به مناسبت برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی - پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده از یک موضوع، درباره یک رویداد یا واقعه خاص است که جهت اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه، ارایه می شود.

مقدمه
پوستر (poster): یا دیوارکوب، که به آن اعلان، آفیش و پلاکات نیز می‌گویند، صفحات کاغذی در ابعاد تقریباً بزرگ هستند که بر روی آنها نوشته‌ها، طرحها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده‌است. پوسترها به منظور نصب شدن بر روی دیوارها یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شده‌اند. پوسترهای معمولی از نقاشی و نوشته تشکیل شده‌اند اما ممکن است یک پوستر دارای نقاشی محض یا نوشته تنها باشد. پوسترها ممکن است برای جلب توجه یا اطلاع‌رسانی بر روی دیوارها چسبانده شوند. اهداف پوسترها چند منظوره است. یک پوستر ممکن است برای تبلیغات باشد یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. از پوسترها برای امور آموزشی استفاده زیادی می‌شود.

معنی و واژه پوستر
پوستر (Poster) واژه‌ای انگلیسی می‌باشد، و در فارسی اعلان نامگذاری شده‌است. واژه دیگری که برای این مفهوم در ایران تا حدودی رایج است: واژه فرانسوی: آفیش (Offiche) واژه آلمانی: پلاکات (Plakat).

پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده از یک موضوع، درباره یک رویداد یا واقعه خاص است که جهت اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه، ارایه می شود. «پوستر» گونه ای دیگر از زیر مجموعه های هنر گرافیک است با سابقه بسیار قدیمی که به نامهای مختلفی از جمله: تخته اعلان، آفیش، پلاکارد، پلاکات، آگهی دستی، برگه نمایش، باسمه چوبی و جز اینها شناخته می شد.

به عبارتی، پوستر نوعی اعلان خبری است برای بیان رویدادها در موضوعات مختلف که معمولا برای نمایش بصورت عمودی طراحی می شود و باید ابعادش به گونه ای باشد که از فاصله ای نسبتا کوتاه دیده شود. هر چند ممکن است به اندازه کارت پستال کوچک، و یا بیلبوردی در بزرگراه، بزرگ باشد. به هرحال پوستر در هر اندازه و شکل وظیفه انتقال اطلاعات را در کوتاهترین زمان دارد.

تاریخچه پوستر
تاریخچه پوستر به اواسط دهه ۱۸۰۰ مورد باز می گردد زمانی که لیتوگرافی به یک فرایند چاپ مقرون به صرفه تبدیل شده بود. گسترش محبوبیت آنها تا زمان تولید انبوه که تکمیل هنر تجدید چاپ را امکان‌پذیر کرد، مشاهده نشد. در آن زمان بود که ساخت پوستر به ویژه برای فروش محصولات گسترش یافت.

پوستر یکی از اولین فرمهای تبلیغات بوده و در اوایل قرن ۱۹ به عنوان ابزاری برای ارتباط تصویری توسعه یافته است. پوسترها توسعه تایپوگرافیک را تحت تاثیر قرار دادند زیرا باید از فاصله دور خوانده می‌شدند و نیازمند انواع بزرگتری از حروف برای طراحی بودند و به چاپهای بزرگتری (معمولا از جنس چوب به جای فلز) احتیاج داشتند. پوستر سریعا در سراسر جهان منتشر شد و به یکی از عناصر مهم طراحی گرافیک تجاری تبدیل گردید. بسیاری از هنرمندان مانند هنری تولوز لتروک و هنری ون در ورده پوسترهایی را طراحی کردند.

از پوسترها برای تبلیغ احزاب سیاسی، استخدام سربازها و همچنین فروش محصولات و گسترش ایده‌ها به عموم استفاده می‌شده است. هنرمندان سبک تیپوگرافی بین‌المللی طراحی معتقد بودند پوسترها برای برقراری ارتباط می‌باشند و مشارکت آنها در زمینه طراحی از تلاششان برای تکمیل پوستر حاصل شد حتی با وجود محبوبیت اینترنت، پوسترها همچنان هر روز برای انواع مختلف دلایل تولید می‌شوند.

