که امکان فروش وی‌.پی.ان دارند نیز صاحبان این رانت هستند.»

سخنان زارع‌پور، توهین به شعور مردم است
احمدعلیرضا بیگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون امنیت داخلی و شوراهای کشور درباره شرایط کنونی اینترنت با توجه به سخنان زارع‌پور گفت:«ما ترک‌ها ضرب‌المثلی با این مضمون داریم «روستایی که دیده می‌شود، ‌بلدچی نمی‌خواهد» به این معنا ما با اینترنت کار می‌کنیم و شاهد هستیم که به دلیل وضعیت کنونی اینترنت در حال رسیدن به مرحله فلج‌شدگی هستیم. دستیابی به اینترنت حق طبیعی هر شهروند و اصلی پذیرفته‌شده است اما در شرایط نامطلوبی قرار دارد. این مسئله باعث نوعی سرخوردگی اجتماعی می‌شود.» او با تاکید براینکه مردم به دنبال یک زندگی معمولی هستند، اضافه کرد: «اما امروز دسترسی به بدیهی‌ترین خدمات مانند اینترنت برای مردم با مشکلات قابل توجهی مواجه شده است. مسدود شدن پلتفرم‌ها که باعث شده ارتباطات جهانی و بین‌المللی مردم مختل شود و شرایط سرعت اینترنت هم بر این مشکلات اضافه شده است که اسباب نارضایتی مردم را فراهم گرده

کرده است. این روند تاثیر قابل‌توجهی نیز بر کسب‌وکارهای اینترنتی گذاشته است. همین موضوع باعث از دست رفتن تعداد قابل توجهی از فرصت‌های شغلی شده و بر زندگی مردم تاثیری نامطلوب گذاشته است.» این نماینده مجلس بیان کرد: «تذکرات و خواسته‌های ما از وزارت ارتباطات راه به جایی نبرده است. با توجه به همه این تذکرات باید نشانی از بهبود وضعیت اینترنت کشور مشاهده می‌شد که متاسفانه چنین چیزی تاکنون مشاهده نشده است.» علیرضا بیگی در پاسخ به این سوال که آیا طی ۲۴ ساعت گذشته خودتان احساس کرده‌اید که وضعیت اینترنت بهبود یافته است؟ گفت: «من احساسی مبنی بر اینکه ما در شرایط متعارف هستیم نداشتم. من اینترنت کشورهای همسایه را نیز تجربه کرده‌ام و در سفری که به کشورهای عراق و ترکیه داشته‌ام سرعت اینترنت را در این کشورها با کشور خودمان مورد مقایسه قرار دادم که اختلاف قابل توجهی در این زمینه وجود دارد. وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی فارغ از برنامه‌های اینستاگرام و واتس‌آپ، دسترسی به ‌سایر پلتفرم‌ها نیز با مشکل مواحه شده است. به باور من زارع‌پور قطعا از وضعیت اینترنت کشور خبر دارد و این نوع سخنان را نوعی توهین به شعور مردم تلقی می‌کنم که قطعا برای شهروندان قابل درک نیست.»

جن‌ها برای آقای وزیر اینترنت پرسرعت پیدا کرده‌اند
محمد مهاجری، تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با هم‌میهن از وزیر ارتباطات دعوت کرد که یک شام به خانه‌اش برود و تاکید کرد: «من یقین دارم که آقای وزیر ارتباطات دروغ نمی‌گوید. منتها علت اینکه برخی می‌گویند حرف‌های ایشان اشتباه است، این است که احتمالا افرادی در وزارت ارتباطات حضور دارند که اینترنت پرسرعت روی موبایل و منزل ایشان قرار داده‌اند. ایشان همه را با آن مقایسه می‌کنند، بنابراین وقتی روی گوشی ایشان، معاونان و اطرافیان‌شان اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر نصب است، همه را به کیش خود می‌دانند.»
او با اشاره به اینکه وزیر حتما دروغ نمی‌گوید افزود: «اما کسانی که آن آقا اسم‌شان را جن گذاشت، اینترنت را از جای دیگری پیدا کرده‌اند و برای آقای وزیر گذاشته‌اند. اگر ایشان می‌خواهند صحت حرف‌هایش مشخص شود من دعوت‌شان می‌کنم یک شب شام به منزل ما بیایند و به اینترنت گوشی و منزل ما وصل شوند. اگر ایشان وزیر ارتباطات مملکت را به ناسزا نگرفتند و لعنت‌ نکردند هر چیزی که خواستند به من بگویند.»

