روابط عمومی ها در مسیر تحول و کیفیت مدیریتی طی گزارش خبرنگار پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم حمید شکری خانقاه استاد دانشگاه و  نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی گفت: 💭 روابط عمومی در نقش مسئولیت مدیریت ارتباطات سازمان، راهی جز توجه به نیازهای مردم، ذینفعان، منابع انسانی و کیفی سازی […]

روابط عمومی ها در مسیر تحول و کیفیت مدیریتی

طی گزارش خبرنگار پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم حمید شکری خانقاه استاد دانشگاه و  نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی گفت:

💭 روابط عمومی در نقش مسئولیت مدیریت ارتباطات سازمان، راهی جز توجه به نیازهای مردم، ذینفعان، منابع انسانی و کیفی سازی سیستم های ارتباطی ندارد.

💭 تصمیمات کیفی، برنامه های کیفی و اقدامات کیفی قطعا نتایج کیفی و مبادلات ارتباطی کیفی تری در روابط عمومی به همراه خواهد داشت.

در این چندماه از عمر کوتاه دولت جدید ، مشکلات زیادی برای نمونه برای یکی از وزارتخانه های فعال در امنیت غذایی و تامین مایحتاج عمومی بوجود آمد و ظاهرا این روند همچنان ادامه دارد!

 اگر بخواهم بدون اغراق به نکته ای اشاره کنم ، نقش مستقیم رئیس مرکز روابط عمومی و تولید محتواهای رسانه ای ایشان  بویژه در قالب های چند رسانه ای در از بین بردن تنش ها بسیار موثر و کارگربوده است.

همراهی و نقش مدیران روابط عمومی بویژه برخی از سازمان های استان ها نیز  در توزیع و باز نشر پیامهای تولید شده تحسین برانگیز بوده است و از دید مرکز دور نخواهد ماند.

💭 این نکته را یادآور شوم که  «روابط عمومی یک سویه ”  هرگز قادر به  سازماندهی نظام ارتباطات سازمانی” نیست.

به همین دلیل ما  نیاز به مسئله شناسی ارتباطی برای تولید محتوای موثر در سازمانها چه در سطح مرکز  و چه در سطح شرکت و سازمان و موسسه و معاونت  هستیم:

آنچه انتظار می رود این است که ؛

اولا روابط عمومی ها باید تولید محتوای رسانه ای را برعهده بگیرند .

دوما: سخنگوی سازمان باشند ،

ثالثا :در قلب بحران ها و دغدغه های سازمان حضور موثر داشته باشند .

رابعا : جایگاه خود را به عنوان مشاورین ارتباطی سازمان و تصمیم سازان مدیران ارتقا دهند ( و این موضوعی نیست که با تجویز و توصیه و …بشود برای آن اقدام خاصی انجام داد…)

و خامسا: دارای استقلال مدیریتی  و تخصیص اعتبار مستقل و …باشند.

الغرض می خواستم به این نکته اشاره کنم که امروز حکم ابلاغی یکی از روسای سازمان جهاد کشاورزی  استان به رئیس  روابط عمومی مربوطه را دیدم و بسیاز ابراز خرسندی کردم…

زیرا حکم ایشان  چند نکته داشت:

اولا به عنوان مشاور رئیس سازمان به ایشان حکم ابلاغ شده بود. که الگویی بود از حکم رئیس مرکز از جانب وزیر مربوطه و در جای خود تحسین برانگیز بود.

دوما ایشان را به عنوان سخنگوی ستاد تنظیم بازار منصوب کرده بود .

ثالثا به همه مدیران سازمان دستور داده شده بود بدون هماهنگی با روابط عمومی هیج اقدام رسانه ای و ارتباطی انجام ندهند که گام بسیار مهمی در تقویت جایگاه روابط عمومی و نقش مدیریتی آن محسوب می شود.

به نظر می رسد سه  موضوع در این حکم تاثیر گذار بوده است :

یکی نقش آفرینی رئیس مرکز فعلی  و ایفای نقش  مدیریتی ایشان در تولید محتوای اقناعی و جایگاه سازی برای روابط عمومی،

دوم : درک درست رئیس سازمان از روابط عمومی و نقش آن در توسعه مدیریت ارتباطات سازمان

سوم : نقش و جایگاه و منزلت شخص رئیس روابط عمومی استان  و تلاشهای فعالانه و موثر ایشان در   کمک به توسعه نظام ارتباطات یکپارچه سازمان مربوطه که باعث شده است چنین مورد اعتماد واقع شود.

 روابط عمومی سنتی جواب گوی نیاز جامعه هدف نیست ، انتظار مقام عالی وزارت و مطالبه گری جامعه کشاورز و بهره بردار و همکاران  شاخص های جدیدی را می طلبد و ما باید خودمان را مجهز کنیم به نظریات جدید و ایده های جدید و راه حل های کاربردی.

برای خودم این حق را قایل می شوم  از سه شخصیت مدیریتی تشکر ویژه ای بکنم:

اول از وزیر جهاد کشاورزی که روابط عمومی را در سطح معاون وزیر می بیند.

دوم  از رئیس مرکز روابط عمومی که آرام آرام در حال تحول موثری در روابط عمومی است و الگو ساز روسای سازمان ها شده است.

سوم : از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز که برنامه مدارانه و با رویکرد ارتباطی خلاقانه درک درستی از روابط عمومی و افکار عمومی و اعتماد سازی و مردم داری داشته و برای سازمان دارای چشم انداز بلند مدت است.

و چهارم  ؛ از آقای هاشمی نژاد  مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی البرز که شایسته مدیریت روابط عمومی و ایفای نقش در قالب مشاور ارتباطی رئیس سازمان و سخنگو و تصمیم ساز  برای مدیران ارشد سازمان شناخته شده است.

🔖 روابط عمومی حرفه ای مدیریت هوشمند، خلاقانه و چند بعدی ارتباطات انسانی است.

💭  استراتژی سازی، برنامه محوری، استاندارد سازی و کیفی گرایی روابط عمومی ها برای تاثیر گذاری، پاسخگویی و واکنش به نیازهای سه جانبه سازمان-جامعه-مخاطب،با بهره گیری از الگوهای نوین جهانی برای عمق بخشیدن به نظام ارتباطات سازمانی و ایجاد روابط عمومی یکپارچه، ماموریت اصلی مدیریت هوشمندانه  روابط عمومی است.

مدیران موفق جهان، همواره روابط عمومی های موفقی داشته اند.

 طرح موضوعی بود برای الگو سازی  سایر سازمان های کشور در تمام عرصه های ارتباطی و رسانه ای