نوشته: میثاق محمدی‌زاده – داشتن افراد بیشتر در اطراف خودتان به معنای داشتن سرمایه اجتماعی بیشتر و دریافت راهنماها، مشاوره‌ها، بازخوردها و ایده‌های بهتر است. همه این‌ها به شما کمک می‌کنند تا زودتر و ساده‌تر به خواسته‌های خود برسید و پله‌های ترقی را پشت سر بگذارید.

به گزارش پایگاه خبری روابط عمومی هنر هشتم، به نقل از شارا، به اعتقاد تیم سندرز، نویسنده کتاب The Likeability Factor، عیبی ندارد در محل کار خود دنبال محبوب بودن باشید.

وقتی همکاران شما، گزارش‌های مستقیمی از فعالیت و موفقیت‌های شما به مدیران شرکت بدهند؛ از شانس بیشتری برای ارتقای کاری برخوردار می‌شوید. پروژه‌های خاص به شما داده شده وبیشتر و ارتباطات گسترده‌تری خواهید داشت.

داشتن افراد بیشتر در اطراف خودتان به معنای داشتن سرمایه اجتماعی بیشتر و دریافت راهنماها، مشاوره‌ها، بازخوردها و ایده‌های بهتر است. همه این‌ها به شما کمک می‌کنند تا زودتر و ساده‌تر به خواسته‌های خود برسید و پله‌های ترقی را پشت سر بگذارید.

بنابراین، دنبال محبوبیت رفتن یا اصطلاحا جمع‌آوری لایک و فالور در دنیای واقعی ذاتا عادت یا ویژگی بدی نیست ولی چه زمانی می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود؟

وقتی که با هزینه‌ای برای احترام گذاشتن همراه می‌شود. کامرون اندرسون، دانشمند دانشکده تجارت دانشگاه برکلی می‌گوید خوشبختی کلی در زندگی به میزان احترامی که دیگران به شما می‌گذارند، بستگی دارد.

وقتی ما به دنبال محبوبیت بیشتر در میان اطرافیان هستیم و انتظار داریم دیگران احترام بیشتری به ما بگذارند؛ ناچار هستیم برخی احساسات خود را قربانی کنیم و دیگر از مزایای احترام گذاشتن به دیگران بهره‌مند نیستیم. از کنار بسیاری از امور سریع و ساده بگذریم و به آن‌ها اهمیت ندهیم.

مثلا چه چیزهایی را از دست می‌دهیم؟ لزت بیشتر و احساس رضایت‌مندی از شغل، تمرکز و اولویت‌بندی بیشتر، افزایش حس معنای زندگی و اهمیت دادن به برخی امور، سلامتی و رفاه بیشتر، احساس اعتماد به نفس و ایمنی بیشتر و البته تعامل مثبت و صحیح بیشتر!

رفتارهای یک رئیس محبوبیت‌خواه

افراد مهمی که به دنبال محبوبیت بیشتر هستند؛ رفتارهای زیر را بروز می‌دهند:

• به دنبال دریافت توجه و تایید مثبت دیگران هستند.
• به شایعات بیشتر از نظرات و بازخوردهای مستقیم توجه می‌کنند.
• سعی می‌کنند همه را راضی نگه دارند.
• قول‌هایی می‌دهند که قادر به انجام آن‌ها نیستند.
• ایده‌های خوب را برای خودشان نگه می‌دارند.
• مردم با مرتبا با تعریف و تمجید و معتبرسازی خطاب قرار می‌دهند.
• دنبال علاقه‌مندی‌های خود هستند ولی وانمود می‌کنند که این‌طور نیست.
• از اطلاعات به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند.
• به افراد وظایفی را می‌سپارند که خوش‌شان می‌آید نه وظایفی که چالشی هستند و مطابق با مسئولیت و استعداد آن‌ها.
• بیشتر از اینکه دنبال نتیجه باشند؛ به احساسات مردم و افراد درباره خودشان توجه می‌کنند.

بنابراین اگر بخواهید یک رئیس شرکت، مدیر تیم و فرد با نفوذی که دارای محبوبیت زیادی است؛ باشید؛ باید رفتارهای بالا را از خود بروز دهید.

رفتارهای یک رئیس حرفه‌ای

اما افراد حرفه‌ای و مهمی که قدر احترام گذاشتن دیگران را می‌دانند و صرفا به دنبال محبوبیت نیستند؛ رفتارها و عادت‌های زیر را دنبال می‌کنند:

• واقعیت را می‌گویید؛ حتی اگر برایشان محبوبیت نیاورد.
• در مورد تصمیمات دشواری که می‌گیرند؛ توضیح می‌دهند و تفکرشان را باز می‌کنند.
• به ایده‌ها، تصمیم‌ها و برنامه‌های درست رای می‌دهند و حامی‌شان هستند؛ اگرچه حتی هرگز اجرا نشوند.
• در صورت نیاز «نه» می‌گویند.
• ذهن باز و قاطعی دارند.
• با احساس ناامیدی، ناراحتی و عصبانیت در خود و دیگران مدارا می‌کنند.
• به هر فردی براساس شایستگی و کار و تلاش خودش اعتبار می‌دهند.
• مردم را مسئول نتایج‌شان می‌دانند.
• در تنظیم قوانین و مقررات مشی ثابت و منصفانه‌ای دارند.
• حد و مرزهایی برای خود و دیگران در احترام گذاشتن تعیین می‌کنند.
• سعی می‌کنند بازخوردهای منفی را به موقع و به طور مستقیم دریافت کنند.
• مرتبا بازخورد می‌خواهند و به آن‌ها عمل می‌کنند.
• وقتی اشتباه می‌کنند؛ عذرخواهی کرده و دوباره حرکت می‌کنند.
• رفتاری که از دیگران انتظار دارند را خودشان عمل می‌کنند.

برای افراد حرفه‌ای که می‌خواهند در کار و زندگی رشد کنند؛ محبوبیت مهم است ولی احترام گذاشتن یک الزام است.

مارگارت تاچر یک بار گفت: «اگر شما فقط دنبال محبوبیت باشید؛ باید آماده باشید در هر زمان برای هر چیزی مصالحه کنید به هیچ نتیجه‌ای نرسید.»