وی.پی.ان‌ها جاسوس‌افزار یا بدافزار هستند
علیرضا طباطبایی، وکیل حوزه رایانه‌ای نیز در پاسخ به این سوال هم‌میهن که این اختلالات به قول وزیر جزئی در پرونده‌های رایانه‌ای تاثیر داشته است؟ گفت: «واقعیت این است که هر چقدر فیلترینگ و در پی آن استفاده از از وی‌.پی.ان‌ها بیشتر شود، کشف جرم سخت‌تر می‌شود. یعنی اگر پلیس در گذشته می‌توانست کلاهبرداران اینترنتی را در اینستاگرام یا تگلرام پیدا کند، با استفاده از وی.پی.ان‌ها کارش بسیار سخت شده است. یعنی عملا امکان شناسایی این کلاهبرداران از بین رفته و کسی که کلاه سرش می‌رفت دستش به جایی بند نیست.» او با بیان اینکه با وجود فیلترینگ مردم مجبورند از وی.پی.ان‌ها استفاده کنند، افزود: «استفاده از وی.پی.ان‌ها کار کسانی که کلاهبرداری‌های اینترنتی و سایبری انجام می‌دهند را راحت‌تر می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از این وی.پی.ان‌ها هم جاسوس‌افزار یا بدافزار هستند. این باعث می‌شود اطلاعات مردم به سرقت برود.»
این حقوقدان به مشکلاتی که فیلترینگ برای حوزه آموزش به وجود آورده، اشاره و تاکید کرد: «اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان برای دستیابی به منابع تحقیقاتی با معضلات بسیاری روبه‌رو هستند. از سوی دیگر برگزاری کلاس‌های آنلاین هم با مصائب کمی روبه‌رو نیست.»
طباطبایی در پاسخ به این سوال که وزیر ارتباطات اعلام کرده که اختلالات جزئی اینترنت برطرف شده است، شما شاهد رفع مشکل بودید؟ گفت: «اصلا. من چنین برداشتی نداشتم.»

درس خواندن در شرایط سخت
دانش‌آموزان نیز این روزها از وضعیت اینترنت گلایه‌مند هستند، به‌ویژه آنکه آلودگی هوا باعث شده گروهی از دانش‌آموزان بار دیگر ناچار شوند بر سر کلاس‌های درس آنلاین بنشینند. سینا دانش‌آموز کلاس پنجم یکی از همین دانش‌آموزان است. او درباره وضعیت اینترنت برای دسترسی به کلاس درس در برنامه شاد به هم‌میهن گفت: «وضعیت برای ما سخت است. فقط وقتی کلمه سلام را می‌نویسیم مدت زیادی طول می‌کشد که به دست معلم برسد. فایل‌های صوتی که خیلی بیشتر طول می‌کشد و خیلی وقت‌گیر است. وقتی معلم می‌خواهد برای ما فیلم آموزشی برای درس‌های سختی مانند ریاضی بگذارد ناچار است ابتدای ساعت درسی بارگذاری کند تا شاید در آخر کلاس به دست ما برسد. که در مواردی این اتفاق نمی‌افتد. معلم همیشه از ما می‌خواهد که صبور باشیم و تحمل کنیم به این دلیل که سرعت اینترنت کم است.»