۱٫ قرن نوزدهم
در اواخر قرن نوزدهم، پوسترهای دو نقاش فرانسوی (ژول شره) و (تولوز لوترک) تأثیر چشمگیری بر روند طراحی پوستر داشته‌اند. بعضی به ژول شره لقب «پدر پوستر» را داده‌اند. پوسترهای لوترک، بر اساس قدرت او در طراحی و شناخت رنگ و مهارتش در لیتوگرافی و نیز تأثیرپذیری از باسمه‌های ژاپنی بنا گردیده و اگرچه بیش از ۳۰ پوستر از او بر جای نمانده ‌است، ولی همین آثار معدود تأثیر زیادی بر هنر پوسترسازی داشته و برای بسیاری از هنرمندان راهگشا بوده‌است.

۲٫ قرن بیستم
پوستر در اوایل قرن بیستم رسانه‌ای شناخته شده و موفق بود و به ویژه در شهر پاریس، بسیاری از هنرمندان طراح پوستر گرد آمده بودند. رنگهای شاد و زنده پوستر، برای عامه مردم جذاب و دوست داشتنی بود و گاهی شبانه پوسترها را که به تعداد محدود و برای نصب در گذرگاه‌های عمومی به شیوه لیتوگرافی تکثیر می‌شد، از دیوارها برمی‌داشتند و و در منزل خود نصب یا نگهداری می‌کردند و امروزه بعضی از این پوسترها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی یافت می‌شود. پیشرفتهای فنی لیتوگرافی (چاپ سنگی) در آغاز قرن بیستم، کیفیت پوسترها را متحول نمود و طراحان با جسارت کافی از زمینه‌های تخت رنگی در آثار خود استفاده می‌کردند.

انواع پوستر
۱٫ پوسترهای تبلیغاتی
بعضی از به یادماندنی‌ترین تصاویر فرهنگ عامه در قرن ۲۰ را پوسترهای تبلیغاتی به ما ارائه داده‌اند: کوکاکولا، کمل بانوم و بیلی همه و همه پوسترهایی را طراحی کرده‌اند که در فرهنگ عمومی در برابر آزمون زمان به خوبی ایستادگی کرده‌اند. بعضی از این پوسترها از طریق مجلات و روزنامه‌ها و حتی در بیلبوردهای شهری منتشر شده‌اند.

۲٫ پوسترهای سیاسی
معروفترین پوسترهای سیاسی تاریخ، عموما با جنگ در ارتباط بوده‌اند. در طی جنگ جهانی اول ما پوسترهایی مانند لرد کیچنر و عمو سم را مشاهده می کردیم که از آنها برای بهبود روند به کارگیری سربازها استفاده می‌شد، اما قدرت آنها اغلب دست کم گرفته می‌شد.

۳٫ پوسترهای فیلم
پوسترهای فیلم یکی از مهمترین پوسترها در فرهنگ عامه در طی دهه‌های اخیر بوده‌اند استودیوهای فیلمسازی زمانی که متوجه شدند نمایش قطعات کوچکی از فیلم یک شیوه ارزان برای تبلیغ آن عموم است از این نوع پوسترها استفاده کردند.

در ابتدا و تا زمان تسلط رسانه‌های دیجیتال پوسترهای فیلم از تصاویر رنگی و گاهی تصاویر کارتونی به منظور جلب تماشاگران استفاده می‌کردند. در طی زمان پوسترهای رنگی و اولیه فیلم رسانه‌های جمعی هنوز گسترش نیافته بودند و در نتیجه طراحان تنها باید با استفاده از یک تصویر تماشاگران را جذب می‌کردند زیرا آنها احتمالا قبلا پیش‌نمایشهای زیادی را درباره فیلم ندیده بودند. در نظر داشته باشید که طراح می‌تواند تاکید را بر روی جزئیات مهمی قرار دهد که می‌تواند مخاطب را به تماشای فیلم راغب کند. اسامی بازیگران مهم و همچنین کارگردانان با چاپهای مشکی و بزرگ به این دلیل است که بیننده همیشه به خاطر داشته باشد تا چه کسانی در این فیلم ظاهر شده‌اند.

۴٫ پوسترهای تلقینی و انگیزشی
اگر شما در دهه ۹۰ به یک کلاس درس و یا دفتر کار وارد می‌شدید احتمالا این نوع از پوسترها را مشاهده می‌کردید. پوسترها معمولا تصاویر ساده‌ای مانند قله کوه و یا شخصی در حال دویدن در امتداد یک مرز مشکی پررنگ و یک پیام ساده انگیزشی در زیر تصویر بودند.

