پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// مچ‌بند هیجان‌سنج بر دستان رانندگان اتوبوس چین این دستگاه‌های قابل بستن به خود وضعیت علائم حیاتی، خواب‌آلودگی و حالت هیجانی رانندگان مسافت‌های طولانی را کنترل می‌کنند.

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

مچ‌بند هیجان‌سنج بر دستان رانندگان اتوبوس چین

این دستگاه‌های قابل بستن به خود وضعیت علائم حیاتی، خواب‌آلودگی و حالت هیجانی رانندگان مسافت‌های طولانی را کنترل می‌کنند.

مچ‌بند هیجان‌سنج بر دستان رانندگان اتوبوس چین

به رانندگان اتوبوس در پکن دستور داده‌ شده است مچ‌بند پایشگر حالت هیجانی ببندند.

این اقدام‌های جدید حوزه حمل‌و‌نقل عمومی شماری از کارشناسان حقوقی را از نقض حریم خصوصی نگران کرده است؛ کسانی که در مورد زیر نظر گرفتن فزاینده شهروندان در چین هشدار می‌دهند.

طبق گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، سازمان دولتی حمل‌و‌نقل عمومی پکن مدعی است این دست‌بندهای الکترونیکی برای حفاظت از ایمنی عمومی ضروری‌اند.

به گزارش روزنامه دولتی بیجینگ دیلی، تاکنون یک هزار و ۸۰۰ ردیاب بین راننده اتوبوس‌های راه دور توزیع شده است.

این دست‌بندها قادرند علائم حیاتی کاربر مثل ضربان قلب، میزان اکسیژن خون و همچنین وضعیت خواب‌آلودگی و حالت‌های هیجانی کلی را پایش کنند.

در مورد این فناوری قابل بستن به خود یا داده‌های مشخصی که گردآوری می‌کند و به کار می‌برد، هنوز جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

سازمان حمل‌ونقل عمومی پکن ماه ژوئن، در پی آزمایش این دستگاه قابل بستن به بدن، با انتشار مطلبی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد: «فراهم‌ کردن دست‌بند سنجشگر راهی برای استفاده از فناوری به منظور تقویت مدیریت سلامت جسمانی و روانی رانندگان است.»

بیش از ۴۰ هزار راننده شاغل تاکنون تحت آزمایش «مناسب بودن وضعیت روانی» قرار گرفته‌اند و سازمان حمل‌ونقل عمومی پکن قصد دارد پنج هزار سیستم شناسایی را برای پایش «رفتارهای غیرعادی» به کار گیرد.

چین با نصب حدود ۵۴۰ میلیون دوربین مداربسته در سراسر این کشور، هم اکنون عنوان تحت نظارت‌ترین کشور جهان را در اختیار دارد.

شهروندان همچنین تحت نظارت سامانه اعتبار اجتماعی قرار دارند و بر اساس رفتار اقتصادی و شخصی‌ خود پاداش می‌گیرند و مجازات می‌شوند.

افراد دارای امتیاز اعتباری بالا به‌سرعت برای بهره‌مندی از خدمات دولتی تاییدیه دریافت می‌کنند اما آن‌هایی که امتیاز اعتبار اجتماعی‌شان کم باشد، احتمال استخدامشان کاهش می‌یابد و حتی از استفاده از حمل‌ونقل عمومی محروم می‌شوند.