فیلترینگ اینترنت یعنی شرایط بحرانی است
ناصر ایمانی، تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در واکنش به اظهارات زارع‌پور به هم‌میهن گفت: «مهم این است که آقای وزیر باید توجه داشته باشد، مطالبی که مطرح می‌کند چقدر قابلیت پذیرش عمومی دارد. ملاک آن چیزی است که مخاطب از مطالب متکلم متوجه می‌شود. آیا مردم این را اجمالا می‌پذیرند که مشکل اینترنت جزئی یا جهانی بوده است یا آن را قبول ندارند و فکر می‌کنند که به دلیل تحولات داخلی کشور بوده است.» او افزود: «آقای وزیر باید به‌گونه‌ای صحبت کند که پذیرش عمومی داشته باشد، در غیراین‌صورت مردم آن را به‌عنوان یک حرف خلاف تلقی می‌کنند و بی‌اعتمادیشان به دولت بیشتر خواهد شد. من فکر می‌کنم این نوع صحبت کردن صحیح نیست. اگر مسئولان ذیربط به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی طی این چند ماه اخیر به این تصمیم رسیدند که برخی از فضاهای مجازی را فیلتر یا سرعت اینترنت را کم کنند، باید صادقانه با مردم درمیان بگذارند و بگویند: «به دلیل مسائل امنیتی ما این اقدام را انجام دادیم و به محض مرتفع شدن این وضعیت امنیتی، شرایط اینترنت را به قبل برمی‌گردانیم.» افکار عمومی این موضوع را بسیار راحت‌تر می‌پذیرد.» این تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که مردم فیلتر را با فیلترشکن دور می‌زنند آیا این فیلترینگ تنش‌ها را کاهش می‌دهد؟ گفت: «فکر می‌کنم در این زمینه باید کارشناسان و متخصصان اظهارنظر کنند که این فیلترینگ چقدر به کنترل فضای امنیتی و سیاسی کمک می‌کند؟ اگر کارشناسان بر این اعتقادند که طبق آمار، فیلترینگ نقش چندانی نداشته است به نظرم باید فیلترینگ برداشته شود. همه متوجه شدند که مسائل امنیتی در کشور به وجود آمده و مسئولان تصمیم گرفتند بلافاصله فضای مجازی را فیلتر کنند. اما ادامه دادن به فیلتر به معنای آن است که شرایط بحرانی همچنان ادامه دارد که این امر مطلوبی نیست و باید شرایط کشور را عادی جلوه دهیم. اگر درصد تاثیر فیلترینگ در مسائل امنیتی و سیاسی کم است، نباید با مردم به نوعی لجبازی کنیم، چون فیلترینگ فضای مجازی هم مردم را عصبی و هم از کسب‌وکارهای فضای مجازی محروم می‌کند. در حال حاضر فضای امنیتی کمتر شده و باید فیلترینگ را برداشت. چرا باید این فیلترینگ را ادامه دهند؟»

فیلترینگ نشانه ترس از مردم است
حسین نورانی‌نژاد، معاون سیاسی حزب اتحاد ملت نیز به هم‌میهن گفت: «در چت‌های این‌روزها جمله «لعنت به این اینترنت» پرکاربردترین جمله است. البته شرایط اینترنت دو دلیل دارد.

آقای وزیر متعلق به جریانی است که معتقد به آزادی اینترنت نیست. آنها هر کاری می‌کنند که جامعه قدرتمند نشود چون می‌دانند در اکثریت جامعه مقبول نیستند

دلیل اول سرعت اینترنت و دوم فیلترینگ است. هر اپلیکیشن و فضای به درد بخوری که ارتباط انسان‌ها را آسان می‌کند، فیلتر است. ما یک مدتی از این فضاها استفاده می‌کنیم و مزه‌اش زیر دندان‌مان می‌رود، بعد که متوجه می‌شوند لذت بردیم به‌عنوان امر حرام با آن برخورد می‌کنند.» او ‌افزود: «بخش اعظمی از حجم گوشی‌هایمان را این فیلترشکن‌ها گرفته که باعث شده کارایی گوشی هم لطمه بخورد و سایر استفاده‌ها از گوشی هم دچار مشکل شده است.»