۵٫ پوسترهای رویدادها
شما احتمالا این نوع از پوسترها را در رویدادهای تبلیغاتی شهر مانند کنسرتها، نمایشگاهها و یا دیگر رویدادها مشاهده کرده‌اید. هر نوع رویداد و یا گردهمایی عمومی غالبا با پوسترها تبلیغ می‌شوند و بعضی از رویدادها بیشتر از خودشان به خاطر پوسترهایشان معروف شده‌اند.

۶٫ پوسترهای مسافرتی
این نوع از پوسترها مخاطبان خود را تشویق می‌کنند تا به مقاصد مختلف سفر کنند. اغلب توسط آژانسهای مسافرتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این نوع از پوسترهای مسافرتی در فرودگاهها و هتلها و هر نوع از کسب و کاری که با تورسیم سر و کار دارد رایچ هستند. هدف از آنها انگیزه دادن به مخاطب برای بازدید از یک مکان جدید است.

۷٫ پوسترهای آموزشی
این نوع از پوسترها می‌توانند در دانشگاه و یا محیط‌های آکادمیک برای برجسته‌سازی کار تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند. این نوع از پوسترها عموما برای ترویج بحث و یا به عنوان یک قطعه همراه برای یک سخنرانی و یا مقاله کاربرد دارد. البته در آموزش تحقیق واقعی همیشه مهمتر است زیرا آنها اغلب مانند تحقیق مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

۸٫ پوسترهای نورسیاه
این نوع از پوسترها در اواخر دهه ۶۰ از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار شدند. این هم به دلیل جلوه‌های ویژه‌ای بود که آنها با استفاده از نور ماوراء بنفش ایجاد می‌کردند. آنها بخش مهمی از جنبش ضدفرهنگ شدند و بعضی از پوسترهای قدیمی از این نوع آیتم‌های کلکسیونرها نیز محسوب می‌شوند.

ویژگیهای یک پوستر خوب
پوسترهایی که طراحی می شوند برای اینکه بیشترین مخاطب را سمت خود جذب نمایند باید دارای یک سری ویژگیهایی باشند که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

۱٫ سادگی در پوستر
سادگی مقوله است که در اغلب محصولات گرافیک جهت سرعت بخشیدن به درک مفهوم استفاده می کنیم. در پوستر نیز سادگی را با استفاده اعمال خساست در استفاده از فرم و رنگ ایجاد می کند. پرهیز از سادگی سبب بروز گنگی و پیچیدگی در پوستر می گردد.

۲٫ گویایی در پوستر
گویایی یعنی با نگاه اولیه به پوستر، کلیت موضوع را دریافت کنیم. در توضیح ساده تر می توانیم بگوییم فضای پوستر نباید بی ربط از موضوع آن باشد.
به خوبی مخاطب خود را بشناسد و بتواند با مخاطب خود ارتباطی بی واسطه برقرار کند و معماگونه و گنگ نباشد.

۳٫ جذابیت رنگی در پوستر
پوستر باید جذاب باشد تا بتواند قابلیت جلب توجه کنندگی را در بر بگیرد. شاید مهمترین فاکتور جذابیت در پوستر رنگ باشد. طراح پوستر در حیطه موضوع مورد نظر به خوبی می باید رنگهای جذاب را شناسایی و در پوستر به کار ببرد.

رنگ پوستر تبلیغاتی باید در مخاطب ایجاد انرژی کند. رنگ پوستر تبلیغاتی یکی و شاید اصلی ترین وجه طراحی هستند. رنگ در مخاطب شما ایجاد انرژی می کند، موجب بروز یک رفتار خاص در او می شود و در صورت استفاده صحیح، می تواند چشمان او را خیره کند. با توجه به موضوع طراحی، رنگها می توانند کاملا جسور، نامحسوس و یا رومانتیک باشند.

