پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم:// جلوگیری از تقلب در آزمون‌های سراسری؛ از قطع نقطه‌ای اینترنت در ایران تا بهره‌گیری از هوش مصنوعی در دنیا

پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم://

جلوگیری از تقلب در آزمون‌های سراسری؛ از قطع نقطه‌ای اینترنت در ایران تا بهره‌گیری از هوش مصنوعی در دنیا

در حالی که اغلب کشورهای دنیا از فناوری‌های پیشرفته، هوش مصنوعی و پایش سیگنال‌های رادیویی برای جلوگیری از تقلب در آزمون‌های سراسری استفاده می‌کنند، راهکار قطع نقطه‌ای اینترنت در مناطق برگزاری کنکور در ایران نمی‌تواند مسیر قابل قبولی برای جلوگیری از تقلب در این‌گونه آزمون‌ها باشد.
جلوگیری از تقلب در آزمون‌های سراسری؛ از قطع نقطه‌ای اینترنت در ایران تا بهره‌گیری از هوش مصنوعی در دنیا

به گزارش سیتنا، دکتر حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، چهارشنبه (۱۴ دی ماه) در برنامه صبح بخیر ایران، گفت: در ساعات برگزاری مرحله اول کنکور (۲۹ و ۳۰ دی‌ماه)، اینترنت در کل کشور قطع خواهد شد. در همین راستا وی تاکید کرده بود: قطع نقطه‌ای اینترنت در زمان برگزاری کنکور طی سال گذشته نتوانسته جلو ارتباط داوطلبان را با بیرون بگیرد و به همین دلیل قرار است امسال اینترنت کل کشور در زمان برگزاری آزمون قطع شود!

البته ساعاتی بعد، محمد زلفی گل، وزیر علوم در حاشیه هیات دولت، گفت: در حوزه هایی که کنکور برگزار می شود، اینترنت برای محل های برگزاری آزمون سراسری قطع خواهد شد تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت بپردازند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد که تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای قطع سراسری اینترنت در روزهای برگزاری کنکور ابلاغ نشده است و متاسفانه هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسوول اظهاراتی را مطرح می کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آنهاست.

اما موضوع به تابستان امسال و روزهای برگزاری کنکور سراسری برمی‌گردد که اینترنت مناطق حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شد؛ اما قطع اینترنت هم نتوانست از لو رفتن سوال‌ها جلوگیری کند.

در حالی که اغلب کشورها از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی برای جلوگیری از تقلب در آزمون‌های سراسری استفاده می‌کنند، راهکار قطع اینترنت حتی در مناطق حوزه‌های آزمون که با نام قطع نقطه‌ای اینترنت شناخته می‌شود هم نمی‌تواند مسیر قابل قبولی باشد.

به گزارش سیتنا، آزمون کنکور ۱۴۰۱ از همان نخستین‌ روزهای برگزاری، با حاشیه‌های فراوانی درباره لو رفتن سوال‌ها همراه بود. اولین بار سوال‌های گروه آزمایشی هنر در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و رئیس سازمان سنجش هم ضعیف‌ بودن نظارت در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت. روزهای بعد در روز آزمون گروه ریاضی و فنی و علوم تجربی، لو رفتن سوال‌ها در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد. سازمان سنجش هم در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سوال‌ها را در سایتش بارگذاری کرد. در این میان برخی کانال‌های تلگرام اعلام کردند که سوال‌ها را قبل از جلسه کنکور به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان فروختند.

در حالی که اینترنت در مناطق برگزاری کنکور ۱۴۰۱ قطع شده بود، رئیس سازمان سنجش لو رفتن سوال‌ها را به شرکت‌کنندگان نسبت داد و گفت: «روز برگزاری آزمون گروه علوم ریاضی به کمک دستگاه‌های آشکارساز، ۷۰ مورد تخلف در سر جلسه امتحان پیدا کردیم و بیش از ۴۵۰ داوطلب متخلف در آزمون گروه علوم تجربی که ابزار الکترونیک به همراه داشتند، شناسایی شدند.»

اما کشورهایی که همچون ایران کنکور سراسری برگزار می‌کنند، از فناوری‌های پیشرفته برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌کنند و نه قطع کردن اینترنت. سیستم کنترل آزمون در چین در سال‌های اخیر تحولات زیادی داشته است. یک دهه قبل ابتدا دوربین‌های نظارتی برای کنترل شرکت‌کنندگان نصب شدند، سپس دستگاه‌های فلزیاب‌ها آمدند و اکنون از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل زنده استفاده می‌شود.

به گزارش سیتنا، فناوری جدید هوش مصنوعی چین برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های ارسال شده از سالن‌های امتحان و سپس هشدار دادن به مانیتورهای ناظران استفاده می‌شود تا ناظران بررسی کنند که آیا حرکات بدن شرکت‌کنندگان مشکوک است یا خیر. همچنین دستگاه‌هایی در محل برگزاری امتحانات تعبیه شده است که سیگنال‌های تلفن همراه را بررسی می‌کند. در کره‌جنوبی و تایلند هم از فناوری پایش سیگنال‌های رادیویی به‌منظور شناسایی دستگاه‌های تلفن فعال و تجهیزات ارتباطی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

سال گذشته رئیس وقت مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا از دستگاه مسدودکننده آنتن موبایل در حوزه‌های کنکور استفاده نشد، گفت: «برای حوزه‌های امتحانی کنکور باید چندین هزار جمر تهیه می‌شد که اینترنت ممتحنین و مسئولان اجرایی کنکور را هم با اختلال روبرو می‌کرد؛ پس از جمر استفاده نشد.» او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا قطع اینترنت در مناطق موردنظر از قبل به مشترکان اطلاع داده نشد، گفت: «برخی از موضوعات باید در آخرین فرصت اطلاع‌رسانی شوند.»

در نهایت باید گفت که در حالی که اغلب کشورهای دنیا از فناوری‌های پیشرفته، هوش مصنوعی و پایش سیگنال‌های رادیویی برای جلوگیری از تقلب در آزمون‌های سراسری استفاده می‌کنند، راهکار قطع نقطه‌ای اینترنت در مناطق برگزاری کنکور در ایران نمی‌تواند مسیر قابل قبولی برای جلوگیری از تقلب در این‌گونه آزمون‌ها باشد.