سعید خادمی پور مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
به گزارش پایگاه خبری هنر هشتم، به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس؛ بیشک، دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و نقش روابط عمومیها به عنوان پیش قراولان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی که با بهکارگیری هنر، مهارت، تدبیر و دانش خود، فضایی سالم برای اطلاع رسانی شفاف و ارتباطات اثربخش در تنویر افکار عمومی و سازمانها را فراهم میکنند، انکارناپذیر است. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همهی عرصهها پیشتاز است، بیش از پیش نمایان شده است؛ بهگونهای که موفقیت سازمانها در عرصهها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها بستگی دارد. یک روابط عمومی موفق زمانی میتواند بیشترین تأثیر خود را بر مخاطبان داشته باشد و به پویایی برسد که بتواند بهموقع و دقیق از فعالیت تمامی بخشهای سازمان مطلع شود که این امر مستلزم تعامل مداوم واحدهای مختلف سازمان با واحد روابط عمومی است.
در دوران شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصلهگذاری اجتماعی نقش ارتباطات و اطلاعرسانی برخط و بهموقع دوچندان بروز کرده است و روابط عمومیها باید با بهرهگیری از فناوریهای نوین و ابزارهای جدید اطلاعرسانی در این عرصه پرتوانتر و خلاقتر از پیش، یاریگر سازمان و مخاطبان خود باشند.
عمده نقش و کارکرد روابط عمومیها در هنگام بروز بحران و زمان پس از بحران است، شاید اولین کار مؤثری که روابط عمومیها در هنگام وقوع یک بحران انجام میدهند، ایجاد نظم سازمانی و هدایت فضای سازمان به سمت تمرکز بر مدیریت بحران، فضاسازی روحیهبخش و ارتقاء انسجام درونسازمانی یا در مقیاس وسیعتر، اجتماعی است. یک روابط عمومی بالنده میتواند با گردآوری اطلاعات محیطی و تجزیهوتحلیل درست آن، نقش مؤثری در تصمیم سازی در ارتباط با مدیران در مسیر مدیریت بحران ایفاء کند.
پس از وقوع بحران نیز روابط عمومی میتواند در جهت عادیسازی شرایط و مدیریت افکار عمومی و اطمینان بخشی به جامعه و فرونشاندن التهابات کاذب نقش مؤثری ایفا کرده و افکار عمومی را به سمت آرامش و امنیت خاطر و تمرکز بر بازسازی روحی و روانی خویش هدایت کند.