۴٫ کادر مناسب در پوستر
انتخاب کادر مناسب می باید پیش از طراحی پوستر صورت پذیرد. کادر عمودی کادری است خبری و هر چه کادر باریکتر باشد خبر تند و تیزتر به مخاطب منتقل می شود یا به تعبیری دیگر رسمی ترین و با سلابت ترین کادر در پوستر، کادر عمودی است. کادر افقی کادری است آرام و ساکن که عجله ای برای انتقال پیام ندارد. مضامین داستان گونه، مذهب و طبیعت را می توان در قالب این کادر در نظر گرفت. کادر خشتی یا مربع کادری است دوستانه و دموکراتیک. این کادربرای موضوعاتی همانند صلح، آشتی و کودکان مناسب است.

۵٫ ترکیب بندی
مناسب فرم و رنگ در پوستر: قرارگیری مناسب عناصر ما در کادر پوستر نیازمند آشنایی طراح با شناخت کادر و کمپوزسیون مناسب است.

کمپوزسیون یعنی ترکیب بندی بجا و مناسب فرم در کادر به نحوی که یک طرح واحد را تداعی کرده و چشم نواز باشد. گروهی از رنگها در کنار یکدیگر جلوه ای زیبا و مناسب دارند. طراح با علم رنگ شناسی خود می باید به درستی رنگهای مورد نیاز طرح را انتخاب کند.

رنگ بندی مناسب، کسی که با هارمونی رنگها و تضاد و انطباق آنها آشنایی نداشته باشد نمی تواند طراح خوبی باشد. خیلی مهم هست رنگ بندی اجزا درست انتخاب شود.

گزیده گویی در پوستر تبلیغاتی؛ اجزای اضافی را حذف کنید. گاهی اوقات هر چه کمتر توضیح بدهید، بهتر است و می تواند برای مخاطب جذاب تر باشد.

یک کلمه تنها یا یک تصویر ساده،گاهی اوقات خیلی بیشتر از کلمات زیاد و تصاویر پیچیده می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. به هیچ وجه از تصاویر اضافه یا کلمات فقط برای زیاد کردن حجم کار استفاده نکنید.

در ایجاد ترکیبها هوشمندانه عمل کنید. متنها، عکسها و کلیه اطلاعات در اختیار شماست. فکر کنید و ایده دهید که به چه صورتهای مختلفی می شود متن و عکس را خورد کرد و دوباره کنار هم چید. این شما هستید که مشخص می کنید مخاطب باید به چه صورت پوستر تبلیغاتی را مطالعه کند و پیام آن را دریافت نماید. به تلفیق گرافیک، کلمات و حتی حروف فکر کنید.

۶٫ وحدت در پوستر
عدم پراکندگی فرم و عناصر پوستر به نحوی که طرح واحدی را تداعی کنند.

۷٫ خلاقیت ویژه در پوستر
بدین معناست که طرح ما حاکی از ایده ای مبتکرانه و خاص بوده و مخاطب را پس از دریافت آن ایده به وجد آورد. این ایده مبتکرانه عامل جذابیت را در پوستر تقویت کرده و باعث ماندگاری آن می گردد.

۸٫ خوانایی در پوسترهای نوشتاری
پوستر تبلیغاتی باید سلسله مراتب بصری داشته باشد. یک پوستر تبلیغاتی باید سریعا جلب توجه کند و مخاطب آن بتواند در سریع ترین فرصت ممکن آن را بخواند. شما باید اطلاعات را از لحاظ اهمیت دسته بندی کنید. اگر متن شما خیلی کوتاه است، دنبال تصاویر و گرافیک برجسته و ساده باشید، مانند طرح زیر. اما اگر متن شما زیاد است، تمرکز خود را روی متن بگذارید و آن را از لحاظ اهمیت، اولویت بندی کنید.

۹٫ اجرای مناسب در پوستر
اجرای مناسب در طراحی پوستر بدین معناست که طرح نهایی عاری از ضعف و اختلال در اجرا بوده و ایده پوستر به نحو شایسته اجرا شده باشد. بعد از فاکتور خلاقیت ویژه، مهمترین فاکتور اجرای مناسب است.

۱۰- تایپوگرافی در پوستر تبلیغاتی
به خاطر داشته باشید شما می توانید با فونتهای مختلف، پیام یک پوستر تبلیغاتی را زمین تا آسمان تغییر دهید. می توانید برای نشان دادن جدیت، از فونتهای بولد، برای بالابردن ظرافت از فونت ایتالیک و برای بیان بازیگوشی و سرگرمی از فونتهای غیر رسمی (سست و لوس) استفاده کنید.
پیشنهاد می شود حداقل از دو فونت متفاوت در کار خود استفاده کنید. یکی برای عنوان و یکی برای متن.

