دکتر پرویز علوی که تا سال ۱۳۹۰ در گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی تدریس می کرد درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم، وی در سال ۱۳۸۶ در یگ گفتگویی گفته بود اعتماد به رسانه ها در کشورهای جهان سوم در سطح پایینی قرار دارد و توسعه‌ همه‌جانبه و پایدار از عوامل افزایش اعتماد مردم به رسانه‌هاست.

دکتر پرویز علوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بحث اعتمادسازی میان مردم و رسانه‌ها با بیان این که در اهمیت اعتمادسازی توسط رسانه‌ها برای جلب مخاطبان و تاثیر‌گذاری بر آن‌ها تردیدی وجود ندارد، اظهار کرده بود: متاسفانه در کشورهای جهان سوم اعتماد به رسانه‌ها در سطح پایینی قرار دارد که دلایل مختلفی برای آن قابل تصور است.

علوی وجود رسانه‌های دولتی که تنها خود را مجری سیاست‌های حکومت می‌دانند،‌ وجود حکومت‌های اقتدارگرا و غیر متکی به مردم، دروازه‌بانی یک‌سویه و با نگاه امنیتی در رسانه‌های صوتی و تصویری و وجود سیستم پیشگیرانه (مجوز قبل از انتشار‌) و سانسور در رسانه‌های مکتوب را از مهم‌ترین دلایل پایین بودن اعتماد مردم در کشورهای جهان سوم به رسانه‌ها عنوان و تصریح کرد: بی‌سوادی، فقر و گرفتاری توده‌های مردم که عمدتا جذب برنامه‌های سطحی و سرگرم کننده می‌شوند را نیز باید به این عوامل اضافه کرد.

این عضو هیات علمی ‌دانشگاه با تاکید بر این که باید در این کشورها جهانی اندیشید و محلی عمل کرد، توسعه‌ همه جانبه‌ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پایدار را از مهم‌ترین راه‌حل‌های بالا بردن اعتماد مردم به رسانه‌ها در این کشورها دانست و گفت: استفاده از تجارب بشری و جهانی و انطباق آن با نیازها و شرایط محلی از مسائلی است که در این راستا باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ایجاد اقتصاد تولیدی، رفاهی و وجود تشکل‌های نیرومند مدنی (احزاب، باشگاه‌ها، انجمن‌ها و NGO‌ها) و سوق دادن رسانه‌های دولتی به سوی رسانه‌های ملی و مردمی‌، تقویت کادرهای فنی و تجهیز تکنولوژیک و مراوده با رسانه‌های موفق جهان را از دیگر راه‌کارهای موجود در این زمینه عنوان و خاطر نشان کرد: در کشورهای جهان سومی ‌باید دموکراسی را متناسب با شرایط محلی پیاده کرد، به طوری که مشارکت و آزادی کسب اطلاعات و نشر آن،‌ ایجاد فضای مناسب برای اعلان همه نظرات مخالف و موافق در رسانه‌ها باتوجه به منافع ملی و رعایت محدودیت‌های قانونی آزادی بیان مورد تاکید قرار بگیرد.

این مدرس ارتباطات، در ادامه با اشاره به پیشینه‌ بالای مطالعه پیرامون متقاعدسازی مخاطب و تاثیر‌گذاری بر او،‌ چهار عامل منبع پیام، ماهیت پیام،‌ ویژگی‌های پیام‌گو،‌ محیط و شرایط دریافت پیام را از مهم‌ترین عوامل موثر در متقاعدسازی افراد برشمرد و افزود: این که پیام دهنده از چه منزلت و موقعیت اجتماعی برخوردار است و شیوه‌ی ارایه‌ پیام و انطباق آن با ابزار انتقال در تاثیر‌گذاری آن هم نقش مهمی‌ داراست.

علوی با بیان این که بیش‌تر مردم در زندگی روزانه‌ خود به پیام‌هایی توجه دارند که با آن‌ها موافقند و در مورد بقیه بی‌تفاوت‌اند،‌ عزت نفس، کم هوشی، موافقت ضمنی با پیام،‌ نیاز به تایید اجتماعی و تسلیم پذیری و تمکین را از عوامل شخصیتی مهم در پذیرش پیام برشمرد.

وی در پایان در مورد محیط پیام گفت: انسان، انسان است به اضافه‌ی شرایطش، پس اگر شرایط با محیط تغییر کرده یا تحول یابد، انسان نیز دچار تغییر و تحول می‌شود،‌ لذا شرایط دریافت پیام بسیار متنوع است.