توسعه فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات در دنياي كنوني و بالطبع كشور ما، تاثير گسترده اي بر توسعه ساير فناوري ها، افزايش كارايي و بهره وري سازمان / شركت و موسسات دارد و باعث بهبود ارائه خدمات به مخاطبان و مردم و در نهايت زندگي بهتر براي آنها مي گردد.

پایگاه خبری هنر هشتم؛ دکتر محمدرضا حقیقی ـ دبیر انجمن روابط عمومی ایران ـ توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباطات در دنیای کنونی و بالطبع کشور ما، تاثیر گسترده ای بر توسعه سایر فناوری ها، افزایش کارایی و بهره وری سازمان، شرکت و موسسات دارد و باعث بهبود ارائه خدمات به مخاطبان و مردم و در نهایت زندگی بهتر برای آنها می گردد. آموزش و شناخت کامل این فناوری ها اولین گام جهت استفاده درست از آن می باشد.

فناوری های نوین در همه علوم از جمله ارتباطات و روابط عمومی نیز تحولات شگرفی را ایجاد نموده و از آنجایی که روابط عمومی ها نقش کلیدی در ارتباط با مخاطبان یک سازمان دارند، حجم بالایی از این مراودات را می بایست ساماندهی و به سرمنزل مقصود رسانند.

عنصر سرعت به عنوان مهمترین مولفه چنان روابط عمومی ها را از لحاظ احساس غافلگیر کرده که در اثر کوچکترین اهمال در حوزه های مختلف اطلاع رسانی و جوابگویی به مخاطبان، با حجم بسیار زیادی از انتقادات روبرو خواهند بود و آن ها ترجیح می دهند تا روابط عمومی وب محور را جایگزین نوع سنتی آن نمایند و در نهایت شاهد آن هستیم که استفاده از روابط عمومی الکترونیک نه یک نیاز بلکه یک الزام محسوب می گردد. استفاده از تکنیک و ابزارهای دیجیتال الزامی در انتقال اطلاعات به حساب می آید و کارگزاران را ملزم به آموزش تکنیک های نوین می نماید.

یکی از بزرگترین چالش های این حوزه و  نقاط ضعف روابط عمومی ها، کمبود تخصص، عدم آموزش و استفاده از فناوری های روز ارتباطات و اطلاعات است. گرایش به استفاده از روش های سنتی، عدم واکاوی مفاهیم جدید، ابعاد، مولفه ها و شاخص های مفهومی و ابزاری توسعه روابط عمومی الکترونیک نیز از دیگر مشکلات حوزه کاربردی روابط عمومی الکترونیک می باشد که امید است با یادگیری و آموزش های نوین این حوزه بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن، نسبت به گسترش این حوزه نایل آییم.

 

  • نویسنده : دکتر محمدرضا حقیقی ـ دبیر انجمن روابط عمومی ایران