تکنولوژی‌های جدید در حال تغییر در چگونگی ارتباط ما با یکدیگر و کسب‌وکارها با یکدیگر هستند. برای متخصصان روابط عمومی، پذیرفتن ابزارهای جدید، فرصت‌های جدیدی را برای برآورده کردن نیازهای مشتریان فراهم می آورد. در اینجا چهار فرصت از طریق رسانه‌های اجتماعی به متخصصان روابط عمومی و کسب‌وکار‌های کوچک در سال 2018 پیشنهاد شده است:

درحالی‌که رسانه های اجتماعی و سرعت‌بالای نوآوری‌ها را اکثر متخصصان ارتباطات می‌توانند احساس کنند، ابزارهای جدیدی نیز وجود دارند که ارزشمند هستند.

روابط عمومی و رسانه اجتماعی
هرچند، رسانه اجتماعی بیانگر یک فرصت پراهمیت برای بهبود روابط عمومی است. ولی گاهی اوقات امکان دارد بین این دو تنشی به وجود آید.

تکنولوژی‌های جدید در حال تغییر در چگونگی ارتباط ما با یکدیگر و کسب‌وکارها با یکدیگر هستند. برای متخصصان روابط عمومی، پذیرفتن ابزارهای جدید، فرصت‌های جدیدی را برای برآورده کردن نیازهای مشتریان فراهم می آورد.

در اینجا چهار فرصت از طریق رسانه‌های اجتماعی به متخصصان روابط عمومی و کسب‌وکار‌های کوچک در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد شده است:

۱٫ افزایش درآمد برای پوشش رویدادهای خبری‌ به‌وسیله ویدئو زنده

ویدیو زنده، قابلیتی است که فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و برخی شبکه های دیگر ارایه می دهند. پخش و ارسال ویدئوهای زنده یک‌راه بسیار خوب برای دادن یک خبر مطبوعاتی یا رویداد به دنبال کنندگان و کنفرانس‌های رسانه‌ای است.

ارسال ویدئوهای زنده (محتوای ویدئو) یکی از بزرگترین روش‌های پخش آنلاین در فیسبوک است که حدود ۵۰۰ میلیون نفر آن را تماشا می‌کنند.

برای پوشش رویدادهای تان می توانید از اپلیکیشن هایی مانند فیس‌بوک زنده (facebook live) یا پریسکوپ توئیتر استفاده کنید و به مخاطبانتان یک فرصت جدید برای ارتباط با برند مورد علاقه شان بدهید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از ویدئوهای زنده به گزارشگران و سازمان‌های خبری در قسمت‌های مختلف جهان دسترسی داشته باشید.

ویدئوهای زنده مخصوصاً می‌تواند برای ارتقای رویدادهای آتی یا رونمایی از محصولات جدید کمک‌کننده باشند. در سال ۲۰۱۶، شرکت جنرال موتور از اولین برندهای خودروسازی بود که از لایو فیس‌بوک برای معرفی مدل خودرو جدیدش استفاده کرد.

۲٫ استفاده از صدای دیجیتال

بیشتر سازمان‌های خبری، حتی آن‌هایی که خبررسانی نمی‌کنند از شکل‌های مختلف رسانه در مقالات شان استفاده می‌کنند. در انتشار اخبار یا اعلامیه شما اغلب چند نقل‌قول بی‌نظیر وجود دارد. این نقل‌قول‌ها را ضبط کنید و به‌عنوان یک فایل صوتی ضمیمه کنید.شما می‌توانید نرم‌افزارهای ویرایش صدا را دانلود کنید و صداهای ویرایش شده خود را بر روی یکی از زیرساخت‌ها مانند کلپ یا ابر صدا (soundcloud) بارگذاری کنید و در جمله خود به آن لینک دهید. فراموش نکنید در رسانه اجتماعی‌تان یا در وب‌سایت تان به اشتراک بگذارید.

۳٫ از رسانه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری بروز رسانی‌های تان به‌صورت بلادرنگ استفاده کنید.

بروز رسانی‌های مداوم به‌ویژه در ارتباطات بحران امری کلیدی هستند.

برای اطمینان شما می‌توانید یک بحران را در عصر دیجیتال مدیریت کنید، برای این کار شما نیاز دارید تا یک سیاست ارتباطات بحران با قاب‌های زمانی مشخص داشته باشید.

صداقت را در مرکز ارتباطات بحران خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که سخنگو بیشترین اطلاعات به‌روز را دارد. در این صورت مردم به‌جای منابع بیرونی که ممکن است اطلاعات نادرست را به اشتراک بگذارند، به رسانه‌های اجتماعی شما نگاه خواهند کرد.

۴٫ وب‌سایت خود را توسعه دهید تا مشتریان جدید جذب کنید.

سازمان‌ها اغلب می‌گویند که نیاز به حضور آنلاین دارند و بعضی از آن‌ها ایجاد صفحه فیس‌بوک را متوقف کرده‌اند.

درحالی‌که فیس‌بوک با مخاطبان هدف خودش و توانایی دست یافتن به حجم گسترده‌ای از مخاطبان بدون هیچ محدودیتی بودجه‌ای بهترین کانال است، این شرکت همچنین الگوریتم خود را تغییر داده و طرفداران خودش را از خانواده و دوستان بروز رسانی کرده است. دسترسی معمولی به برخی از صفحات در این زیرساخت‌ها حدود دو درصد کاهش‌یافته است. سال گذشته، در برخی از انشعابات خبری فیس‌بوک در برخی از صفحات دوسوم کاهش بازدید را شاهد بودیم.

درسی که می‌گیریم: فیس‌بوک نباید زمره استراتژی‌های دیجیتال شما قرار گیرد. به‌جای آن رو کانالی سرمایه‌گذاری کنید که برای خودتان است همانند وب‌سایت تان. در آنجا شما می‌توانید اخبار منتشر شده و دیگر اخبار را بارگذاری کنید.

مطمئن شوید که وب‌سایت تان از طریق محتوایش می‌تواند پاسخگو سؤالات مشتریان تان باشد.

مشکل مشتریان مان چیست؟ چه اطلاعاتی آن‌ها نیاز دارند تا مشکل شان را حل کنند؟ اگر شما در صنعت مالی هستید، می‌توانید محتوایی زا بسازید تا مشتریان تان را نسبت به آخرین بودجه‌ای که دولت مقرر کرده است راهنمایی کنید. در صنعت توریسم، شما می‌توانید منابع و عکس‌ها و ویدئوها از مناطق جذاب را در فصل تعطیلات برای بازدید به نمایش بگذارید.

  • نویسنده : مترجم: سیاوش روزی
  • منبع خبر : منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)