پایگاه خبری هنر هشتم – مهدی باقریان – سال ۱۳۹۷ آبستن اتفاقات بزرگ و مهمی در دنیای تکنولوژی خواهد بود؛ پیشرفتهایی در حوزه واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و داستان سرایی دیجیتال. در همین راستا به بررسی و معرفی مواردی پرداخته است که میتوانند دنیای روابط عمومی متحول کنند.
۱٫ هوش مصنوعی
موضوع منتخب امسال برای اتحادیه بینالمللی ارتباطات همزمان با روز جهانی ارتباطات، استفاده مثبت، بهینه و مفید از فناوری هوش مصنوعی اعلام شده است.
حالا موضوع و محور اصلی اجلاس جهانی استفاده مثبت از هوش مصنوعی (AI for Good) که در راستای روز جهانی ارتباطات برگزار میشود، نیز بررسی احتمال سوءاستفاده و اندیشیدن استراتژیهای کاربردی به منظور جلوگیری از مصارف نامناسب و مجرمانه از فناوری هوش مصنوعی خواهد بود.
جالب است بدانید که استفن هاوکینگ، الون ماسک، استیو ووزنیاک، بیل گیتس و بسیاری دیگر از نامهای بزرگ در زمینه علم و فناوری، مدتهاست که در رسانهها و نامههای سرگشادهی خود، درباره خطرات ناشی از هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده و به خیل محققان برجستهی هوش مصنوعی پیوستهاند.
با این حال، هوش مصنوعی به زودی تاثیر قابل توجهی در صنعت روابط عمومی خواهد داشت. اما سوال این است: آیا این اثر ممکن است یک کاهش در تعداد شغل باشد، و یا بهبود در عملکرد؟ John Bara، رئیس و CMO یکی از شرکت های پیشرو در بحث تکنولوژی پیش بینی بازاریابی، بر این باور است که کلان داده ها و هوش مصنوعی، صنعت روابط عمومی را در جهت مثبت دگرگون خواهند نمود.
متخصصان روابط عمومی و بازاریابی به طور مداوم در حال شکار راه هایی برای تصمیم گیری های سریع تر و آگاهانه تر که سبب دستیابی به نتایج و اهداف شوند، هستند. تغییراتی که هوش مصنوعی ارمغان می آورد با دادن عمیق ترین و جامع ترین نگاه به چگونگی حل مشکلات، به شاغلین در حوزه روابط عمومی قدرت تصمیم گیری می دهد.
۲٫ داستان سرایی دیجیتال
داستان سرایی یکی از روش های جدید در ارتباط با مخاطبان در روابط عمومی است. تحقیقات نشان داده است که ذهن بشری مایل است که داده ها را به شکل روایی، کدگذاری ذخیره و بازیابی کند. با ظهور رسانه های اجتماعی ارتباط مخاطب با مخاطب مانند فیسبوک و توییتر، داستان ها نقش فعال تری گرفته اند. در تحقیقی که روی دو کمپانی BMW آلمانی و بانک Sugura در ژاپن انجام گرفته است، مشخص شد که داستان سرایی به صورت مشخص اشتغال کاربر با وبسایت را افزایش می دهد. امروزه به صورت فزاینده ای محل نمایش قدرت در روابط عمومی به سمت ترکیبی از برند و مخاطب حرکت می کند.در مدل روابط عمومی چند وجهی، مدل سنتی روابط عمومی که پیام ها بر مخاطب مسلط شده با رقابت شدیدی روبرو است.دلیل آن هم این است که سازمان ها از وبسایت ها و رسانه های اجتماعی برای ارسال پیام با اثر عمیق تر استفاده می کنند.پیام های مستقیم که دارای ساختار روایی هستند، می توانند به طرز فزاینده ای متقاعد کننده و ارتباطات را در هر دو رسانه سنتی و مدرن افزایش بدهد.
امروزه یک گرایش داستان سرایی مخاطب به مخاطب در رسانه های اجتماعی همه گیر شده است.
مفاهیم قبلی تاثیر نفوذ روابط عمومی، با مفاهیم پویاتر به مخاطب و مخاطب به مخاطب جایگزین می شوند. این به ما اجازه می دهد ترکیبات پیچیده تری از اشتراک محتوای خلافانه را با مشتری در پیش بگیریم. هر دوی سازمان و مخاطبان می توانند محتوا را روی رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
۳٫ گوش دادن به اجتماع
بزرگترین مانع بین دو فرد جهت ایجاد ارتباط، در استعداد آنها در گوش دادن به یکدیگر به صورت هوشیارانه و ماهرانه می باشد و باید گفت این نقص در دنیای جدید کاملاً گسترده و ترسناک است و ما نیاز به کوشش بیشتری جهت تعلیم افراد در ارتباطات مؤثر داریم که افراد را به صورت معنی¬دار و اساسی برای چگونه گوش دادن آموزش دهند.
مفهوم “گوش دادن به گفتوگوها” هستهی اصلی اکثر برنامههای رسانههای اجتماعی است. درصدی از همهی گفتگوها و محتوای آنلاین در مورد شرکت شما در مقایسه با رقبایتان، سهم صدا نامیده میشود.
۴٫ واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یک فناوری بسیار جذاب و جدید است ولی بسیاری از ما هنوز چندان با آن سروکار نداشتهایم. این موضوع نشان میدهد که این فناوری هنوز آنطور که باید در میان مردم جا باز نکرده است. در همین راستا نیز مرکز تحقیقاتی IDC بهتازگی به سراغ انجام تحقیقاتی جهت پیشبینی آینده این فناوری رفته است.
این تحقیقات خبر از آن میدهند که علیرغم پیشرفت معمولی این فناوری در سال ۲۰۱۷، در سال جاری میلادی شاهد رشد چشمگیر و ۴۸ درصدی استقبال از این فناوری خواهیم بود. همچنین بخش دیگری از این پژوهش به بررسی بلندمدتتر این فناوری پرداخته و مدعی شده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد وجود نزدیک به ۶۹ میلیون کاربر واقعیت مجازی در جهان خواهیم بود.
این تحقیقات نشان میدهد که استفاده از عینکهای واقعیت مجازی که برای اجرای محتوا به تلفنهای همراه هوشمند نیاز دارند، درست مانند سال ۲۰۱۷ با افت روبرو خواهد بود. از سوی دیگر عینکهای واقعیت مجازی مستقل که نیازی به سیستمهای کامپیوتری ندارند میتوانند دلیل اصلی پیشرفت این بازار بهحساب بیایند.
همچنین این آمار تنها مربوط به واقعیت مجازی نیست بلکه واقعیت افزوده را نیز شامل خواهد شد و بهزودی جهان ما در لایهای عمیقتر از مجازی شدن فرو خواهد رفت.
- نویسنده : مهدی باقریان