اگر مدیران و کارشناسان روابط عمومی به خودباوری لازم دست پیدا کنند می توانند با خلاقیتها و نو آوریهای خود مدیران سازمان را مجاب نمایند که نسبت به عملکرد روابط عمومی اعتنا داشته باشند ، که این خود یکی از موانع و معضلاتی است که بر سر راه روابط عمومی هاست.

پایگاه خبری هنر هشتم، با توجه به این اصل که روابط عمومی مغز متفکر یک سازمان است و قلب تپنده آن محسوب می شود و می تواند در نمودار سازمانی هر سازمان یا موسسه دولتی یا غیر دولتی پس از بالاترین مقام آن قرار گیرد، لذا به این نتیجه می رسیم که واحد روابط عمومی یک واحد استراتژیک و راهبردی در مجموعه یک سازمان دولتی یا غیر دولتی محسوب می شود.

از سوی دیگر مدیران ارشد یک سازمان می توانند برای پیشبرد اهداف سازمان و رسیدن به یک وضعیت مطلوب و آرمانی و در واقع شناخت مخاطبان و سرویس دهی هرچه بهتر به آنها از نظرات و دیدگاههای روابط عمومی هر چه بیشتر بهره گیرند. روابط عمومی وظیفه ای مدیریتی است و حلقه واسط ابتدا در درون سازمان بین تمام کارکنان و مدیران و همچنین بیرون از سازمان با قشرهای مختلف مخاطبان با افکار عمومی ارتباط دارد. در نتیجه باید بپذیریم که روابط عمومی کار یا اهداف متعالی را در سازمان دنبال می کند تا بتواند جایگاه سازمان را در سطح جامعه ارتقاء بخشد و باید از نظر روانشناسی و جامعه شناسی مدیریت حقوق و مسائل از این قبیل و از مهمتر رسانه های گوناگون را بیشتر بشناسد و به نوعی از تمام علوم انسانی آگاهی داشته باشد تا بتواند در داخل سازمان و خارج آن با مخاطبان خاص و عام ارتباطی موثرو لازم را برقرار کند.نکته ی بسیار مهمی که در حال حاضر دراکثر واحدهای روابط عمومی ما وجود دارد این است که اکثر مدیران ارشد سازمانهای دولتی و خصوصی، متاسفانه واحد روابط عمومی را درحد تشریفاتی و تبلیغاتی محدود کرده و کمتربه ارزش های خرفه ای آن پی برده اند.

لذا اینگونه روابط عمومی ها از خود باوری لازم نیز برخوردار نیستند به مرور به حاشیه رانده می شوند. در صورتیکه روابط عمومی می تواند با توصیه ها و تذکرات و پیشنهادات و انتقادات خود و بازخوردهایی که از مخاطبان سازمان هم از جنبه درونی و هم از جنبه بیرونی دریافت می کند به شکل سازنده و منطقی و بسیار تاثیر گذار برای مدیران تشریح و توضیح دهد تا بتواند در خط مشی ها و تصمیم گیریهای خود از آن به نحو احسن استفاده کنند.

با این توضیح می توان گفت کارشناسان و مدیران روابط عمومی در ایران در حرفه ای سخت و طاقت فرسا روزگار می گذارنند که علیرغم حمایت از سوی مدیران ارشد سازمانها مجبور هستند وظایف و ماموریتهای خود را نیز به نحو احسن به انجام رسانند.

اگر مدیران و کارشناسان روابط عمومی به خودباوری لازم دست پیدا کنند می توانند با خلاقیتها و نو آوریهای خود مدیران سازمان را مجاب نمایند که نسبت به عملکرد روابط عمومی اعتنا داشته باشند ، که این خود یکی از موانع و معضلاتی است که بر سر راه روابط عمومی هاست.

به هر حال افرادی که در روابط عمومی ها به طور منطقی از کارآمدی هرچه بیشتر برخوردار بوده و روز آمد باشند می توانند سازمان را در پیش برد اهداف آن یاری رسان باشند و کسانی که در این حرفه به کارشناسی روابط عمومی مشغول هستند باید بپذیرند که کاری مشکل، دشوار و مستمر و راهبردی را انتخاب کرده اند و کارها را با جان و دل انجام دهند و با افکارعمومی مخاطبان سازمان سازش و همکاری داشته و حتی از کارکنان سازمان بخواهند که روابط عمومی را سنگ صبور و مطمئن بداند و از آن استفاده کند.

از سوی روابط عمومی ها باید همیشه ایده و و فکر و نظر مساعدی و بهینه ای را برا ی مدیران سازمان ارائه کنند به طوری که مدیران به خود آیند و آگاه شوند که می توانند د ر اداره امور سازمان از مشورت با روابط عمومی استفاده کنند تا در نتیجه سختی کار آنها کاهش یابد و سازمان یک فرایند منطقی و همراه با سامان بخشی و عاقبتی خوش درجامعه داشته باشند.

 

  • منبع خبر : کتاب سال انجمن متخصصان روابط عمومی