۱۱٫ استفاده از نگاتیو در پوستر تبلیغاتی
ساختن یک تصویر با استفاده از تصاویر دیگر، چیزی شبیه جادو است و می تواند افراد را هیجان زده کند. یکی از بهترین کارها در طراحی نگاتیو، این است که اطراف نقطه ای را که می خواهیم جلب توجه کند، از نگاتیو(فضایی که در آن چیزی چاپ نمی شود مانند چنگال در تصویر زیر) پر کنیم. این کار باعث می شود به سرعت توجه مخاطب به آن نقطه جلب شود.

۱۲٫ ایجاد یک کانون توجه در پوستر تبلیغاتی
برای ایجاد اهمیت بیشتر متن، خارج و داخل آن از عکس استفاده کنید.

۱۳٫ استفاده از اشکال هندسی در پوستر تبلیغاتی
کنار هم قرار دادن اَشکال هندسی، می تواند اَشکال دیگر را بسازد. آنها می توانند با استفاده از خط هایشان، چشم مخاطب را به جاهای مختلف پوستر تبلیغاتی هدایت کنند. یک ترکیب زیبا درست کنید و توجه مخاطب را به همان سمتی که می خواهید ببرید. استفاده از اشکال در طراحی، یک کار زیرکانه است و تاثیرات باورنکردنی ای دارد.

۱۴٫ در طراحی پوستر تبلیغاتی با لایه ها بازی کنید
هنگامی که از عکسها، کلمات و رنگها در لایه های مختلف استفاده می کنید، باعث می شود تصویر نهایی دارای ابعاد مختلف و عمق شود.

۱۵٫ ایجاد انرژی با استفاده از تاکید روی اجزا
وقتی شما از فونتها و تصاویر هیجان انگیز استفاده می کنید، یک تاثیر جدی و واکنش فوق العاده در بیننده به جا می گذارید. با این کار باعث می شوید پیام شما با احساسات و انرژی مخاطب درگیر شود. گاهی اوقات استفاده از کلمات کم، تاثیرگزاری را فوق العاده می کند.

۱۶٫ زاویه های مرسوم را بشکنید
زندگی همیشه روی یک خط مستقیم حرکت نمی کند. نگاه از زاویه های مختلف می تواند یک پوستر تبلیغاتی را هیجان انگیز کند. زاویه نگاه عکسها را تغییر دهید. از بالا و پایین عکس بگیرید. به جای آن که کلمات و جملات را خیلی صاف و مرسوم بنویسید، آنها را بشکنید. روی قطر بنویسید. دایره ای بنویسید.

۱۷٫ شوخ طبعی را فراموش نکنید
هدف پوستر تبلیغاتی شما جدی است اما الزامی ندارد برای رسیدن به هدفتان از شوخی استفاده نکنید. با کلمات بازی کنید. تصورات دور از انتظار داشته باشید.

۱۸٫ رعایت تناسب در طراحی پوستر تبلیغاتی
استفاده از تقارن، محور و تکرار، برای چشمها تناسب ایجاد می کند. رنگ، گرافیک و میزان متن باید در تناسب با هم باشند. تناسب به این معنا نیست که پوستر تبلیغاتی شما، حتما باید کاملا متقارن و روی محور باشد. تناسب به این معناست که یک طرف نباید بار و سنگینی بیشتری داشته باشد. (فضای خالی الزاما بار سبک نیست. تناسب به محتوای درونی پوستر اشاره دارد.)

۱۹٫ استفاده از تصاویر برای اعتبار بخشیدن به پوستر تبلیغاتی
استفاده از یک تصویر زیبا و دراماتیک در پوستر تبلیغاتی می تواند پیام شما را به خوبی منتقل کند. تصاویر به محصول شما اعتبار می بخشند. آنها می توانند محصولات شما را واقعی کنند و باعث می شوند مخاطب تا حدی کیفیت را ببیند.