ورانی‌نژاد در واکنش به اینکه «برخی از مسئولان و افراد خاص دارای اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر هستند» تاکید کرد: «این تبعیض است. شورش‌های حال حاضر شورش علیه تبعیض و تحقیر است. اما نکته مهم‌تر این است که چرا هر چیزی که باعث برقراری ارتباط در جامعه می‌شود تن و بدن آنها را می‌لرزاند؟ به چه دلیل توئیتری که همه‌شان در آن فعال هستند، فیلتر است؟ این تحقیر جامعه، آزارگری و نشانه ترس آنها از واقعیتی به نام «مردم» است. مردم واقعیت دارند و فضای مجازی اگر سلب شود واقعیت را نمی‌توانید منکر شوید. این بخش از جریان حاکم از این واقعیت هراس دارد و سعی می‌کند هر جایی که محل بروز و ظهور این واقعیت است را مسدود می‌کند. این فیلترینگ فضای مجازی نیست، بلکه فیلترینگ مردم است. هراس آنها از مردم است، نه موضوعاتی مانند مسائل اخلاقی. آقای وزیر متعلق به جریانی است که معتقد به آزادی اینترنت نیست. آنها هر کاری می‌کنند که جامعه قدرتمند نشود چون می‌دانند در اکثریت جامعه مقبول نیستند.»

او با بیان اینکه فیلترینگ باعث شده علاوه بر کاهش سرعت، هزینه اینترنت هم افزایش یابد، بیان کرد: «فیلتر کردن مردم در عرصه عمومی جواب نمی‌دهد. البته این فیلترها مختص اینترنت نیست، بلکه این فیلترها در صداوسیما هم وجود دارد. وقتی یک نفر گل می‌زند شادی نکردن‌اش را نمایش نمی‌دهند یا تماشاگران ایرانی را فیلتر می‌کنند. در واقع هر جایی که بروز و ظهور مردمی است که مطلوب آنها نیست، برای فیلتر کردن مردم تلاش می‌کنند که باعث افزایش خشم و اعتراض مردم می‌شود.»

سخنان وزیر ارتباطات دوپهلو است
نوید رجایی‌پور، کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا به واقع اختلالات اینترنت جزئی بوده و رفع شده است؟ بیان کرد: «وزیر ارتباطات باید توضیح می‌داد که منظور از اختلال چیست. شاید به لحاظ فنی یکسری از اختلالات در زیرساخت‌ها وجود داشته که حل شده است، اما اختلال اصلی اینترنت در حال حاضر قطع و وصلی‌های مرتبط با زیرساخت‌ها نیست، این نوع اختلال فنی همیشه و در همه جای دنیا وجود دارد. اما اختلال اصلی که حل نشده مرتبط با فیلترینگ است. به نظرم زارع‌پور دوپهلو صحبت کرده است. برخی مواقع گفته‌اند اختلالات حل شده است، درحالی‌که مردم اختلال را در اتصال یا عدم اتصال به سرویس‌های مورد نیاز خود می‌بینند و اصل ماجرا این نوع اختلال است.»

او ادامه داد: «درباره سرعت اینترنت دو موضوع مطرح است؛ یکی اینترنت و دیگری اینترانت یا شبکه داخلی. به این معنی که دسترسی شهروندان به سرویس‌های داخلی و سرویس‌های خارجی اندکی متفاوت است. برخی سایت‌ها درباره اختلالات اینترنت گزارش می‌دهند که حساسیت زیادی روی آنها نیست و قطعا به تغییر در زیرساخت‌ها به دلیل اختلالاتی که درآنها وجود دارد، نیاز است. اما اختلال کنونی مربوط به سرعت اینترنت نیست. زیرا ۹۸ درصد سرویس‌هایی که مردم استفاده می‌کنند در داخل هاست شده‌اند و با سرعت خوبی قابل دسترسی هستند، اما دسترسی به سایت‌هایی که خارج از کشور هستند با محدودیت مواجه شده‌اند که مردم این مورد را درک و احساس می‌کنند. مردم دسترسی به سرویس‌دهنده‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ ندارند و هر قدر هم که سرعت اینترنت بهتر شود باز هم مردم احساس خوبی ندارند. شاید از نظر فنی مشکلاتی وجود داشته که حل شده است، اما از نظر اجتماعی هنوز مشکلات حل نشده است.»

