به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم، رضا هوشمند در این خصوص گفت: مطالب این کتاب پیرامون سه پرسش اساسی شکل گرفته که عبارتند از: آیا در جهان جدید میتوان مدرسه را به سبک قدیم اداره کرد؟ تا چه میزان امکان اثربخشی و کارآمدی برای مدرسه به شکل و شیوۀ کنونی قابل تصور است؟ آیا مدرسه با وضعیت امروزش میتواند سهمی در توسعهیافتگی ما داشته باشد؟
وی با اشاره به اینکه هم اینک جلد نخست این کتاب چاپ و منتشر شده و رویکرد چیره بر محتوای آن، نگاه انتقادی به مسائل آموزش و پرورش کشور از منظر توسعه است، افزود: هدف از گردآوری این مجموعه صرفاً انعکاس رویکردهای انتقادی نسبت به نظام آموزش و پرورش کشور نیست، بلکه پس از آسیب شناسی و نشان دادن نقاط انتقادی و بحرانی؛ سازندگی، اصلاح، بهبود و گشودن افق های نو در تمام محتوای این کتاب دنبال شده است.
هوشمند با بیان اینکه در این کتاب، شانزده مقاله و گفتار از نُه نویسنده و پژوهشگر که طی سالهای اخیر در حوزۀ نظام آموزش و پرورش، دستورزیِ اندیشه ای داشتهاند، گردآوری شده است، گفت: علاقهمندان میتوانند در این کتاب مسائل آموزش و پرورش را از منظر جامعهشناس، اقتصاددان، توسعهپژوه، مدیر رسانه، فیلسوفِ تعلیم و تربیت و روانشناس ببینند و به مقایسه و سنجش بنشینند.
مدیر انتشارات مشق شب تصریح کرد: این کتاب میتواند سرآغازی برای صورتبندی منطقی و انتظامبخشی به گفتارها و نوشتارهای انتقادی به آموزش و پرورش باشد تا هم نویسندگان و علاقهمندان را از نگاههای انتقادی بهرهمند سازد و هم در عین حال کاستیها و مزیتهای انتقادیاندیشی در این همکناری، روشن و تکمیل شود.
وی یادآور شد: این کتاب به اینجا ختم نمی شود و بنا بر آن است تا در مجلدهای بعدیِ «مرگ مدرسه؟»، نقدها و یادداشتهای دیگر منتقدان آموزش و پرورش پیرامون مسئله های اساسی آموزش و پرورش گردِ هم آمده و این مسیر ادامه یابد.
به گفته هوشمند، این کتاب دربرگیرندۀ مقالات و گفتارهایی از خسرو باقری، شیوا دولتآبادی، محسن رنانی، حسن عشایری، نعمتالله فاضلی، مقصود فراستخواه، محمدامین قانعیراد، جعفر محمدی و مرتضی نظری است، که به کوشش مرتضی نظری گردآوری شده و توسط انتشارات مشق شب، روانه بازار نشر شده است.