۲۰٫ تصویرسازی های خلاقانه در پوستر تبلیغاتی
عکاسی لزوما همیشه نیاز شما را برآورده نمی کند و یا شاید همیشه بودجه کافی برای عکاسی وجود نداشته باشد. به جای آن کار، شما می توانید خودتان کاراکتر خلق کنید. شما می توانید یک دنیای بزرگ و کامل به خصوص در زمینه هدفتان خلق کنید.

۲۱٫ طراحی غیر معمول پوستر تبلیغاتی
از فونتهای غیر معمول استفاده کنید. تصاویر متضاد را در کنار هم قرار دهید. تصاویر و اطلاعات را به گونه ای در کنار هم قرار دهید که یک چیز جدید خلق شود.

۲۲٫ همسو بودن تمام اجزای گرافیکی
ابتدا تصمیم بگیرید که مخاطب قرار است به چه ترتیبی مطالب پوستر تبلیغاتی شما را بخواند. سپس برای دستیابی به این هدف، از رنگها، خطوط، ابعاد و میزان متن استفاده کنید و برایش یک مسیر مشخص قرار دهید.

۲۳٫ اطلاعات متراکم و خوانا
خوانا بودن پوستر تبلیغاتی الزاما به این معنا نیست که مخاطب بتواند تمام مطالب روی پوستر را مطالعه کند. باید مطمئن شوید که مخاطب دقیقا متوجه تبلیغ شما شده است و می داند محصول، خدمات یا توصیه شما چیست. مطمئن شوید که از فاصله زیاد هم پوستر شما قابل فهم است.

۲۴٫ به فرمت و قطع پوستر دقت کنید
تمام پوسترها تبلیغاتی از لحاظ سایز و طراحی یکسان نمی باشند. اندازه و فرم پوستر را بنا به ایده خودتان تغییر دهید. الزامی ندارد همیشه پوسترها عمودی باشند. طراحی افقی و یا حتی دایره ای را امتحان کنید.

۲۵٫ پوستر تبلیغاتی باید احساسات مخاطب را به چالش بکشد
یک تک کلمه یا یک عکس تنها می تواند احساسات مخاطب را به چالش بکشاند. احساس عشق، احساس خشم و یا حتی مریضی.

۲۶٫ ایجاد یونیفرم طراحی برای رویدادهای مختلف
هنگامی که شما بیش از یک رویداد یا محصول دارید، طبیعتا باید بیش از یک پوستر تبلیغاتی طراحی کنید. وقتی یک سری پوستر طراحی می کنید، بد نیست قالب یکسانی داشته باشند. به این معنا که تصاویر و رنگها می توانند تغییر کنند ولی پوستر دوم و سوم باید مخاطب را به یاد پوستر اول هم بندازد. این به معنای کپی نیست. به معنای ایجاد ساختار یکسان برای همه آنهاست. پوسترها هر کدام به صورت جدا باید دارای پیام باشند و وقتی در کنار هم قرار می گیرند هم معنا داشته باشند.

۲۷٫ برای مخاطبتان طراحی کنید
پیش از آن که چیزی را بفروشید، باید خریدار آن را خوب بشناسید. اطمینان حاصل کنید که طراحی شما مطابق سلیقه، عادت خریداری و فرهنگ اوست.

۲۸٫ ایجاد علاقه با استفاده از تضاد
به شیوه های گوناگون، تضاد ایجاد کنید. از رنگهای متضاد استفاده کنید. مانند آبی و نارنجی. اصلا چه طور است که کار را سیاه و سفید طراحی کنید؟ فونتهای کوچک و بزرگ را در کنار هم بیاورید.

۲۹٫ شکستن اصول و قواعد طراحی پوستر تبلیغاتی
محدودیتها را از بین ببرید. از غیرممکن ها استفاده کنید. چیزهایی که در کنار هم جور نمی شوند را در کنار هم بیاورید. چیز جدید خلق کنید.

 

  • منبع خبر : منابع - دکتر کامران افشار مهاجر (1387) گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه‌ها. سمت،. تهیه و تنظیم: نوید اچگان. انتشارات سمت. - «اعلان، پوستر» [سینما و تلویزیون، عمومی] هم‌ارزِ «poster»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی و زیر نظر حسن حبیبی، «فارسی»، در دفتر اول، فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی(ذیل سرواژه اعلان). - ساعدی، فاطمه (1396)