محمد جواد محسن زاده دانشجوی دکترای ارتباطات و فرهنگ - حذف نگاه سنتی (روابط‌عمومی در نقش سفارش و نصب بنر و پوستر) و استفاده از خلاقیت، نوآوری و تمایز با بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌های نوین و هوشمند، استفاده از هنر ارتباط تصویری و تبلیغات و حضور در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، صدا و سیما؛ ارتباط دوسویه میان مدیران و مردم و پاسخگویی و تبلیغ و اطلاع‌رسانی.

با توجه به تجربیات (بیش از ۱۵ ساله) محقق در حوزه روابط‌عمومی، اطلاع‌رسانی و روزنامه نگاری برخی از راه حل‌های توسعه، پیشرفت و خلاقیت متخصصان و مدیران روابط‌عمومی‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

۱٫ پیگیری و اجرای قوانین موجود به منظور رفع چالش‌های مختلف روابط‌عمومی با تدوین برنامه عملیاتی، سیاست‌گذاری، تعیین اهداف و چارت سازمانی مناسب با نیازهای هر سازمان برای رسیدن به جایگاه مطلوب روابط‌عمومی از طریق: صدور مشاور و سخنگوی سازمان برای مدیران روابط‌عمومی، تخصیص اعتبارات قانونی براساس برنامه پنجم توسعه، تخصیص دو در هزار درآمد عمرانی شهرداری‌ها برای روابط‌عمومی ادارات و…

۲٫ تلاش برای استانداردسازی فعالیت‌های روابط‌عمومی از طریق تدوین و ابلاغ نظام‌نامه جامع روابط‌عمومی‌ها؛

۳٫ تعامل هر چه بهتر مدیران و کارکنان مجموعه با روابط‌عمومی؛

۴٫ نظام‌مند کردن آموزش‌های تخصصی و بلندمدت در روابط‌عمومی‌ها؛

۵٫ پرهیز از روزمرگی و هدفمندکردن فعالیت‌های روابط‌عمومی با تدوین و ابلاغ برنامه استراتژیک روابط‌عمومی‌ها؛

۶٫ ارتباط مؤثر روابط‌عمومی و تعامل با اصحاب رسانه، خبر و هنر؛

۷٫ حذف نگاه سنتی (روابط‌عمومی در نقش سفارش و نصب بنر و پوستر) و استفاده از خلاقیت، نوآوری و تمایز با بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌های نوین و هوشمند، استفاده از هنر ارتباط تصویری و تبلیغات و حضور در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، صدا و سیما؛ ارتباط دوسویه میان مدیران و مردم و پاسخگویی و تبلیغ و اطلاع‌رسانی؛

۸٫ پی‌گیری مسئله سلامت مدیران و کارکنان روابط‌عمومی و تلاش در جهت اخذ مصوبه احتساب شغل روابط‌عمومی به عنوان مشاغل سخت و آسیب‌پذیر؛

۹٫ ایجاد انگیزه و شور و نشاط بیشتر در مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی با اختصاص طرح‌ها و بسته‌های تشویقی(با توجه به حضور مستمر، طولانی و فعّال این قشر در محل کار و مأموریت بدون داشتن حقوق مکفی و مزایا).