اسماعیل زارع زاده | رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر
به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خلیج فارس، امروزه نقش روابط عمومی در برندسازی، ارتباط و تعامل مستمر با مخاطبان و مشتریان، مدیریت بحران و حتی افزایش خدمات را نمیتوان در سازمانها نادیده گرفت. طبیعتا وقتی در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و حتی بازاریابی و تبلیغات از دنیای آفلاین و فاز سنتی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شده است، باید این انتظار را داشته باشیم که روابط عمومی نیز به عنوان بخشی از برنامههای بازاریابی امروزی و یکی از زیرمجموعههای مهم دیجیتال مارکتینگ، به عنوان ابزاری کاربردی در دنیای آنلاین در نظر گرفته شود.
روابط عمومی دیجیتال یا Digital Public Relation در حقیقت با مفاهیم اصلی روابط عمومی منافاتی ندارد و تمامی مباحث و اصول در این موضوع نیز جاری است. در واقع روابط عمومی دیجیتال بهکارگیری ابزارهای دیجیتال و آنلاین در راستای تحقق برنامهها و اهداف روابط عمومی است. از زمانی که نفوذ اینترنت و میزان استفاده از آن روزبهروز بیشتر شد، طبیعتا مخاطبان و مشتریان نیز بیشتر در این فضا حضور دارند و کارهای روابط عمومی نیز باید بیشتر در دنیای دیجیتال و آنلاین انجام شود.
ظهور شبکههای اجتماعی و انواع سایتهای مختلف این شرایط را فراهم کرده است که بتوانید ارتباط نزدیک و تعامل بهتری با مخاطبان و مشتریان داشته باشید و برنامهها و کمپینهای روابط عمومی دیجیتال را انجام دهید. حالا شما بهراحتی میتوانید با بیانیههای به موقع خود بحرانهایی را مدیریت کنید، از رسانههای پرمخاطب برای گسترش روابط با مشتریان یا برندسازی استفاده کنید و از طریق شبکههای اجتماعی پاسخگوی مشکلات و نظرات مخاطبان باشید.
تفاوت روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی
بدون شک هر دو مقوله از پایه یکسان هستند و هدف اصلی آنها اجرای برنامههای روابط عمومی با همان معنای برقراری ارتباط، تبلیغات و اطلاعرسانی است. شاید مهمترین تفاوت میان روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی را باید در انتخاب رسانهها و ابزارها و نوع مخاطب جستجو کنیم. باید ببینید به چه شناختی از برند و مخاطبانش میرسید و براساس آن برنامههای روابط عمومی خود را در رسانههای مختلف پیادهسازی کنید.
به عنوان مثال اگر مخاطبان شما مدیران ردهبالا هستند که زمان کمی را صرف شبکههای اجتماعی میکنند، نمیتوانید این بستر را برای انتقال پیام یا اجرای برنامههای روابط عمومی خود انتخاب کنید.
علاوه بر این، بین روابط عمومی دیجیتال و سنتی تفاوتهای دیگری نیز وجود دارد. یکی از مهمترین تفاوتها به نوع تعامل با مخاطب بر میگردد. در گذشته شما از رسانههایی چون نشریات یا تلویزیون و رادیو برای اعلام بیانیهها، برندسازی و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده میکردید که مبنای آن ارتباط یکطرفه بود. اما رسانهها و ابزارهای دیجیتال این شرایط را فراهم کردهاند که ارتباط دو طرفه میان مخاطبان و مشتریان با برند ایجاد شود تا بتوانند تعامل موثر و معناداری داشته باشند. نکته مهم این است که بعد از شکلگیری ارتباط موردنظر میتوانید مخاطبان را به سمتی که میخواهید هدایت کنید، ولی در روابط عمومی سنتی اینگونه نیست.
یکی دیگر از تفاوتهای مهم روابط عمومی دیجیتال و سنتی در استفاده از تکنولوژی است. در روابط عمومی سنتی شما تنها به چند رسانه و ابزار و طیف محدودی از مخاطبان اکتفا میکردید، ولی در روابط عمومی دیجیتال اینگونه نیست و با ظهور تکنولوژیهای جدید در فضای آنلاین و دنیای دیجیتال میتوانید شیوه جدیدی از ارتباطات را شکل دهید. ضمن اینکه تنوع زیاد رسانهها باعث میشود از طریق کانالهای مختلف بتوانید با طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان در ارتباط باشید.
اگر بخواهیم به یک مورد دیگر اشاره کنیم باید بگوییم یکی از مهمترین ویژگیهای روابط عمومی دیجیتال این است که میتوانید آن را اندازهگیری کرده و برایش شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) تعریف کنید. اما در روش سنتی چنین چیزی امکانپذیر نیست و نمیتوانید بفهمید دقیقا چه عملکردی داشتهاید.
برای اندازه گیری موفقیت روابط عمومی دیجیتال میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
گوگل آنالیتیکس: بدون شک مهمترین و پرکاربردترین ابزار تحلیلی و آمارگیری که در خیلی از موارد به کمک ما میآید گوگل آنالیتیکس است. به کمک این ابزار قدرتمند و رایگان گوگل میتوانید میزان عملکرد و کیفیت بک لینکها، کدهای UTM، کمپینهای PR و اینفلوئنسری و ترافیک ورودی از روشهای مختلف را بسنجید.
ابزار :SEMRush سایت SEMRush یکی از منابع شناختهشده در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که به کمک ابزارهای مختلف آن میتوانید کارهای زیادی انجام دهید. اگر زیاد از کمپینهای PR براساس رپورتاژ آگهی استفاده میکنید و میخواهید وضعیت کلمات کلیدی و بک لینک ها را ببینید، میتوانید از ابزار SEMRush استفاده کنید.
:BuzzSumo این سایت یکی دیگر از ابزارهای پرطرفدار برای رصد میزان به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما در سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف است.
کانالهای دیجیتال بهطور کلی جزو یکی از ۳ دسته زیر هستند، البته ممکنه با هم همپوشانی داشته باشن یعنی در آن واحد عضو دو یا سه دسته باشند .
رسانههای شخصی: وبلاگ، صفحهی اینستاگرام، توییتر، صفحهی رسمی در اخبار رسمی که در مالکیت یک کسبوکار هستند.
رسانههای اکتسابی: رسانههای هستن که کسبوکار شما با ایجاد یک رویداد (کنفرانس خبری یا یک رویداد مسئولیت اجتماعی) باعث شده تا دربارهی شما حرف بزنند یا حتی توی شبکههای اجتماعی شمارو منشن کنن.
رسانههای پولی: رسانههایی هستند که محتوای کسبوکار شما رو با پرداخت هزینه منتشر میکنند. در ایران رسانهها تحت عنوان رپورتاژ آگهی این محتوا رو منتشر میکنند.
جمع بندی
با دیجیتالی شدن کارها در سراسر دنیای و ظهور مفاهیم جدیدی چون دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، باید این انتظار را داشته باشید که تحولات زیادی را ببینید. از همین رو کمتر موضوعات روابط عمومی برای تبلیغات، برقراری ارتباط با مخاطبان و اطلاعرسانی از طریق روشهای سنتی انجام میشود.
با استفاده از ابزارها و رسانههای آنلاین و دیجیتال میتوانید مفهوم جدیدی چون روابط عمومی دیجیتال را برای اجرای اهداف خود بهکار بگیرید.