روابط عمومی دیجیتال این فرصت را به ما میدهد تا نتیجه تمامی فعالیتها را ارزیابی کنیم، چرا که با ابزارهایی که در اختیار دارد میتواند دادهها و اطلاعات را به مقادیر قابل سنجش و اندازهگیری تبدیل کند.
به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از شارا، روابط عمومی دیجیتال در دهه گذشته تغییرات قابل توجهی داشته و بهعنوان یک صنعت رو به تکامل رشد کرده و به بلوغ رسیده است. این تغییرات آنچنان که در تبلیغات گفته میشود مخرب نیستند.
حقیقت این است شبکههای اجتماعی و اشکال جدید رسانهای، دریچه جدیدی را به روی روابط عمومی دیجیتال گشودهاند.
ظهور غیررسمی روابط عمومی دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۱ و اوایل ۲۰۱۲ صورت گرفت و این درست در زمانی بود که گوگل الگوریتمهای خود را تغییر داد.
کارشناس روابط عمومی دیجیتال چه کار میکند؟
وظایف یک کارشناس روابط عمومی دیجیتال و روشهای انجام آن تغییر کرده است، در واقع هر آنچه که در روابط عمومی سنتی بود (ارسال اخبار، تولید بولتن روزانه، تحلیل محتوا و… ) حالا به تکامل رسیده است و این روند همچنان ادامه دارد.
۱- استفاده از ابزارهای جدید
در روابط عمومی دیجیتال به جای انتشار محتوا در مطبوعات، داستانمان را از طریق انتشار پست در Facebook یا Twitter همراه با لینک به سایتی که حاوی جزییات داستان است، بیان میکنیم. این روش بازدهی بیشتری دارد.
۲- بهکارگیری مهارتهای جدید
مهارت و ابزارهایی که یک کارشناس روابط عمومی در اختیار دارد به عنوان بخشی از کار بسیار مهم است اما تغییر ذهنیت کارشناسان از روابط عمومی سنتی به دیجیتال حیاتیترین عامل در یافتن مسیر درست و موفقیت است.
امروزه کارشناسان روابط عمومی دیجیتال به مجموعهای از مهارتهای جدید و متفاوت نیاز دارند تا بتوانند از فرصتها به بهترین شکل بهره برده و نتایج را به حداکثر برسانند.
یکی از این مهارتها تهیه محتوای مناسب است. روابط عمومی دیجیتال به تفکر و روشی جدید در محتوا تبدیل شدهاست. محتوایی که در عین جذابیت، اصول سئو را رعایت میکند.
در گذشته تلاشهای خلاقانه و تعاملات کارشناسان روابط عمومی با روزنامهنگاران صورت میگرفت. اخیرا کارشناسان روابط عمومی هم با تولید محتوای مناسب و انتشار آن در شبکههای اجتماعی، مستقیماً مصرفکنندگان را درگیر میکنند. این رویکرد به مهارتهای داستاننویسی نیازمند است و روایتگری شاخصه اصلی آن است.
۳- مشارکت با سایر واحدها
واحد روابط عمومی در هر مجموعه معمولا با سایر واحدها در تعامل است مثلا با واحد فروش و بازاریابی و یا واحد امور حقوقی.
امروزه کارشناسان روابط عمومی دیجیتال با متخصصان بازاریابی ایمیلی، بازاریابی دیجیتالی، سئو، بازاریابی محتوا و … همکاری میکنند. این همکاری فصل جدیدی را در تعاملات میان واحدی به وجود آورده است. بعضاً ممکن است این واحدها به شکل غیر مستقیم نیز با یکدیگر رقابت داشته باشند اما برای موفقیت و به دست آوردن بهترین نتیجه با یکدیگر همکاری میکنند.
۴- همکاری با اینفلوئنسرها
فارغ از مبحث تأمین محتوای ارزشمند که روابط عمومی دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده، ظهور اینفلوئنسرها هم روابط عمومی دیجیتال را با رویکرد جدیدی آشنا کرده است. تعامل با اینفلوئنسرها این فرصت را فراهم میکند تا از طریق آنها با مشتریان و مخاطبان ارتباط برقرار کرده و بعضا بدون صرف هزینه زیاد در بین عموم مطرح شده و سهم بازار را در کسبوکارمان به دست بیاوریم.
۵- سنجش و ارزیابی نتایج
روابط عمومی دیجیتال این فرصت را به ما میدهد تا نتیجه تمامی فعالیتها را ارزیابی کنیم، چرا که با ابزارهایی که در اختیار دارد میتواند دادهها و اطلاعات را به مقادیر قابل سنجش و اندازهگیری تبدیل کند.