شاید فقط اختلال بانکی رفع شده است
محمدرهبری، دانشجوی دکتری و پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی درباره اظهارات زارع‌پور و آنچه در واقعیت می‌گذرد، به هم‌میهن گفت: «من به صورت روزانه اطلاعات مرتبط با وضعیت اینترنت را پایش نمی‌کنم اما تجربه شخصی و مشاهداتی که در اطرافم داشته‌ام بیانگر اختلال بسیار جدی در سرعت اینترنت طی چندماه گذشته است. ممکن است گاهی اوقات شرایط بهتر یا بدتر شود. مهم‌تر اما موضوع فیلترینگ است که مشکل و اختلال اصلی برای استفاده مردم به اینترنت نیز مربوط به همین موضوع است.» او ادامه داد:«وقتی نتوانید نیاز خود به اینترنت را به‌راحتی برطرف کنید و به دلیل فیلترینگ مرتب با در بسته مواجه شوید، حتی در صورت عدم اختلال در سرعت اینترنت باز هم برایتان مشکل وجود دارد و نیاز و خواسته کاربران تامین نمی‌شود. معتقدم تا زمانی که فیلترینگ به صورت گسترده وجود داشته و روزبه‌روز هم شدیدتر می‌شود نمی‌توان از شرایط عادی اینترنت سخن گفت و سخنان وزیر خیلی محلی از اعراب نخواهد داشت.»

این دانشجوی دوره دکتری بیان کرد:«کار من پژوهشی و در حوزه شبکه‌های اجتماعی است به همین دلیل نیاز دارم که به‌صورت مرتب بتوانم این شبکه‌ها را رصد کرده و کارهای تحقیقی‌ام را انجام دهم. در هفته‌های اخیر اما به‌شدت از نظر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و انجام کارهای پژوهشی با مشکل مواجه شده‌ام و در فرایند انجام کارهای پژوهشی سختی کشیدم. به‌عنوان فردی که در حوزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پژوهش می‌کند به وضوح مشکلات را لمس کرده‌ام. روز سه‌شنبه حتی نمی‌توانستم یک تراکنش ساده بانکی را انجام دهم که ممکن است منظور وزیر از رفع اختلالات اینترنت آن است که می‌توانیم حداقل کارهای بانکی را انجام بدهیم. اما منظور از اینترنت و رفع اختلال اینترنت این نیست که بتوانیم از تعدادی اپلیکیشن محدود استفاده کنیم.»

کسب و کارها ناراضی‌‌اند
حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز درباره وضعیت اینترنت به هم‌میهن گفت: «اخباری که از کسب‌وکارها به دست ما می‌رسد، مبنی بر شکایت از سرعت و اختلال‌های موجود است. بازاریابی‌هایی مبتنی بر اینترنت کسب و کارها، با استفاده از ابزارهای خارجی صورت می‌گیرد که گاهی در استفاده از آنها نیز دچار مشکل‌ می‌شوند. گاهی فیلتر می‌شویم، گاهی روی خط سیار با مشکل مواجهیم اما روی خط ثابت مشکلی نیست.» او ادامه داد: «نکات دیگری که به ما انتقال می‌دهند مربوط به افرادی است که به خارج از کشور خدمات می‌دهند. ما مدام توصیه می‌کنیم که صادرات خدمات دانش‌بنیان داشته باشند اما متاسفانه برخی از این مجموعه‌ها نیز به لحاظ اینترنت با مشکل مواجه هستند. انتظار داریم دسترسی به پلتفرم‌های بزرگ با رفع شرایط بحرانی تسهیل شود مانند اینستاگرام و واتس‌آپ که بسیار برای کسب‌و کارهای مختلف مهم هستند. امیدواریم وزیر ارتباطات به‌عنوان پشتیبان و نماینده کسب و کارها این موضوع را با مراجع ذیربط در میان بگذارند و از حقوق آنها حمایت کنند. اما در حال حاضر همچنان شاهد اختلال هستیم و در شهرهای مختلف خصوصا کسب‌ و کارها ناراضی هستند.»
اسلامی تاکید کرد: «اختلال جزئی و کلی ندارد و باید برای کسب‌ و کارها حداقل‌هایی در نظر گرفته شود، بنابراین هر نوع اختلال برای کسب‌وکارها آسیب‌زننده است.»